Sivu 1/1

Ohjauksen kesitysjousi

Lähetetty: 28 Loka 2022, 20:48
Kirjoittaja Vilijami

Ihan kuulkaa kuuminta hottia on ohjauksen keskitysjousi!
Enpä ois ite keksinyt tällaista :mrgreen:
https://tekniikanmaailma.fi/tiedatko-mi ... 1666781475


Re: Ohjauksen kesitysjousi

Lähetetty: 28 Loka 2022, 21:04
Kirjoittaja Wacky

Näitä on ollu iät ajat mummopyörissä joissa on yleensä etukori. Ei siis mitään uutta taaskaan. Täytyy vissiin ottaa kuva miten yksinkertainen tuollainen voi olla kun sattuu kohdille pyörä jossa sellainen on.


Re: Ohjauksen kesitysjousi

Lähetetty: 28 Loka 2022, 21:43
Kirjoittaja jori

Joo, mummopyörässä tuon keskitysjousen tarkoitus lienee sama kuin tässä. (Liian) loivan ohjauskulman ja jätön yhteisvaikutuksesta johtuva, hitaassa vauhdissa ilmenevä, etupyörän painovoimainen kääntyminen liian jyrkkään kulmaan.

Vino ohjausakseli siirtää kääntyvän etupyörän ja -haarukan painopisteen niin kauas ohjausakselin etupuolelle, että kallistuvan pyörän etupyörä kääntyy liian hanakasti kallistuksen suuntaan.

Iso jättö rauhoittaa ohjausta kovassa vauhdissa, mutta paikoillaan ja hiljaisessa vauhdissa se tuottaa vinon ohjausakselin kanssa painopisteongelman lisäksi tuota wheel floppia, joka vielä pahentaa etupyörän liian voimakasta kääntymistä, hiljaisessa vauhdissa ja paikoillaan, kallistuksen suuntaan.

Tämä on tuttu ilmiö MBB-pyörien kanssa pelaaville. Nekin ovat vauhdissa mukavan stabiileja ajettavia, mutta aivan hitaassa ajossa ja paikoillaan käsiteltäessä tai nostettaessa, ohjaus kääntyy ärsyttävän hanakasti poikittain. Tätä varten tuo jousi on laitettu vanhanmallisiin vinoemäputkisiin mummopyöriin ja mitä ilmeisimmin myös tähän alamäkipyörän geometrialla varustettuun pyörään.

Kevlarnauhamekanismi vaikuttaa tuohon tarkoitukseen ylireagoinnilta. Mummopyörissä ja jossain Sakarin pyörässään käyttämä vipu ja yksi jousi riittää tuohon oikein hyvin. :)

Tyypillisesti Tekniikanmaailman toimittaja ei ole ymmärtänyt asiasta yhtään mitään.