Battle mountain 2011

Tiedätkö uuden kiinnostavan linkin? Infoa muitakin kirjaamalla linkkisi tänne.
visas
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2009, 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja visas »

Viikon kisailu Battle Mountainissa on alkanut. Täältä on hyvä seurata, miten Eurooppalaiset pärjää varnalle. :D

http://www.wisil.recumbents.com/wisil/w ... llenge.htm

Twitter:
#BM11
#WHPSC

blogi, jossa kuvia:
http://jnyyz.wordpress.com/2011/09/12/m ... ying-runs/

visas
Viestit: 29
Liittynyt: 29 Loka 2009, 11:58
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja visas »

Ainiin.. tuolla on tuoretta keskustelua.
http://www.recumbents.com/forums/forum.asp?FORUM_ID=6

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja tm »

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

tm kirjoitti:

Aikamoista alamäkiajelua :D :
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/w ... c_site.htm

Totta. Kyllä nopeuskilpailut pitäisi ajaa tasamaalla ja mielellään vielä molempiin suuntiin tunnin kuluessa.
Kyllä tuollainenkin 0,6 %:n alamäki auttaa asiaa kivasti. Nojakkihan rullaa sellaista polkematta alaspäin vakionopeudella, ei kovaa, mutta kuitenkin. Esim. minun midracerini rullaisi sitä n. 10 km/h.

Ja vielä: 1400 m korkeus merenpinnasta on myös aikamoista feikkiä.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Johtunee siitä että kisa on Amerikassa. Siellä kaiken pitää olla suurempaa. Jos ei muuten niin rukataan sääntöjä.

Aatelkaas miten tää menis Euroopassa.

  • Suomessa ollaan tosi tarkkoja asiasta ja varmuudeksi voitaisiin ajella pieneenn ylämäkeen ettei tulisi sanomista
  • Ruåttissa ei päästäis ajamaan koska kokous jossa radasta päätetään kestää edelleen
  • Italiassa kisat pitäis keskeyttää koska kilpailijat suistuisivat jyrkässä alamäessä tieltä.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:
tm kirjoitti:

Aikamoista alamäkiajelua :D :
http://www.wisil.recumbents.com/wisil/w ... c_site.htm

Kyllä tuollainenkin 0,6 %:n alamäki auttaa asiaa kivasti. Nojakkihan rullaa sellaista polkematta alaspäin vakionopeudella, ei kovaa, mutta kuitenkin. Esim. minun midracerini rullaisi sitä n. 10 km/h.

Paljonko tuollaisen alamäen vaikutus on arviolta noissa 60-120km/h nopeuksissa? Vaikuttaako siellä käytännössä enää muu kuin ilmanvastus ja siihen korkeus merenpinnasta?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

No hei, näitä toki kirjataan ihmisen polkemiksi (tai veivaamiksi) maailmanennätyksiksi...

Mutta kisa käydään aina samassa paikassa. Oli alamäkeä tai ei on paikka kaikille kilpailijoille sama. Jokaisella on mahdollisuus värkätä kalusto kuntoon ja mennä paikalle.

Kovasti ovat keskustelleet muista pykälät täyttävistä vaihtoehdoista. HPV-väellä on hyvin tiedossa mitkä muuttujat vaikuttavat nopeuteen ja miten mahdollisimman kovia nopeuksia saadaan aikaiseksi.

Yleinen konsensus on korkea ilmanala (matalampi paine & tiheys -> pienempi aerodynaaminen kitka), pieni ilmankosteus. Ja tietysti moottorin pitää olla tottunut moisiin olosuhteisiin. Ei voi myöskään väheksyä radan pinnoitteen laatua ja sen vaikutusta rengastuksen valintaan (koko & gummi).

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja jori »

jviirret kirjoitti:

Paljonko tuollaisen alamäen vaikutus on arviolta noissa 60-120km/h nopeuksissa? Vaikuttaako siellä käytännössä enää muu kuin ilmanvastus ja siihen korkeus merenpinnasta?

0,6% alamäki on 100 kg ajoneuvon kokonaispainolla ja 72 km/h nopeudessa 6N x 20 m/s = 120 W Vaikutus on lineaarinen, joten nopeuden ja vastustehon suhde pysyy vakiona. 10 m/s vauhdissa se on siis 60 W jne.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
optimistx
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 675
Liittynyt: 26 Marras 2006, 18:49
Paikkakunta: Espoo

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja optimistx »

Pastori kirjoitti:

Johtunee siitä että kisa on Amerikassa. Siellä kaiken pitää olla suurempaa. Jos ei muuten niin rukataan sääntöjä.

Aatelkaas miten tää menis Euroopassa.

  • Suomessa ollaan tosi tarkkoja asiasta ja varmuudeksi voitaisiin ajella pieneenn ylämäkeen ettei tulisi sanomista
  • Ruåttissa ei päästäis ajamaan koska kokous jossa radasta päätetään kestää edelleen
  • Italiassa kisat pitäis keskeyttää koska kilpailijat suistuisivat jyrkässä alamäessä tieltä.

:).
Kostetaan niille! Tehdään eukonkantokisaan sellaiset säännöt, että jenkit ei edes tule paikalle! Maailmanennätystulokset sitten nettiin ihan KAIKKIEN pällisteltäviksi. Jeh.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

jori kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Paljonko tuollaisen alamäen vaikutus on arviolta noissa 60-120km/h nopeuksissa? Vaikuttaako siellä käytännössä enää muu kuin ilmanvastus ja siihen korkeus merenpinnasta?

0,6% alamäki on 100 kg ajoneuvon kokonaispainolla ja 72 km/h nopeudessa 6N x 20 m/s = 120 W Vaikutus on lineaarinen, joten nopeuden ja vastustehon suhde pysyy vakiona. 10 m/s vauhdissa se on siis 60 W jne.

öö, nyt mun lyhyt fysiikka loppuu kesken. Miten nopeus tuohon vaikuttaa, eikö se kaikissa nopeuksissa kevennä tuon 6N voimalla ja näin ollen alamäen suhteellinen vaikutus pienenee sitä mukaa kun kuljettaja lisää omaa voimankäyttöään?

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2004
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jviirret kirjoitti:

Paljonko tuollaisen alamäen vaikutus on arviolta noissa 60-120km/h nopeuksissa?
Jukka

Vaikuttaa se. Mitä pienempi ilmanvastus kulkuneuvossa on, sitä enemmän alamäki parantaa vauhtia. En uskalla arvata esim Varna Diablon ilmanvastuskerrointa, mutta jos otetaan vaikka Milan SL:n arvot (teho nopeuden funktiona on julkaistu vebbisivuilla):

  • kulkee tyynessä tasamaalla 120 km/h teholla 879 W
  • oletetaan alamäki 0,65 %:
  • tässä alamäessä 120 km/h tulee jo vain 439 watilla
  • jos tässä alamäessä käytetään tuo 879 wattia, niin nopeus on runsaat 131 km/h

Suurilla nopeuksilla loivakin alamäki vaikuttaa nopeuteen, koska suurella nopeudella loivassakin mäessä korkeuden muutosta kertyy aikayksikössä melkoisen paljon.

T. Ari

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja jviirret »

ajarmala kirjoitti:

Suurilla nopeuksilla loivakin alamäki vaikuttaa nopeuteen, koska suurella nopeudella loivassakin mäessä korkeuden muutosta kertyy aikayksikössä melkoisen paljon.

Aivan, tuopa jäi mulla huomioimatta. Yllättävän suuri vaikutus näyttää olevan ja suhtautuminen noihin BM:n nopeusennätyksiin muuttui. Missä pystypyöräilijät ajaa näitä ennätyksiään, onko siellä tasaista?

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Mustasudenkorento
Sisällöntuottaja
Viestit: 1690
Liittynyt: 14 Maalis 2008, 13:50
Paikkakunta: Oulunsalo

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja Mustasudenkorento »

Eli tarkoittaako tuo nyt sitten sitä että nuo amerikan maalla ajavat pojat ei pysty tasamaalla ajamaan 60kmh lujempaa?

Jos Sam oli maanantaina ajellut jotain noin 124kmh huiput niin jos sen laskee siihen "ylläannetulla kaavalla" niin himpun yli 60kmh olis vauhti tasamaalla...

Vastatuuli vihaa meitä... tahtoo alemmas....
http://kotisivu.suomi.net/mustasudenkorento/

Avatar
mhelander
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3772
Liittynyt: 20 Syys 2010, 22:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja mhelander »

Teillä on nyt kaavoissa vikaa. Nojailija ajoi oliko se 50 km/h kennoille ja itsekin pystyin taannoin pystärillä spurttaamaan 70+ km/h. Ja nyt puhutaan katetuista streamlinereista joissa ilmanvastus on mitätön verrattuna meidän kattamattomiin.

-Mika

Käytössä: omavalmisteet Evo off-roader @ 2015 & Vendetta kopio @ 2012, tehtaalta M5 CrMo Lowracer @ 2010
Myydyt: Proto off-roader omavalmiste @ 2012-2016, MetaPhysic (26"/29er & 700c) @ 2011-2017.

Syväri
Sisällöntuottaja
Viestit: 1236
Liittynyt: 24 Kesä 2011, 14:35
Paikkakunta: Ilmajoki

Re: Battle mountain 2011

Viesti Kirjoittaja Syväri »

Ööh HPVA:n sääntöjen mukainen suora, minä en ainakaan jaksa sen enempää miettiä. Mutta olishan se kiva käydä paikan päällä kokeilemassa :D

Jotenkin odotin uutta 200m ennätystä mutta mutta.. ei taida tulla :/

Vastaa Viestiin