Punakettu - Hase Kettwiesel

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

ajou kirjoitti: 19 Loka 2021, 11:01

Minusta deltaan kannatta laittaa keskimoottori. Silloin veto on takapyörällä, eikä kevyellä etupyörällä. Ja jos pyörässä sattuu olemaan tasauspyörästö, niin tilanne on aina vaan parempi.

Huomasitko, että tässä näädässä ketjulla vetää vain toinen takapyörä. :?
Sinänsä ihan oikea ajatus. Keskimoottori on pyörän omien vaihteiden takia hyvä parannus mäennousukykyyn ja hyötysuhteeseen, mutta nimenomaan delta on se pyörä, johon keskimoottori toimii huonoiten. Missä muussa pyörämallissa keskimoottori voisi olla epäsopivampi kuin deltassa. Lisäksi keskimoottori on selvästi kalliimpi.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja ajou »

Sanoinkin, että jos. On se yksikin vetävä takapyörä silti parempi kuin etupyörä. Ja saahan tuohon Haseen tasauspyörästön asennettua jälkikäteenkin

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

ajou kirjoitti: 19 Loka 2021, 11:09

Sanoinkin, että jos. On se yksikin vetävä takapyörä silti parempi kuin etupyörä. Ja saahan tuohon Haseen tasauspyörästön asennettua jälkikäteenkin Kuva

Höh, sehän on apumoottori, joten etupyörästä vetävällä moottorilla varustetussa deltassa vetää sekä etupyörä, että vähintään toinen takapyörä. Onhan se selvää, että veto ei ole yhtä raju kuin takapyörästä vetävässä, muttei ole (samasta syystä) myöskään akunkulutus, joka isoilla momenteilla toimii nimenomaan heikoimmalla hyötysuhteellaan. Toinen seikka on tämän projektin tyylilaji. Tässä ei budjetti salli edes keskimoottorin tuomaa lisähintaa, puhumattakaan tasauspyörästöstä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja ajou »

Toi tuplaveto on tietysti totta.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 19 Loka 2021, 11:07

Keskimoottori on pyörän omien vaihteiden takia hyvä parannus mäennousukykyyn ja hyötysuhteeseen,

Tämä asia on just ihmetyttänyt kaikkien sähköisten liikkumavälineiden osalta. Suu vaahdossa kehutaan (varsinkin autoissa), kun vaihteisto jää tarpeettomaksi, vaikka asia ei ole läheskään niin yksiselitteinen. Sähkömoottorin ohjaimella kyllä voidaan tehdä paljonkin, mutta ei sillä täysin korvata vaihteistoa.

Vai pitäisikö sähkömoottoreihin tehdä ”vaihteisto” sähköisesti?
Vääntö- ja nopeuskäämit erikseen. Vai onko tällaisia vaihtuvakäämisiä moottoreita jo olemassa?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mutta itse aiheeseen, niin minä laittaisin suoravetomoottorin eturenkaaseen. Moottori tulisi valita siten, että vapaa -rajoittamaton- pyörintänopeus olisi mahdollisimman lähellä lakisääteistä 25km/h nopeutta. Tällöin hyötysuhde on hyvä. Akku kestää ja mäet nousee.
Räntiksessä moottori oli etunavassa, ja vaikka painoa oli etupyörällä aika vähän, niin uskomattoman paljon se menoa helpotti lumessa ja sohjossa.
Oma suosikkini on MXus XF40 moottori tai sen kopio. Edullinen ja laakerit ovat ainoa kuluva osa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 19 Loka 2021, 11:48

Mutta itse aiheeseen, niin minä laittaisin suoravetomoottorin eturenkaaseen. Moottori tulisi valita siten, että vapaa -rajoittamaton- pyörintänopeus olisi mahdollisimman lähellä lakisääteistä 25km/h nopeutta. Tällöin hyötysuhde on hyvä. Akku kestää ja mäet nousee.
Räntiksessä moottori oli etunavassa, ja vaikka painoa oli etupyörällä aika vähän, niin uskomattoman paljon se menoa helpotti lumessa ja sohjossa.
Oma suosikkini on MXus XF40 moottori tai sen kopio. Edullinen ja laakerit ovat ainoa kuluva osa.

Ollaan me vaan Vilijamin kanssa niin samaa mieltä. viewtopic.php?p=150664#p150664 :D

Tuo vapaan pyörisnopeuden arvo voidaan tosiaan laskea moottorin KV-arvosta, jos se satutaan tietämään, mutta käytännön keinoja saavuttaa hyvällä hyötysuhdealueella toimiva sähköapu polkupyörän apumoottorina ovat kaikki ne toimet, jotka keventävät moottorin kuormitusmomenttia.

  • Kannattaa siis käyttää ketjusta vetävässä keskimoottorissa pieniä vaihteita, mikä on helpointa, kun vaihtaa pyörään lyhyemmät kammet. :wink:
  • Napamoottori kannattaa valita vääntävä, eli isolle kiekolle tarkoittettu moottori, joka sitten puolataan pienempään kiekkoon.
  • Jos kuitenkin pitää käyttää suurta vetävää kiekkoa tai käyttö on muuten erityisen raskasta, kannattaa ostaa mimellisteholtaan isompi moottori, jota sitten käytetään pienemmällä jännitteellä, eli valitaan matalajännitteisempi akku. Moottori ei niin kuumene, ja hyötysuhdealue pysyy hyvänä. Isotehoiset moottorit ovat yleensä vähintään 42-volttisia. Käyttöjännitteen laskeminen pienentää kuormittamatonta nopeutta, jolloin käytännön ajonopeus on lähempänä tätä ja hyötysuhde parempi.
    Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja PW »

Vilijami kirjoitti: 19 Loka 2021, 11:48

Oma suosikkini on MXus XF40 moottori tai sen kopio. Edullinen ja laakerit ovat ainoa kuluva osa.

Yritin googlettaa kyseistä laitetta mutta en oikein löytänyt mitään järkevää? Kokonaispaketti tällä moottorilla?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

PW kirjoitti: 19 Loka 2021, 12:39
Vilijami kirjoitti: 19 Loka 2021, 11:48

Oma suosikkini on MXus XF40 moottori tai sen kopio. Edullinen ja laakerit ovat ainoa kuluva osa.

Yritin googlettaa kyseistä laitetta mutta en oikein löytänyt mitään järkevää? Kokonaispaketti tällä moottorilla?

Mxus merkillä ei näköjään enää tahdo löytyä. Ilmeisesti ovat siirtyneet alennusvaihteellisiin.

No tässä vastaavat:
https://e-spin.fi/tuote/e-spin-l1e-a-500w-muunnossarja/
Ja
https://www.ebay.de/itm/203269248699?ha ... Sw02pgDpij

Harmillisesti molemmat 622 tai 559 kokoisina ja kotimaassa arvokas.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Sveitsistä tasan 200€ postikuluineen valmis 406 sarja 48v 1000w moottorilla. Tämän tilaisin tällä hetkellä itse.
Valitettavasti vaan liian nopea, mutta jostain pitää tinkiä budjettiostajan.
https://www.ebay.com/itm/264967451038?_ ... %3A2334524

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Svetsistä pienempitehoinen ja hitaampi 406 sarja, mutta tässä on alennusvaihde. Toimii tämäkin ja hinta alle 200€.
https://www.ebay.com/itm/353685501450?_ ... %3A2334524

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Riittääkö? Löytyykö nuista mieleistä? Näitähän on netti pullollaan.

Nojaski
Viestit: 30
Liittynyt: 06 Loka 2021, 17:43

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja Nojaski »

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1482
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Punakettu - Hase Kettwiesel

Viesti Kirjoittaja ajou »

Täysin merkitön tuo Sveitsinpeli (markenlos) moottori, joku epämääräinen kiinalaispeli siis. En kyllä uskaltais ostaa. Jo hinta epäilyttää, takuista nyt puhumattakaan.

Viimeksi muokannut ajou, 19 Loka 2021, 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

Vastaa Viestiin