g4bikes - Coaxial MBB

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

2- pyöräisten nojapyörien suosio on ollut laskusuunnassa, vaikka se voisi olla edelleen erinomainen vaihtoehto. Erikoisemmasta päästä lienee tyyppi jossa kammet ovat etupyörän keskiössä, jota on useamman tahon toimesta yritetty saada tuotantoon asti ilman suurempaa menestystä. Nyt yritetään taas, viidellä protolla yhteensä "25K Miles" testiajoa väitetään olevan takana. Kaupallistaminen on alkamassa.

MBB- pyörissä, kuten Cruzbike ja Kervelo, on polkemisen ohjausta kääntävää voimaa pyritty rajoittamaan ohjausgeometrialla. G4:ssä keskiö on lähestulkoon ohjausakselin linjalla (suora haarukka). Tekijän mukaan tämä mahdollistaa tehokkaan käsivoiman käytön kiihdytyksissä ja mäennousussa. Suurilla nopeuksilla normaalia isompi jättö tulee avuksi rajoittamaan mutkittelua.

Tällä kertaa ei ole sentään lähdetty kehittämään omaa napavaihdetta. Haarukka on erittäin robustia tekoa, jotta sen joustamiseen ei tuhlaannu tehoa.

Tekijä on keksinyt pyörätyypille nimen Coaxial bike. Patenttikin on haussa, vaikkei varsinaisesti ole keksitty uutta.
https://g4bikes.com/
https://hadland.wordpress.com/2021/05/0 ... t-bicycle/

Liitteet
g4.PNG

Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 778
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja wwhv »

itse asiassa mun mielestä ihan hyvän näköinenkin:

g4.jpg
g4.jpg (135.86 KiB) Katsottu 1276 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3896
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaikenlaisilla keskiön sijoitteluilla ja ohjausgeometrioilla on saatu aikaiseksi ajokelpoisia pyöriä, eri asia sitten paljonko vaatii ajoharjoittelua ja onko senkään jälkeen mieluinen ohjastettava. Riippuu henkilöstä Kuva.

Noin toteutettuna saa ainakin letkeän ajoasennon ja pitkän akselivälin -> rentoa retkipyöräainesta? Päälle kun tekee vielä ajou:n Arcus 2 -kinnerin innoittamana kangaskatteen, niin jo kelpaisi huristella polttavalta auringolta suojassa päivät pitkät.

Olisi helpompi katettava kuin perinteiset MBB:t, koska sivulle heiluva nokka lyhyempi. Nokkaan vaan kiinni muovinen puolipallokupu ja takapyörän taakse pystyyn putki, ja näiden yli/välille venyttäisi vain "lycra-sukan". Siis tähän tyyliin: https://www.lightningbikes.com/f40/index.html

f40-peter-heish-by-shasta.jpg
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5266
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mielestäni tässä on monta asiaa kohdallaan. Python mallissa (matalassa) kun on hankala saada vähänkään isompaa rengaskokoa mahtumaan keskimittaisen polkijan haarojen väliin. Akseliväli ei kuitenkaan kasva niin huimaksi kuin f’lowrollerissa.
Mutta jättö on aivan järjetön tällaisessa rennossa retkipyörässä. Tuohan toimii vasta +50km/h nopeudessa.

Liitteet
49599CD2-0107-462F-8592-047F4D3CEA6E.jpeg
49599CD2-0107-462F-8592-047F4D3CEA6E.jpeg (43.75 KiB) Katsottu 1259 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12459
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Joo, Vilijami on oikeassa. Aivan tolkuton jättö. Vaikuttaa jopa siltä, että tämä rakentelija ei ole ymmärtänyt asiaa lainkaan.

Pienentämällä jättöä luomalla haarukkaan mojovan offsetin, tuosta olisi tullut vieläkin sulavamman näköinen, kun emäputki olisi lähempänä, eikä tilleriä olisi tarvinnut kenties lainkaan. :?

g4.jpg
g4.jpg (160.32 KiB) Katsottu 1232 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6759
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Kun tämmöinen oli edellisen kerran esillä, arvioitiin sen soveltuvan hyvin henkilöille joilla on ylimääräinen nivel sääressä - tai muuten vaan joustoa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6759
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Pastori kirjoitti: 30 Syys 2013, 09:40

Piirtelin puhtaaksi tämmöistä ideaa.

Kuva

Miksei tommoinen MBB voisi olla:

  • pidemmällä akselivälillä
  • pystymmällä emäputkella
  • lyhemmällä kampiosalla (akseliväli pidempi - painoa silti etupyörällä hyvin)
  • pikkaisen alempana toi etuosan installaatio - kiinnitys haarukan yläosaan emäputken alta

Mitäs tämmöisestä sanotte?

Mä olen normaaliin tapaan tosi innostunut, ennenkuin viisaammat pudottaa mut maan pinnalle.

jviirret kirjoitti: 30 Syys 2013, 10:53
Pastori kirjoitti:

Mä olen normaaliin tapaan tosi innostunut, ennenkuin viisaammat pudottaa mut maan pinnalle.

En ole viisaampi, mutta muiden masentaminen on tapani, joten... Hassusta kohdasta pitää jalan taipua jos tuolla tiukempaa mutkaa haluaa tehdä ;)

Jukka

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12459
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Pastori kirjoitti: 13 Heinä 2021, 12:19

Kun tämmöinen oli edellisen kerran esillä, arvioitiin sen soveltuvan hyvin henkilöille joilla on ylimääräinen nivel sääressä - tai muuten vaan joustoa.

Tuo offsetin lisääminen siirtää emäputken mukavasti oikealle kohdalle. Olisikohan tuollaisesta talvipyöräksi. :?
Istuimen saa mille korkeudella tahansa joten jalat saa helposti maahan liukkailla osuuksilla, eikä putoa korkealta, jos kaatuu. Ketjut (tällä kertaa vihdoinkin oikea ilmasu) ovat suojassa pahimmilta kuran roiskeilta ja perä voi olla millainen tahansa.

Tuossa jalat eivät niin paljon tuota lisäpainoa emäputken etupuolelle, mutta jonkin verran silti, joten jättö voinee olla lähellä nollaa.

Vaihteita tuohon saa ainakin riittävästi, joska siinä on väliakseli, joten tuosta saisi hienosti tavarapyörän kunnon lavalaatikolla, josta olen alkanut haaveilla. :P

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Katsoin esityksen LBBR:stä ja vaikutelma on että kaveri tietää mitä tekee. Miksi lähtisi epäkelvolla konstruktiolla yrittämään, kun tuntee skenen ilmeisen hyvin?
Tämähän on ollut vuosia kehitteillä ja viisi protoa tehty. Ajovideot löytyy tunnin kohdalta:
https://youtu.be/5YVGB8RZ31o?t=3520
Tarkoitettu varmaankin etupäässä maantieajoon. Kääntyminen pienessä tilassa näyttää kömpelöltä.

Luultavasti kruisailuun sopivampi olisi Velotegra, jossa on päädytty 62 asteen keulakulmaan ja 30 millin jättöön.
https://www.velotegra.com/directdrive
Kuva


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3896
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja tm »

Edellisten viestien perusteella voisi kuvitella, että tuon G4:n paranneltuja jatkokehitelmiä alkaa kohta putkahdella ympäri Suomen... .

Tarviikin hahmotella aihetta myös itse sen verran, että saisikohan tuon kampi/etuakseliyhdistelmän toteutettua modernilla kampisetillä, jossa halkaisijaltaan 24 mm keskiöakseli kiinni oikeanpuoleisessa kammessa? Näissä laakereiden reikä siis 25 mm. Omasta hyllystä kun löytyy pari Shimano Zee -kampisettiä, jotka on tarkoitettu 83 mm:n mittaiselle keskiöputkelle, normaalin 68 mm sijaan -> akseli pitempi, mahtuisikohan laakeroinnit ja etunapa tuollaiseen väliin? Varasin nuo kampisetit taannoin 1CV:n jatkokehitelmää varten (leveämmät veivikammet -> enemmän tilaa kengille), mutta voisihan niistä toisen tällaiseenkin projektiin käyttää.

Taisi tullakin täksi illaksi vähän luonnosteltavaa, näin ne muut kesken olevat projektit taas lykkääntyy... . Paha tapa innostua uusista asioista, vanhojen loppuun saattaminen hankalampaa...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12459
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja jori »

Minusta kyllä näyttää, että tämä Velotegra-porukka tietää, mitä tekee ja siinäpä sitten onkin tehty juuri tuo offsetin kasvattamismuutos. Miksipä tuota kaksiketjuista voisi tehdä myös Velotegran geometrialla. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4475
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Tarviikin hahmotella aihetta myös itse sen verran, että saisikohan tuon kampi/etuakseliyhdistelmän toteutettua modernilla kampisetillä, jossa halkaisijaltaan 24 mm keskiöakseli kiinni oikeanpuoleisessa kammessa? Näissä laakereiden reikä siis 25 mm. Omasta hyllystä kun löytyy pari Shimano Zee -kampisettiä, jotka on tarkoitettu 83 mm:n mittaiselle keskiöputkelle, normaalin 68 mm sijaan -> akseli pitempi, mahtuisikohan laakeroinnit ja etunapa tuollaiseen väliin? Varasin nuo kampisetit taannoin 1CV:n jatkokehitelmää varten (leveämmät veivikammet -> enemmän tilaa kengille), mutta voisihan niistä toisen tällaiseenkin projektiin käyttää.

Taisi tullakin täksi illaksi vähän luonnosteltavaa, näin ne muut kesken olevat projektit taas lykkääntyy... Kuva. Paha tapa innostua uusista asioista, vanhojen loppuun saattaminen hankalampaa...
[/quote]
Loppujen lopuksi aika yksinkertasta kauraa , kunhan olisi 20mm akselille jopiva etunapa ja nelikanti keskiöakseli sen läpi.
Esim. näistä yksipyörästen navoista , sellainen olisi kyllä kotona . Nyt vaan oteta yhtään projektia meille lisää. Vanhat ensin ajolleen . :mrgreen: :mrgreen:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3896
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaivelin kammet esille. Mittojen puolesta voisi olla hyvinkin mahdolliset muuten, paitsi että otsikon pyörän mukaista toisiovedon vapaaratasta ei saa mahtumaan mukaan, koska navan laakereista tulisi liian isot -> eivät mahdu BMX-vapaarattaan kanssa... Ja tällaisen pyörän rakentelijoille muistutuksena, että vapaarattaan ja navan pitää olla vasenkätisellä kierteellä -> saatavuus heikompi kuin normaalilla oikeakätisellä.

Yksi vaihtoehto olisi kiinnittää ketjupyörä kiinteästi napaan, jolloin toisioketju pyörisi mukana aina kun etupyörä pyörii. Kuinkahan paha asia tämä olisi? Pieni turvallisuusriski toki (jos ketjut putoaa tai väliin pääsee jotain -> koteloitava?), mutta 1CV:ssäkin on tällainen toteutus (takapyörässä tosin). Vaikuttaa ainakin hieman vapaalla rullausta heikentävästi.

Väliakseliksi tulevassa tavallisessa takanavassa on vapaaratas, joten ensiöketju liikkuisi vain poljettaessa. Kuva

Jarcco
Sisällöntuottaja
Viestit: 1873
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

tm kirjoitti: 14 Heinä 2021, 10:19

...
Yksi vaihtoehto olisi kiinnittää ketjupyörä kiinteästi napaan, jolloin toisioketju pyörisi mukana aina kun etupyörä pyörii. Kuinkahan paha asia tämä olisi? Pieni turvallisuusriski toki (jos ketjut putoaa tai väliin pääsee jotain -> koteloitava?), mutta 1CV:ssäkin on tällainen toteutus (takapyörässä tosin). Vaikuttaa ainakin hieman vapaalla rullausta heikentävästi.
...

Fiksipyörissähän käytetään jarrulevyn laippaan kiinnitettäviä rattaita, varmaan helpoin tapa tehdä tämäkin?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5266
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: g4bikes - Coaxial MBB

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 14 Heinä 2021, 10:19

Mittojen puolesta voisi olla hyvinkin mahdolliset muuten, paitsi että otsikon pyörän mukaista toisiovedon vapaaratasta ei saa mahtumaan mukaan, koska navan laakereista tulisi liian isot -> eivät mahdu BMX-vapaarattaan kanssa... Ja tällaisen pyörän rakentelijoille muistutuksena, että vapaarattaan ja navan pitää olla vasenkätisellä kierteellä -> saatavuus heikompi kuin normaalilla oikeakätisellä.

Eipä huolta. Bmx porukalla on joku tarve saada ketju vasemmalle. Lefty freewheel vapaarattaita on saatavilla. Tällöin voi ketjut laittaa vaikka molemmin puolin :D

Liitteet
2A26635F-B16C-4D1E-BE4D-57C7E5A4CF98.jpeg
2A26635F-B16C-4D1E-BE4D-57C7E5A4CF98.jpeg (195.06 KiB) Katsottu 1009 kertaa
Vastaa Viestiin