Specbike Technics Comfort

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Wacky »

ajarmala kirjoitti:
Mahe kirjoitti:

Toi edellisessä kuvassa ollut tarakan lisäosa jäykistää letkun tarakan mukavasti

Höh, onpa aika hullusti suunniteltu tavarateline, jos siinä ei aluksi ole välipuolia ollenkaan. Eihän se ilman niitä voi olla tukeva.

Ei siinä vakio korkeudella voi olla koska takapyörä on jousitettu ja osuisi poikittaisiin tankoihin.
Huomio että kuvassa ei ole edes vielä pyörän päällä kuskin painoa saatika se että jousitus olis painettuna pohjaan. Toki se on huonoa suunnittelua ja tekee tarakasta aika huonon.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Keväthuoltoa kevätsäitä ja hiekkojen siivousta odotellessa:

IMG_20200305_170134.jpg
IMG_20200305_170134.jpg (373.47 KiB) Katsottu 4326 kertaa

Pakko kehaista latvialaisia: Etukiekot on täysin suorat 5000 kiometrin ajon jälkeen. Itse viime kesänä ksasaamaani takakiekkoa sai hiukan kiristellä mutta ei sekään heittänyt kuin pari milliä enimmillään.

Front wheels are totally straight after about 5000km. Well built! Self built rear wheel needed truing. Replaced worn out Big Apples with Trykers, tubeless install seemed to succeed.

Toisen etupyörän laakeri tuntuu vähän karkealta. En kuitenkaan saanut akselia helposti vedettyä pois, joten ajetaan tolla nyt vielä. Noissa on vaihdettavat laakerit.

Bearing on one of the front wheels feels a bit rough, but I did not manage to pull the axle easily and gave up. We'll see how that lasts.

Samalla tuli vaihdettua loppun ajetut Big applet Trykereihin. Ainakin ne tuntui tiivistyvän vanteelle Stan's litkun kanssa ongelmitta eikä kyljistä tullut mitään läpi kuin parista paikasta. Seuraavat päivät näyttää miten pysyy ilma.

IMG_20200305_170155.jpg
IMG_20200305_170155.jpg (320.06 KiB) Katsottu 4326 kertaa

Myöskin viime kesänä jo tubelessina ajettu Almotion meni takavanteelle helposti (otin pois vanteen rihtausta varten).

Vaihdoin öljyt Alfineen. Hämmästyksekseni navasta ei tullut tippaakaan öljyä pihalle. Alkoi epäilyttää että muistinkohan laittaa siihen öljyä ensinkään edellisellä kerralla kun vaihdoin :D Ei se tuntunut viime kesänä kärsivän kuivana ajamisesta...

Kaikissa oli litkut vielä nesteenä sisällä talven jälkeen, joten 3kk litkujen lisäysväli on aikalailla liiottelua.

IMG_20200305_170150.jpg
IMG_20200305_170150.jpg (292.18 KiB) Katsottu 4326 kertaa

Kaikki vaijerit pitäis vielä putsata ja rasvata, ainakin käsijarrun vaijeri on ihan jumissa.

Loppuun vielä kuva Validimirilta saadulla 3D-mallilla printatuista etuakselin irrotuskaluista, noista on apua myös rihtauspukkiin laittaessa. Työkalu siis työnnetään onttoon akseliin ja ruuvataan ruuvia kireämmälle jolloin työkalu laajenee. Sillä saa sitten pidettyä akselia paikallaan kun avaa sen kiinnitysruuvia. Janx ja Wacky muistanee millasta ähräystä se pyörän irrotus oli viimeksi, nyt meni ehkä minuutti :D

IMG_20200305_170214.jpg
IMG_20200305_170214.jpg (225.4 KiB) Katsottu 4326 kertaa

Markus Heikkilä

Stemu
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Heinä 2021, 23:16

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Stemu »

Katsellut tätä pyörää yhtenä vaihtoehtona retki/käyttöpyörän korvikkeeksi. Kyselin valmistajalta ja hän sanoi, että pyörään pystyy kyllä pakkaamaan vaikka sen 50kg kuskin lisäksi kamaa. Nyt kun lukenut tätä ketjua niin mikäköhän on tälläisen pyörän omistajien näkökulma asiaan? Onko runko, tarakka ja osat tarpeeksi vahvoja kantamaan 80 kilosen polkijan ja mahdolliset parin viikon reissun kamat+ruoat yms 30-50kg riippuen milloin on liikenteessä. Kiinnostaisi nähdä myös tälläinen pyörä livenä. Sattuuko kukaan PK seudulla omistamaan tälläistä?

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mulla ei ole tietoa mitkä kaikki mun pyörään tehdyt vahvistukset on siirtyneet nykyiseen tuotantomalliin. Kyllä mä uskaltaisin omaani sen 50 kiloa lastata mutta pitkää matkaa en viitsisi ajaa :)

Itse olen ajellut kahden hengen majoituskamat + tarakkalaukullinen työkaluja, ruokaa ja juomavettä ja muuta rojua, mutta ei ole tullut ikinä punnittua lastia.

Retkihommissa tarakan pitää olla samaa mallia kun mulla, eli siinä pitää olla puolet yhdistävä keskiteline josta lienee kuvia tässä ketjussa, muuten se on liian letku.

Tilatessa kehotan pyytämään paksummasta (25 mm) putkesta tehdyn ohjaustangon, se parantaa tuntumaa huomattavasti. Perusmalli on ihan spagettia, kuvien perusteella tuota jäykempää ei ole uusiinkaan pyöriin laitettu varmaan painosyistä...

Mun pyörä on Porvoossa ja sitä saa kyllä katsoa ja 180-190-senttinen kokeillakin.

Markus Heikkilä

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Nämä pyörätehtaan jätkät on semmoisia neuvolan vaakaan sopivia rimpuloita hoikkeliineja, joten toi Mahen arviointi lienee parhaiten kohdalle osuva :)

Stemu
Viestit: 4
Liittynyt: 16 Heinä 2021, 23:16

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja Stemu »

Sinänsä jännä kun specbiken sivuilla sanotaan, että driver max weight 150kg ja lopulta kuitenkin asiakkaiden tai ainakin teidän kokemus, että rakenteita alimitoitettu. Ei ole tarkoitus ostaa pyörää, joka kuorma päällä ekassa alamäessä tai kovassa jarrutuksessa antaa periksi.

Tosiaan katselin kuvia ja luin mitä kaikkea on sattunut ja tapahtunut pyörällä, eikä vakuuttanut. Pitää varmaan tulla jossain vaiheessa Porvooseen käymään niin pystyy ihmetellä enemmän ja tarkemmin.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Specbike Technics Comfort

Viesti Kirjoittaja janx »

Minulla työn alla oleva Spectri (ks. allekirjoitus) on mielestäni paljon heppoisempi kuin Mahen nykyinen trike, joka on siis minulle olevan paranneltu malli. Ajokokemusta ei tosin ole paljoa kummastakaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Vastaa Viestiin