Masa Slingshot tadpole

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12362
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: RE: Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tuo on muuten hyvä, mutta piirtää lumeen 4 uraa.

Haitanneeko tuo, jos on sähköapu?

Poimii montut ja patit vielä tehokkaammin kuin kolmipyörä...

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 11813
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti:
Jarcco kirjoitti:

Tuo on muuten hyvä, mutta piirtää lumeen 4 uraa.

Haitanneeko tuo, jos on sähköapu?

Onhan se noinkin, mutta miksi niiden takapyörien pitäisi olla eri leveydellä kuin etupyörien. Järjestely heikentää sivustabiliteettia. Kapea raideväli takana vaatii taka-akselin sijoittamisen kauemmas taakse, jotta kiekot ja takaripustus mahtuvat selkänojan taakse. Kaukana olevat takapyörät heikentävät vetopitoa ja suurentavat kääntösädettä.

Miksei siis laita takapyöriä leveämmälle ja lähemmäs selkänojaa, tai jopa sen sivuille. Pyörä lyhenee ja sivustabiliteetti kasvaa. Kun sivustabiliteetti kasvaa, voi sitä tuottavaa raideväliä kaventaa, koska pysyy pystyssä vähemmälläkin ja lyhyemmän akselivälin takia etupyörien ei tarvitse kääntyä niin paljon.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12362
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Tuo zoxin rakenne on niin ihanan yksinkertainen ;) Ei väliakseleita eikä erikoisosia. Voi tehdä ihan vakio pyörän osista. Nopea suunnitella ja helppo tehdä, mutta haitoista kärsii niin kauan ku pyörä on käytössä.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 241
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57
Paikkakunta: Kerava

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Jos sähköapuun päättää mennä jo suunnitteluvaiheessa niin voi toteuttaa mitä vain painosta välittämättä.
Mutta luomumalli sen pitäisi olla ja sen olen oppinut että pyörän koolla on iso merkitys, mitä pienempi, yksinkertaisempi ja kevyempi sen parempi. Leveysoptimi riippuu kääntyvien pyörien pyöräkoosta ja kääntösäteestä mutta 70 cm luokkaan tai himpun alle olisi päästävä. Nelipyöräinen mahdollistaa selvästi lyhyemmän rakenteen. Jousitus olisi taakse helppo tehdä kahden pyörän keinuhaarukalla jotta voi tehdä kapean kun kallistuksenvaimennus toimii. Ei se tasauspyörästökään paljon maksa eikä paina.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4777
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuota zox nelosta ei pidä verrata kaksiraiteiseen nelipyörään, vaan pitkäakseliväliseen tadpoletrikeen. Siinä vertailussa zox 4 on vahvoilla. Ja juuri niin kuin Jukka jo sanoi: vakio-osat käyvät. Nimimerkillä: Räntiksen kampiakselin vahvistusta odotellessa :wink:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4777
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

kemppes kirjoitti:

Leveysoptimi riippuu kääntyvien pyörien pyöräkoosta ja kääntösäteestä mutta 70 cm luokkaan tai himpun alle olisi päästävä.

Mulla on Räntiksessä raideväli noin 80cm ja vakiokokoinen kaivonkansi kelvillä on 75cm. Tosi tarkasti saa ajaa, että siitä pääsee yli yhdenkään renkaan pomppaamatta. Joskus kun kaivonkansi on jäänyt vähän syvemmälle ja reunat hieman viistot, niin ei edes onnistu. Ja niitä kaivonkansia on normaali pyöräilyreitilläni heti useampi ja monesti vielä ilmaantuvat pareittain. Molemmat kyynärpäät eivät tahdo mahtua katteen sisälle, koska alaohjaus. Talvella kelveille muodostuu kaksi ajouraa, Räntiksen nykyinen raideväli on niihinkin himpun verran kapea. Näistä syistä tekisin nyt (kaksiraiteisen kolmi- tai nelipyörän) raidevälista noin 90cm leveän.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4329
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jviirret kirjoitti: 14 Loka 2018, 10:47

Tää on minusta hienon näköinen ja ihmettelen miksi samalla mallilla ei muut kaupalliset, eikä autotallirakentelijat tee.
Pitäisi kestää eturenkaiden osalta isommillakin kuin 20" renkailla, mutta takarengas voi olla lujilla. Tosin, kun tiukkoja kurveja ei saa ajettua niin auttaa vähän kestävyydessä.
Näyttää isolta, mutta lienee ainoa tadpole malli jonka saisi helposti vaikka seinää vasten pystyyn :!:

Jukka

Itse tässä "korona" aiheuttaman piirtely rupeeman keskellä . Olen tätä ihastellut ja miettinyt vähän samoja kuin Jukka. Jos ton tekisi läskinä . Eteen 20" ja taakse 26" . Vois papparalla olla siinä huomiota kylillä . Mikään nopee käänöksissä tuo ei ole.
Haitanneeko se loppujen lopuksi . :twisted: :twisted:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4777
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Takakiekko pitää olla luokkaa mopo. Polkupyörän kiekko -ainakaan heikompi kuin 406 48 pinnainen BMX- ei varmuudella kestä pidemmän päälle.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4329
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti: 14 Tammi 2021, 15:04

Takakiekko pitää olla luokkaa mopo. Polkupyörän kiekko -ainakaan heikompi kuin 406 48 pinnainen BMX- ei varmuudella kestä pidemmän päälle.

Luulisi läskien pyörät kestävän . BMX kiekot aivan eri asia .

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4777
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mistä luulo on peräisin? Samat pinnathan (pituus/paksuus) niissä on, vai onko tästä parempaa tietoa?

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4329
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Vilijami kirjoitti: 14 Tammi 2021, 15:55

Mistä luulo on peräisin? Samat pinnathan (pituus/paksuus) niissä on, vai onko tästä parempaa tietoa?

Vanne on jäykempi , läskin renkaat vaimentaa enenmän iskua . Sekä myötää sivuttais suunassa . Kuormittavat pinnoja suhteessa vähemmän .
Oikaskaa jos olen väärässä . Itsellä on sellainen luulo . Ei tietoo , kaipa joku tietää . Sen olen huomannut , että mitä suurempi on vanteen jäykkyys . Sitä vähemmän on tarvinnut pinnoja vanteille laittaa uusia. Meltossa vanteessa katkee niin yhtä hyvin 3mm pinna , kuin 2mm . Puhumatta näistä halpamyynti pinnoista.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4777
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mulla on vaan kauhukuva ja muutaman tuhannen kilometrin kokemus 559 lwb tadpolesta. Takakiekko ei kestänyt vähääkään. Toki ei ollut paras ja kallein, mutta tosi kovalle se joutuu.

Lwb tadpolessa pitää olla todella jäykkä runko. Itselläni oli 50x50x2 putkea ja se on häiritsevän löysä. Suoraan ajaessa penkki roikkuu jompaan kumpaan suuntaan kallellaan, tien kaltevuudesta riippuen.

Ei ole tarkoitus lannistaa rakennusintoa. Yritän vain jakaa kokemuksia, ettei samoja ongelmia tarvitsisi toistaa.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4637
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Tee vaan. Kyllä se kestää, kun et peruskiekoilla tee. Lueskelin aikanaan juttuja Le Mans kinnerin prototyypistä ja siini on DTSwissin 559-kiekot jotka kestävät kinnerikäytön kahdella renkaalla ajeluineen, joten ei siinä mitään kranaatin kestäviä kiekkoja tarvitse :wink:

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1187
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Härski »

Mun mielestä läskirenkaiden kestävyyttä sivuttaisvoimia vastaan puoltaa navan leveys. Eiks niissä käytetä hieman leveämpiä kuin tavallisesti. Toisaalta.. Mikäli nippelit on vastaavasti sijoitettu leveän vanteen keskilinjalta huomattavan sivuun, on leveällä navalla saavutettavissa oleva hyvä sivujäykkyys menetetty.

Rihtaa itte mahdollisimman vähän ristiin menevä vanne siihen, niin saat askaretta. Sitähän tässäkin haetaan. :D

Hmm.. Siinä olis vähän nallelle sopivaa lisähaastetta ja kaivattua erikoisuutta kun onnistuisit pinnaamaan sellaisen vanteen jossa pinnat menee ristiin vanteen keskilinjan yli. Siis vasemmasta navan laipasta vanteen oikeaan reunaan! Olis ainakin sivujöykkä.. Mut päänsisäinen 3d irtisanoo mulla itsensä kun miettii onko se edes Mahdollista! Lähinnä leikilläni heitin. :D

Toni

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4329
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Masa Slingshot tadpole

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Härski kirjoitti: 14 Tammi 2021, 18:26

Mun mielestä läskirenkaiden kestävyyttä sivuttaisvoimia vastaan puoltaa navan leveys. Eiks niissä käytetä hieman leveämpiä kuin tavallisesti. Toisaalta.. Mikäli nippelit on vastaavasti sijoitettu leveän vanteen keskilinjalta huomattavan sivuun, on leveällä navalla saavutettavissa oleva hyvä sivujäykkyys menetetty.

Rihtaa itte mahdollisimman vähän ristiin menevä vanne siihen, niin saat askaretta. Sitähän tässäkin haetaan. :D

Hmm.. Siinä olis vähän nallelle sopivaa lisähaastetta ja kaivattua erikoisuutta kun onnistuisit pinnaamaan sellaisen vanteen jossa pinnat menee ristiin vanteen keskilinjan yli. Siis vasemmasta navan laipasta vanteen oikeaan reunaan! Olis ainakin sivujöykkä.. Mut päänsisäinen 3d irtisanoo mulla itsensä kun miettii onko se edes Mahdollista! Lähinnä leikilläni heitin. :D

Näissä läskivanteissa nuo pinnat kulkee noin 30mm kauenpana , kuin normi vanteissa. Joo tuo ristikkäinen pinnaus , oli aikanaan BMW moottoripyörissä aikanaan . Varsinkin niissä jotka oli tarkoitettu tien ulkopuoliseen liikenteeseen . Sen verran voin sanoo että mulla on tulossa etuvanteille 72 pinnaa puolelleen . Eli painos ei nyt säästellä . :lol: :lol:

Vastaa Viestiin