Foorumille uusi ylläpitäjä

Kerro mielipiteesi sivustosta.

Valvojat: Pastori, lowrides, Henkka

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja janx »

jori kirjoitti:

Missäs tämä vanha versio on pyörinyt -vaatekaapissako?

Ei sitten kuitenkaan, vaan Hetznerin Euroopassa olevalla palvelimella. Näin ainakin traceroute kertoo. Samalta palveluntarjoajalta oltaisiin otettu uusikin palvelintila yhdistykselle, jos oltaisiin ulkomaiseen toimijaan päädytty.

traceroute nojapyorafoorumi.fi

1 * * *
2 core24.fsn1.hetzner.com 213.239.245.241 de 0.260 ms * *
3 core1.fra.hetzner.com 213.239.203.153 de 8.038 ms
core5.fra.hetzner.com 213.239.224.250 de 4.909 ms
core1.fra.hetzner.com 213.239.203.153 de 8.038 ms
4 core2.ams.hetzner.com 213.239.203.158 de 11.177 ms 11.179 ms 11.168 ms
5 * * *
6 * * *
7 * * *
8 * * *
9 * * *
No reply for 5 hops. Assuming we reached firewall.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja janx »

Tämä laji, foorumi, yhdistyksen järjestämä toiminta on minulle aivan yhtä tärkeää kuin niille, joille tämä on tärkeää. Oma terveyteni on minulle myös tärkeä.

Näin ollen tällä postauksella irtisanoudun kaikista foorumiin (nojapyorafoorumi.fi) ja yhdistyksen nettisivuihin (rrfi.fi) liittyvistä ylläpito ja päivitysvastuista ja -velvollisuuksista. Luovun myös palkkiostani eli Rrf ry:n jäsenyydestä. Poistan myös moderointioikeudet. Facebookista poistinkin jo ylläpito-oikeudet, vaikka se ei liity mitenkään yhdistykseen tai foorumiin. Siirryn siis tavalliseksi rivijäsen nimimerkiksi janx.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tm »

janx kirjoitti:

Tämä laji, foorumi, yhdistyksen järjestämä toiminta on minulle aivan yhtä tärkeää kuin niille, joille tämä on tärkeää. Oma terveyteni on minulle myös tärkeä.

Näin ollen tällä postauksella irtisanoudun kaikista foorumiin (nojapyorafoorumi.fi) ja yhdistyksen nettisivuihin (rrfi.fi) liittyvistä ylläpito ja päivitysvastuista ja -velvollisuuksista. Luovun myös palkkiostani eli Rrf ry:n jäsenyydestä. Poistan myös moderointioikeudet. Facebookista poistinkin jo ylläpito-oikeudet, vaikka se ei liity mitenkään yhdistykseen tai foorumiin. Siirryn siis tavalliseksi rivijäsen nimimerkiksi janx.

Syvä huokaus... :-(.

Nojailija
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 594
Liittynyt: 30 Heinä 2010, 19:58
Paikkakunta: Kaarina

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nojailija »

Voi ei, tälläinen harrastajien foorumi toimii vain meidän vapaaehtoistyöläisten voimin omaksi ja muiden iloksi. Yritetään pitää toisistamme huolta ja pidetää kommentit asiallisina eikä painosteta kärkkäin kommentein vaikka aina aina kaikki ei mene putkeen. Janx on tehnyt hyvää, pyytteetöntä foorumin ja sivujen ylläpitoa, kiitokset tästä työstä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jori »

Minä koen nyt olevani jotenkin syyllinen tähän tilanteeseen, kun tyypilliseen tapaani menin opettajamaisesti luennoimaan, miten viestintä olisi pitänyt tehdä niin ettei se olisi aiheuttanut hämmennystä käyttäjissä. Olen pahoillani, jos Janxin irtisanoutuminen johtui tästä. Anteeksi.

Asia ei kuitenkaan ole selvä, vaan foorumiuudistus pitää hoitaa kuntoon joka tapauksessa. Koska foorumin uudistustarpeen alkuperäinen syy ja ongelma oli juurikin, vain yhden henkilön takana olevan adminoikeudet ja niiden käytön resurssien rajallisuus ja samasta syystä aiheutuneet yhteysongelmat, ehdotan RRFifille, että yhden administraattori-ylläpitäjän sijaan perustamme nojapyöräfoorumille keskuskomitean, johon osallistetaan useampi henkilö ja kerätään yhteen sekä tietoteknistä, että viestinnällistä osaamista ja foorumin ylläpito tehtäisiin vastedes tämän komitean yhteistoimin.

Komiteamaisessa työskentelyssä ei kenenkään työmäärä nousisi kohtuuttomaksi kulloistenkin rerussien suhteen, kun kaveri voi paikata tarpeen tullen. Toivoisin, että Janxkin voisi osallistua tämän keskuskomitean toimintaan, jotta jo tehty työ ei menisi hukkaan. Resurssien mukaan tietenkin.

Olen itse tuolla useammassakin viestiketjussa yrittänyt ajaa selkeyttäviä muutoksia foorumin rakenteeseen, joten ilmoittaudun myös ehdolle tähän komiteaan. Tavastikin lienee jollain tavalla ollut osallisena ja teknisenä tukena ja TM ainakin hallinnollisesti. Kuka muu haluaisi mukaan, jos tällainen järjestely on juridishallinnollisesti mahdollinen.

Koska usean henkilön adminoikeuksissa on myös riskinsä, pitäisi foorumin turvatallenteista tehdä sellaiset, ettei kovin helposti onnistu koko foorumin sisällön tuhoaminen yhden henkilön toimesta. Onneksi se ei ole kovin vaikeaa. Koska foorumin sisältö osoittautui ennakoitua kompaktimmaksi, voidaan tuo varmistaa yksinkertaisesti kopioimalla turvatallenteet eri paikkoihin ja jakamalla keskuskomitean jäsenille täydet oikeudet vain yhteen sijaintiin, ja vain lukuoikeudet muihin turvatallenteisiin.

Pääsisimmekö tällä keinolla eteen päin. Mitä olette mieltä?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja PW »

Vaikea olla mieltä kun en ymmärrä foorumin taustalla olevasta tietotekniikasta yhtään mitään. Osaan vaan lukea ja kirjoittaa :? ja olla kiitollinen että joku osaa ja viitsii hoitaa eteen tulevat ongelmat - KIITOS!
Jotenkinhan tästä pitäs eteenpäin päästä ja saada tilanne rauhoittumaan :? Jos rakennettas vaikka kiva pyörä välillä, olisko siitä ilmapiirin parantajaksi ;)

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7041
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Vähän kun lehtori piipahtaa päivätöissä ja valokuvahommissa - niin jo on selän takana tappelu pystyssä.

Pahoittelut tapahtuneista kaikille osapuolille. Nyt suunta eteenpäin. Voin olla mukana komiteassa.

Mieluiten menis jo pajalle rakenteluhommiin.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Olennaista olisi saada koko foorumi uuteen pysyvään paikkaan TAI ihan kaikki ylläpito-oikeudet nykyiseen sijaintiin jonkun aktiivisen tahon käsiin. Sitä ennen mitään kehitystä ei tapahdu. Käsittääkseni ennen tätä jupakkaa suunnitelma foorumin siirrosta uuteen sijaintiin tuoreelle foorumisoftalle oli jo kohtuullisen pitkällä, mutta nykyinen asennus on edelleen vanhan ylläpidon käsissä. Saa korjata jos olen väärässä.

Sitten, kun foorumi on jossain vakaassa paikassa ja päivitetty, foorumisoftan sisäisiä admin-oikeuksia voidaan jakaa rajatulle joukolle. Tätä foorumisoftaa tuntematta, nää on siis oletettavasti jotkut vielä laajemmat oikeudet kuin nykyään jo useammalle henkilölle hajautetut moderaattorioikeudet, joten kevein perustein niitä ei tule antaa ja valvonta pitää olla kunnossa.

Ylläpitokomiteaan tarvitaan 1-2 oikeasti tietotekniikan päälle tajuavaa henkilöä jotka voi tarvittaessa tehdä muutakin kuin klikkailla hiirellä foorumin ylläpitokäyttöliittymää. Näiden homma on pitää huolta siitä, että foorumin taustajäjestelmä on ajan tasalla, tietoturvaominaisuudet on kunnosssa, ja tarvittaessa sorkkia konepellin alle, jos jotain sellaista ilmenee mitä noilla mainituilla admin-natsoilla ei saa tehtyä.

Markus Heikkilä

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja janx »

Avaan nyt hieman mitä foorumi minulle merkitsee. Minulla on ehkä utopistinen haave, että vielä vuosikymmeniä meillä olisi paikka internetin aalloilla, jonne kerääntyä ja livenäkin kokoontua porukalla lajin pariin. Irtisanoutumiseni ns. sysadminin tehtävästä pysyy voimassa, mutta komitean toimintaan voin osallistua.

jori: Olet oikeassa, että olet vaikuttanut asioiden kulkuun. Facebookin viestin ajoituksesi osui huonosti, mutta yleisesti ottaen minä en katso rakentavaa palautetta huonona asiana. Jatkossa tämä palaute kohdistuu ryhmään eikä henkilöön. Kokonaisuudesta omassa elämässäni ja sen stressitekijöissä tässä kuitenkin on kyse. Mm. päivityksen selvittäminen ei itsessään ole ollut raskasta, mutta siihen jaksamisen löytäminen on viime aikoina ollut kortilla ennen koronaakin. Joulukuun sairastelukuukaudesta lähtien.

Vastaan myös tuonne käyttökatkokseen liittyvään ketjuun, kun ehdin.

Viimeksi muokannut janx, 13 Touko 2020, 18:21. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

janx kirjoitti:

Avaan nyt hieman mitä foorumi minulle merkitsee. Minulla on ehkä utopistinen haave, että vielä vuosikymmeniä meillä olisi paikka internetin aalloilla, jonne kerääntyä ja livenäkin kokoontua porukalla lajin pariin. Irtisanoutumiseni ns. sysadminin tehtävästä pysyy voimassa, mutta komitean toimintaan voin osallistua.

jori: Olet oikeassa, että olet vaikuttanut asioiden kulkuun. Facebookin viestin ajoituksesi osui huonosti, mutta yleisesti ottaen minä en katso rakentavaa palautetta huonona asiana. Jatkossa tämä palaute kohdistuu ryhmään eikä henkilöön. Kokonaisuudesta omassa elämässäni ja sen stressitekijöissä tässä kuitenkin on kyse. Mm. päivityksen selvittäminen ei itsessään ole ollut raskasta, mutta siihen jaksamisen löytäminen on viime aikoina ollut kortilla ennen koronaakin. Joulukuun sairastelukuukaudesta lähtien.

Vastaan myös tuonne käyttökatkokseen liittyvään ketjuun, kun ehdin.

Pysy sie vain mukana . Sanojaan ei monikaan takas voi vetää . Mutta jokainen joka
täällä viestittää tarvitsee toistaan jossain vaiheessa. Itse olen pahoillani että tilanne
päätty tälläiseen ja jos olen jotain sanonut pahasti . Pyydän anteeksi .

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja janx »

Nojanalle kirjoitti:

Pysy sie vain mukana . Sanojaan ei monikaan takas voi vetää . Mutta jokainen joka täällä viestittää tarvitsee toistaan jossain vaiheessa. Itse olen pahoillani että tilanne päätty tälläiseen ja jos olen jotain sanonut pahasti . Pyydän anteeksi .

Älä suotta. Käsittelimme asian heti moderointini jälkeen ja ei ole mitään hampaan kolossa sinne suuntaan.

Myös siis jorin anteeksipyyntö on hyväksytty, jos ei ei aikaisemmasta viestistä selvinnyt.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja tm »

Hienoa janx että toit oman näkökulmasi esille. Ajatusten vaihdolla ja keskustelulla saadaan hommaa eteenpäin.

Mitä tuohon ”keskuskomiteaan” tulee, niin ehdottoman hyvä asia, ei tarvitse yhden henkilön olla maalitauluna, jos ja kun ongelmatilanteita tulee. Miehityksestä en sano mitään, asianomaiset ja asiantuntijat tietää paremmin. Mutta jos mukaan halutaan myös tällainen heikoilla atk-taidoilla varustettu hallinnollinen käsienheiluttaja, niin voin tulla mukaan jakamaan tuskaa :-). Admin- ja tiedotushommiin foorumilta löytyy varmasti riittävästi ammattilaisia, sellaisia nyt mukaan ensisijaisesti.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja wwhv »

kun nyt kerran ollaan huomattu myös sellainen asia että
tuo facebook ei ole ideaali paikka näistä ongelmista tiedottamiseen,
niin ehdotan että komitean lisäksi perustettaisiin vanha kunnon
postituslista siis sähköpostilla tapahtuva tiedottamiskanava
johon voisi kukin vapaaehtoisesti liittyä ja missä nämä
ylläpitoon liittyvät tiedottamiset ja tilanteet käsiteltäisiin jolloin
näitä ei täälläkään tarvitsisi edes oman porukan näkyvillä
setviä ja vatvoa.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Riippuu tilanteesta mikä on milloinkin mahdollista. Kuvittelisin, että tässä foorumisoftassa on joku mahdollisuus lähettää eri asteisia tiedotteita rekisteröityneille käyttäjille? Eli jos ihan koko foorumi ei ole kaputt, sitä voisi hyödyntää (esim. suunnitelluista katkoista tiedottamisiin).

MAHDOLLISESTI saman tiedotuskanavan käyttö olisi ollut taannoisessakin tilanteessa mahdollista, foorumihan ei ollut nurin joten tiedotusmeilin lähettäminen olisi saattanut onnistua (jos se siis ylipäänsä on mahdollista foorumilta)?

Jos koko foorumi on kumossa, silloin tämä ei tietenkään toimi. Toisaalta sellaisessa tilanteessa on luultavasti mahdollista järjestää jonkunlainen virhetilannenäkymä foorumin tilalle tuttuun osoitteeseen jos vaan osoite toimii.

Tää koko kuvio kannattaa perata ainakin päivityksen yhteydessä.

Kaikille kelpaavaa tiedotuskanavaa on vaikea ylipäänsä keksiä. Mieluiten sen pitäisi olla julkinen, eikä minkäänlaisen erillisen rekisteröitymisen takana. Sähköpostin merkitys pienenee koko ajan spämmimäärien kasvaessa. Twitter?

Kun on ns. tilanne päällä, IMO tilanteesta keskustelu ja spekulointi laajemmalla porukalla on toissijaista, ylläpitoporukka hoitaa homman keskenään sopimallaan tavalla ja tiedottaa kun on tiedotettavaa.

Kun ylläpitoporukka saadaan kasaan, ehdotan, että sille perustetaan oma suljettu keskustelualue tänne foorumille. Sillä tavalla ylläpitoasioista käyty keskustelu jää talteen ja jatkossa kun tulee uusia ihmisiä ylläpitoporukkaan, heillä on mahdollisuus tutustua siihen, mitä on keskusteltu ja tehty aikaisemmin.

Olen nyt miettinyt muutaman päivän, ja ilmoittaudun ylläpitokonklaaviin ATK-taitoiseksi ylläpitäjäksi. Moderaattorina en halua toimia jatkossakaan. Ammatillista kokemusta verkkopalveluiden kehityksestä ja ylläpidosta sekä ICT-alan tiiminvetämisestä on parikymmentä vuotta. Juuri PHPBB-foorumista ei ole kokemusta mutta se nyt on ohjelmisto muiden joukossa ja opeteltavissa pienellä vaivalla.

Markus Heikkilä

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Foorumille uusi ylläpitäjä

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Etusivulle vaan tiedote että foorumia ylläpidetään harrastelijavoimin ja se tomii noin 90prosenttisesti. Perään toimintaohjeet jos ei toimi: Paperipussiin hengittelyä ja matalasykkeistä ulkoilua.

Miksi sitä pitäisi mitään tiedottaa jos ei toimi? Näkeehän sen kun foorumille yrittää että toimiiko vai ei. Jos on ennakkoon lukenut toimintaohjeet niin ei pitäisi paniikkiakaan syntyä.

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin