Sivu 21/37

Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 13 Loka 2021, 17:41
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 13 Loka 2021, 17:25

https://akkutehdas.com/kauppa/mxus-500w ... amoottori/
Tuossa olis 500W mutta vetävällä navalla?

Mitäpä tuo haittaa. Laitat vähän leveämmän etuhaarukan. Sellainen hyöty tuosta ketjuvedollekin sopivasta moottorista on, että samaa moottoria voi myöhemmin "lainata" myös vetäväksi pyöräksi. :)

Tuo näyttäisi olevan 8 rpm/V käämitetty. Se tarkoittaisi, että 25 km/h nopeudessa se 406 kiekossa tuottaa 33 V vastajännitteen, eli 36 V akulla se kulkisi enintään tuon 25 km/h, mutta kiihtyisi hyvin ja kulkisi huonollakin kelillä kuumenematta liikaa.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 13 Loka 2021, 20:37
Kirjoittaja PW

Laitoin akkutehtaalle sähköpostikyselyn, olisko heillä ratkasuu. Katotaan vastaavatko.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 18 Loka 2021, 17:47
Kirjoittaja PW

Sähköpostikeskustelua akkutehtaan kanssa. Alennusvaihteellista tarjos nyt kumminkin 500w moottori, kontrolleri, akku, laturi, ym. 1500,- Kirpasishan tuo vähän - kerran?
Onko nuo suoravetomoottorit yleensä edullisempia? 300,- oli tuo suoravetotakakiekko ja tää tarjottu vaihteellinen oli 500,-?
Jostain syystä ei ollu oikein halukas 250w vehjettä myymään, ei kuulemma avusta ku tasasella?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 18 Loka 2021, 19:24
Kirjoittaja jori
PW kirjoitti: 18 Loka 2021, 17:47

Sähköpostikeskustelua akkutehtaan kanssa. Alennusvaihteellista tarjos nyt kumminkin 500w moottori, kontrolleri, akku, laturi, ym. 1500,- Kirpasishan tuo vähän - kerran?
Onko nuo suoravetomoottorit yleensä edullisempia? 300,- oli tuo suoravetotakakiekko ja tää tarjottu vaihteellinen oli 500,-?
Jostain syystä ei ollu oikein halukas 250w vehjettä myymään, ei kuulemma avusta ku tasasella?

Kyllä 250 W riittää myös ylämäkeen, jos ei ole käämitty liian nopeaksi. On kuitenkin ihan järkevää ostaa mieluummin nimellisteholtaan vähän tehokkaampi moottori. Kestää paremmin ylikuormaa hitailla nopeuksilla, eikä tuossa Kettwieselin etupyörässä ylimääräinen paino varsinaisesti haittaa.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 18 Loka 2021, 20:45
Kirjoittaja PW

Onks näistä MXUS moottoreista kokemusta kellään? Tai Akkutehtaasta?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 07:48
Kirjoittaja PW

"Hinnat:
MXUS 500W-moottori + pinnaus 20" x 46mm:n vanteelle = 495€
Moottorille Torque Arm eteen = 40€
Kontrolleri: Kunteng 20A WP = 89€
Näyttö Kunteng LCD3 WP = 89€
4in1 WP-piuha = 35€
PAS-anturi WP = 35€
Jarrukytkimet WP = 40€/pari
Akku, Hailong 52V/733Wh = 695€
Laturi 52V/150W = 75€"
Tuossa vielä koko tarjous, paitsi peukalokaasu kuulemma vielä 20,- päälle. Jostain syystä näiden vertailu on vaikeaa kun en ymmärrä mitään.
Sitäkin joskus miettinyt, miksi jarrut pitää olla moottoriin kytkettynä? Eikös moottorista veto lopu kun polkeminen loppuu? Tavallisetkin jarrut riittäs?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 08:30
Kirjoittaja PW

Aamunavauksen aiheena tänään, yritys ymmärtää sähköpyörä romppeita :mrgreen:
Kysymys akun valinnassa: Mitä eroa on kun jännitteet vaihtelee 24V - 54V ja amppeeritunnit (Ah) vaihtelee omassa skaalassaan näiden kertolaskuna saadaan wattitunnit (Wh). Siis jos Wh sama, mitä eroa onko jännite pienempi vai suurempi?


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 09:26
Kirjoittaja Nojaski
PW kirjoitti: 19 Loka 2021, 07:48

"Hinnat:
MXUS 500W-moottori + pinnaus 20" x 46mm:n vanteelle = 495€
Moottorille Torque Arm eteen = 40€
Kontrolleri: Kunteng 20A WP = 89€
Näyttö Kunteng LCD3 WP = 89€
4in1 WP-piuha = 35€
PAS-anturi WP = 35€
Jarrukytkimet WP = 40€/pari
Akku, Hailong 52V/733Wh = 695€
Laturi 52V/150W = 75€"
Tuossa vielä koko tarjous, paitsi peukalokaasu kuulemma vielä 20,- päälle. Jostain syystä näiden vertailu on vaikeaa kun en ymmärrä mitään.
Sitäkin joskus miettinyt, miksi jarrut pitää olla moottoriin kytkettynä? Eikös moottorista veto lopu kun polkeminen loppuu? Tavallisetkin jarrut riittäs?

Minustakin nuo sähkön katkaisevat jarrukytkimet näyttäisivät turhilta, etenkin, jos jättää tuon peukalokaasun pois.
Ainakaan osaava ajaja ei polje ja jarruta samanaikaisesti, vai mitä?
Onko nuo tarjotut jarrukytkimet sellaiset, että sopivat suoraan Hasen jarrukahvoihin?

Itsellä siis suunnitelmissa ihan vastaava Hase Kettwiesel sähköistys.
Toistaiseski olin ajatellut vain 250W moottoria eteen, ei tarvitsisi ottaa vakuutusta.
Ja kaksi pienempää akkua etuhaarukan molemmille puolille niin etupyörälle tulisi lisää painoa.
Kustannusarvio noin 700€ YosePowerista Saksasta tilaten.
Tuo siis 36V järjestelmä.
Tilauksia en ole vielä tehnyt - toisaalta houkuttelee tuo tehokkaampi moottori.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 10:25
Kirjoittaja PW
Nojaski kirjoitti: 19 Loka 2021, 09:26
PW kirjoitti: 19 Loka 2021, 07:48

"Hinnat:
MXUS 500W-moottori + pinnaus 20" x 46mm:n vanteelle = 495€
Moottorille Torque Arm eteen = 40€
Kontrolleri: Kunteng 20A WP = 89€
Näyttö Kunteng LCD3 WP = 89€
4in1 WP-piuha = 35€
PAS-anturi WP = 35€
Jarrukytkimet WP = 40€/pari
Akku, Hailong 52V/733Wh = 695€
Laturi 52V/150W = 75€"
Tuossa vielä koko tarjous, paitsi peukalokaasu kuulemma vielä 20,- päälle. Jostain syystä näiden vertailu on vaikeaa kun en ymmärrä mitään.
Sitäkin joskus miettinyt, miksi jarrut pitää olla moottoriin kytkettynä? Eikös moottorista veto lopu kun polkeminen loppuu? Tavallisetkin jarrut riittäs?

Minustakin nuo sähkön katkaisevat jarrukytkimet näyttäisivät turhilta, etenkin, jos jättää tuon peukalokaasun pois.
Ainakaan osaava ajaja ei polje ja jarruta samanaikaisesti, vai mitä?
Onko nuo tarjotut jarrukytkimet sellaiset, että sopivat suoraan Hasen jarrukahvoihin?

Itsellä siis suunnitelmissa ihan vastaava Hase Kettwiesel sähköistys.
Toistaiseski olin ajatellut vain 250W moottoria eteen, ei tarvitsisi ottaa vakuutusta.
Ja kaksi pienempää akkua etuhaarukan molemmille puolille niin etupyörälle tulisi lisää painoa.
Kustannusarvio noin 700€ YosePowerista Saksasta tilaten.
Tuo siis 36V järjestelmä.
Tilauksia en ole vielä tehnyt - toisaalta houkuttelee tuo tehokkaampi moottori.

En tiedä käykö jarrukytkimet, vaihtoehtona mekaanisiin jarruihin oli jarrukahvat. Ei maininnut, tulisko samaan hintaan.
Tuo torque arm niminen pellinpala kuullosti myös hinnakkaalta (40,-)
E-Spinillä moottoripaketti (bafang) sisälsi kaikki härpäkkeet (ainakin melkein kaikki) kun Akkutehtaalla jokainen piuhakin maksaa erikseen. Pitäskö miunkin tilata Yose Powerilta, inhan tuo puolta halvempi? Toki pienempi moottori ym.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 10:36
Kirjoittaja PW

https://e-spin.fi/tuote/e-spin-l1e-a-500w-muunnossarja/
Tuossa mainitaan suoraveto tämän moottorin kohdalla. 36V 500W - Hinta n. 600,- sisältää muun paitsi akun, no torque arm mainitsematta vissiin.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 10:41
Kirjoittaja wwhv

sen verran kalliita hintoja (mun mielestä) että tuli vain
mieleen että ootteko katsoneeet tori.fi:stä, jos vaikka
sieltä löytyis jotain käytettyä, käypästä/valmista pakettia
siirtoelimeksi. esim. joku valmis sähköpyörä mistä siirtää
vermeet uuteen käyttöön. ainakin siellä on jo valmiiksi
sähköistetty hase (tosin haze-nimellä). tavallisia sähkö-
pyöriä siellä on pilvin pimein...

clas ohlsonkin näköjään myy ainakin moottoria:
https://www.clasohlson.com/fi/Moottori- ... r513205000
hinta 232,80 e.

ja etupyörä moottorilla:
https://www.clasohlson.com/fi/Eturengas ... /p/51-3105
hinta 249,40 e.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 10:52
Kirjoittaja PW

Omat kokemukset käytetyistä on huonot ja varsinkin niiden itseasentamisesta :oops: :mrgreen:
https://e-spin.fi/tuote/e-spin-l1e-a-500w-muunnossarja/
E-Spinnin akku 36V 594Wh on lukemiltaan pienempi ku akkutehtaan. Koko paketti jäis tuolla moottorilla ja akulla n. 1100,-


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 11:01
Kirjoittaja jori

Oletko kysynyt seiltä Lappeenrannan sähköpyöräukolta, millä hintaa se laittaisi etumoottorin tuohon ketjunäätään. :?

Tässä vastaus aiempaan kysymykseesi, jonka kirjoitin, mutten ehtinyt lähettää, kun tuli muuta. :oops:

PW kirjoitti: 19 Loka 2021, 08:30

Aamunavauksen aiheena tänään, yritys ymmärtää sähköpyörä romppeita :mrgreen:
Kysymys akun valinnassa: Mitä eroa on kun jännitteet vaihtelee 24V - 54V ja amppeeritunnit (Ah) vaihtelee omassa skaalassaan näiden kertolaskuna saadaan wattitunnit (Wh). Siis jos Wh sama, mitä eroa onko jännite pienempi vai suurempi?

Isommalla jännitteellä saadaan samasta moottorista enemmän tehoa suuremmalla nopeudella. Jännite on suhteessa moottorin käämitykseen niin, että moottorin kuormittamaton pyörimisnopeus riippuu vain jännitteestä. Tätä kuvataan moottorin spekseissä KV-vakiolla.

KV kuvaa sitä moottorin pyörimisopeutta kierroksina minuutissa, jonka moottori pyörii kuormittamattomana yhdellä voltilla. Kymmenellä voltilla se pyörii tietenkin kymmenkertaisella nopeudella ja niin edelleen. Tuo KV arvo on tässä kaaviossa tuo nopeus aivan oikeassa laidassa, jolloin momentti on laskenut nollaan, samoin virta (lähes) nollaan, ollen vain tyhjäkäyntivirran suuruinen.

Itse olen sitä mieltä, että KV-arvolla mitattuna sähköavut on ihan turhaan niin kovaa työntäviä kovalla nopeudella. Ihan hyvin riittää, että Sähkövedon tyhjäkäyntinopeus on tuon 25 km/h, jolloin se jyrkässä ylämäessä antaa parhaan tehon nopeudella 13 km/h. Enempi on liikaa. :)

Laitan taas kerran tämän havainnollistavan kaavion sähkömoottorin pyörimisnopeuden, momentin ja hyötysuhteen yhteyksistä.
Kuva


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 11:01
Kirjoittaja ajou

Minusta deltaan kannatta laittaa keskimoottori. Silloin veto on takapyörällä, eikä kevyellä etupyörällä. Ja jos pyörässä sattuu olemaan tasauspyörästö, niin tilanne on aina vaan parempi.


Re: Punakettu - Hase Kettwiesel

Lähetetty: 19 Loka 2021, 11:06
Kirjoittaja ajou

Hasen Trigoon olen noita Bafangeja useammankin asennellut.