Re: Linkkejä sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Lähetetty: 10 Touko 2022, 19:18
Kirjoittaja jori
Hyvä, kun et laittanut tätä viestiä paria tuntia aikaisemmin. Olisin varmasti tuollaisen ostanut, kun siitä ajoin pari tuntia sitten ohi. Onneksi en katsonut ajaessani nojapyöräfoorumia. Nyt olisin 160 € köyhempi ja ihmettelisin kehtaanko purkaa moottorin irti tuosta akselista ja asentaa kaupunkipyörääni.
Ihme piruilua tuo navan mitoitus. Keskireikä on 63 mm, joten ainakaan Toyotan, tai Volkkarin pulttijaoltaan sopivat kiekot eivät tuohon sovi ilman sorvaushommaa. Noita keskireikään meneviä ulokkeitahan ei sinänsä tarvita, jos pyörät ovat kunnolla kiinni. Jos pultit ovat löysällä keskinapa estää pulttien vaurioitumisen vaikka pyörä irtoaisi ajossa jopa ihan kokonaan. Polkupyöränopeuksissa tuolla ei ole mitään merkitystä.
Napa.jpg (52.12 KiB) Katsottu 3137 kertaa
ED. Ei sovi minkään tunnetun auton 4 x 100 keskireikään tuo 63 mm. Renault ja Nissan Micra ovat lähinnä 60,1 mm keskireiällään. Eikun yhden mahtuu, muttei sillekään sopiva. Mitsubishi Lancer MK5 1992–1995 4 x 100 67,1 mm. Noita vanteita ei kuitenkaan taida olla maailmassa enää monta.
Vai olisiko sittenkin kauppias mitannut väärin ja laittanut tuon isomman halkaisijan tuolta rummun kyljen vierestä. Vanne kuitenkin tukeutuu tähän ulompaan ja pienempään holkkiin. Jos noin olisi, tuo saattaisi olla sopiva Toyotan tai Volkkarin vanteille. https://www.soviterenkaat.fi/auton_kesk ... o_et_luku/
Re: Linkkejä sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Ihme piruilua tuo navan mitoitus. Keskireikä on 63 mm, joten ainakaan Toyotan, tai Volkkarin pulttijaoltaan sopivat kiekot eivät tuohon sovi ilman sorvaushommaa. Noita keskireikään meneviä ulokkeitahan ei sinänsä tarvita, jos pyörät ovat kunnolla kiinni.
Tuohon pitäisi pultata kiinni jonkinlainen rumpu, jossa olisi pinnareiät kuten polkupyörän navassa.
...Vai olisiko sittenkin kauppias mitannut väärin ja laittanut tuon isomman halkaisijan tuolta rummun kyljen vierestä. Vanne kuitenkin tukeutuu tähän ulompaan ja pienempään holkkiin. Jos noin olisi, tuo saattaisi olla sopiva Toyotan tai Volkkarin vanteille. https://www.soviterenkaat.fi/auton_kesk ... o_et_luku/
Tuolta Polkumiehen linkin takaa löytyi kuva, jossa mitta "63" on juurikin tuo isompi halkaisija rummun kyljen vierestä.
Ulompaa pienempää mittaa ei tietenkään ole sielläkään kerrottu .
Electric Rear Axle Motor.jpg (11.33 KiB) Katsottu 3098 kertaa
Varmasti ihan passeli akselisetti johonkin normikinneriä raskaampaan käyttökohteeseen.
Tuolla hinnalla kuuluu sarjaan " jos olisi edes pieni ajatus tarpeesta, niin voisi ostaa" .
Painaa toki "tonnin", mutta sähkö kuljettaa...
Muunna esimerkiksi ruohonleikkuri, golf-auto, puutarhakone, mönkijä ja maatilan erilaiset koneet sähköajoneuvoiksi varmatoimisen sähköakseliston avulla.
Tulee vähän se mielikuva, että huippunopeutta ei ole kovin paljon. Saisi mieluusti olla se 25km/h. Tietysti riippuu renkaan koosta, mutta tuollaisella 406-millisellä polkupyöränkiekolla...
Toisaalta tuohon pystyy ehkä kohtuullisella vaivalla vaihtamaan nopeammin pyörivän moottorin.
Re: Linkkejä sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
ED. Ei sovi minkään tunnetun auton 4 x 100 keskireikään tuo 63 mm.
Vai olisiko sittenkin kauppias mitannut väärin ja laittanut tuon isomman halkaisijan tuolta rummun kyljen vierestä. Vanne kuitenkin tukeutuu tähän ulompaan ja pienempään holkkiin. Jos noin olisi, tuo saattaisi olla sopiva Toyotan tai Volkkarin vanteille.
Mitta 63 on ilmeisesti tuo isompi halkaisija, universaali tarvike vanteita on tyrkyllä 63mm reijälläkin joita sitten soviterenkailla mallaillaan nuihin pienempiin (hakuna 4x100 bore 63)
Mutta jos tuo annettu 63mm mitta on tuo isompi niin pienempi on todennäköisesti liki tai alle 60mm ja sit vanteita onkin jo pirusti tyrkyllä.
Re: Linkkejä ja ohjeita sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Lähetetty: 14 Touko 2022, 15:12
Kirjoittaja janx
Bilteman sähköpyörän akut BMS nollaus auttaa.JPG (116.88 KiB) Katsottu 2921 kertaa
Re: Linkkejä ja ohjeita sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Lähetetty: 14 Touko 2022, 18:49
Kirjoittaja Vilijami
Miten tuo BMS nollataan?
Kaverilla on sama ongelma: virtaa on, mutta ei tuu ulos.
Re: Linkkejä ja ohjeita sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Lähetetty: 14 Touko 2022, 20:12
Kirjoittaja Vilijami
Itse itselleni vastaten:
Re: Linkkejä ja ohjeita sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Miten tuo BMS nollataan?
Kaverilla on sama ongelma: virtaa on, mutta ei tuu ulos.
Ei kai tuo muuta tarvitse, kuin kokonaan irti akusta hetkeksi. Ei tuollaisessa varmaan mitään prommia ole, johon kirjoittaisi "vanhentamishistoriaa" siitähän jäisi kiinni kovin helposti.
Re: Linkkejä ja ohjeita sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Lähetetty: 14 Touko 2022, 20:26
Kirjoittaja jori
Kovin oli mystifioiva tuo video. En ymmärrä mitä tekemistä noilla adapterin tekemisillä ja muilla noituuksilla olisi ollut tuon bms-piirin nollauksen kanssa. Minusta olennaista merkitystä oli vain bms-piirin liittimen irroittamisella. Vai osaako joku sanoa, miksi tuossa piti tehdä nuo muut "noituudet".
Re: Linkkejä ja ohjeita sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Lähetetty: 15 Touko 2022, 08:46
Kirjoittaja Vilijami
Uskoisin vahvasti, että kyseessä on softabugi, niin kuin china tuotteissa yleensäkin. Onhan tuossa bms:ssä oltava enemmän älyä, ku vaan vastuksia ja transistoreita.
Re: Linkkejä ja ohjeita sähköpyöriin liittyen - erityisesti DIY
Uskoisin vahvasti, että kyseessä on softabugi, niin kuin china tuotteissa yleensäkin. Onhan tuossa bms:ssä oltava enemmän älyä, ku vaan vastuksia ja transistoreita.
Tottakai tuo on "softabugi", joka "vanhentaa" akun ennen aikojaan ja iso osa käyttäjistä hyväksyy sen omaksi tappiokseen ja ostaa uuden. Kovin on vaan edullinen bugi valmistajan näkökulmasta.
Tuollainen prom-muistille "poltettu" ohjelma kirjoittaa muistiin asioita joko dynaamiselle muistille, joka tyhjenee heti, kun virta katkeaa. Jos vanhentamistietoa varten käytetään eeprom-muistia, joka säilyy elossa virran katkeamisen jälkeen, on kyse erityisen suunnitelmallisesta huijauksesta. https://fi.wikipedia.org/wiki/Lukumuisti