Tämmöinen trike tuli sitten tilattua.
Tähän alkuun linkki valmistajan sivulle: https://specbiketechnics.com/shop/dreir ... t-fahrwerk
Kuvien kommentit ja osa tekstistä myös englanniksi, koska tiedän, että ainakin Latviassa tätä luetaan Photo comments and parts of the text also in english for our latvian readers
Pyörän tilaus ja speksaus kävi sähköpostilla oikein kätevästi, latvialaiset kommunikoivat sujuvasti englannin kielellä.
Viestejä ketjuun kertyi nelisenkymmentä, mutta tämä johtui lähinnä minusta, koska halusin säätää kokoonpanoa mieleisekseni ja lisäksi päätin noutaa pyörän Riiasta (hyvä tekosyy parin päivän minilomalle , mikä aiheutti oman lisäsäätönsä. Suurimmaksi osaksi kävin keskustelua Vladimir Izmailovin kanssa, joka taitaa tätäkin foorumia seurailla, ja kävi Nokiallakin ajelemassa kesällä jos en väärin muista.
Mun kokoonpanoksi valikoitui lopulta seuraavanlainen (lueteltu erot Specbiken sivuilta löytyvään peruskokoonpanoon):
- Ilmajousi taakse. Specbikelta löytyi samanlainen Suntourin Epicon, joka mulla on hyvin palvellut Ibexissä jo muuaman vuoden.
- Eteen Avidin hyväksi havaitut BB7 levyjarrut. Nämä asensin itse, kun löysin jarrut edullisehkosti saksalaisesta verkkokaupasta.
- Etujarruihin 180mm levyt, kokoemuksen mukaan vähän isommat levyt parantaa jarrutustuntumaa
- Taittomekanismi
- Erilainen jämympi tavarateline kuin kuvissa
Hinnaksi koko lystille tuli n. 2500 euroa kaikkinensa (pyörä ym. muutoksin + jarrut & erinäistä pikkusälää).
Pyörä valmistui reilussa kuukaudessa, valmistumispäivä ilmoitettiin kun tilaus oli lyöty lukkoon ja etumaksu maksettu. Tämä myöskin piti, itseasiassa pyörä valmistui päivää ilmoitettua aikaisemmin
Istumatuntuma on hyvä. Tarakan takia penkkiä ei saa niin makaavaan asentoon kuin se olisi mahdollista säätää, mutta hyväntuntuinen asento löytyi kuitenkin. Itse pankki tuntuu hyvin selänmyötäiseltä, mutta ehkä hiukan kapealta. Ajaessa näkee sitten kaipaisiko sivuttaistukea. Mulla on myös Ukrainalainen lasukuitupenkki, jota voin kokeilla jos tämä ei tunnu hyvältä, viimekädessä sitten muokataan sitä penkkiä joka tuntuu parhaalta alunperin.
Seat feels OK, maybe a bit narrow but hard to tell before proper ride. I have other ukranian seat I can try if this does not feel right. Only time will tell if additional side support is needed. Rack prevents the seat intallation in lowest position but comfortable starting point was found.
Jos pyörän rassaaminen ei tunnu vieraalta, tällainen puolivalmiista kasaaminen on hyvä tapa tutustua uuteen pyörään
Alla jokunen kuva , pyörä on nyt viritetty ajokuntoon mutta testipolkaisua en ole päässyt vielä tekemään kun ihan lumihankeen en viitsi ekana lähteä, kokoemus on osoittanut että vaihteita yms. saa ekalla ajolla aina vielä hienosäätää.
- Ohjaustangon kiinnitys. Tähän pitää keksiä joku pikalukko tms. että saa taittamista varten löysättyä ilma työkaluja. Tässä näkyy myös etujouset, monista tehdasnojakeista tutut DNM:n kierrejouset. Voi olla että vaihtuu ilmaiskareihin jos löydän parin joskus jostain edullisesti. Steering handle attachment needs some kind of quick release to be really useful in foldable trike. Front shocks are DNM coils familiar from almost every recumbent manufacturer.
- PC310008.JPG (195.88 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- Takajousituksessa on perinteinen ratkaisu. Asentoa saa säädettyä jonkun verran jousen yläpäätä siirtämällä, nyt jousitus on ylimmmässä asennossa. Tällä säädöllä saisi penkkiä makaavampaan asentoon, kun nyt tavarateline vähän rajoittaa penkin asennon säätämistä. Rear shock geometry is traditional. Stance of the trike can be adjusted somewhat by moving the upper attachment point of the shock. This would lower the seat position a little, now the rack limits seat's adjustment.
- PC310007.JPG (170.72 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- Taittomekanismi. Tässä vielä kiristämättä, kiristettynä mitään rakoja ei näy ja vaikuttaa hyvin jämäkältä. Tämäkin tarvitsee jonkun pikakiristyssysteemin säännölliseen käyttöön, nyt tarvitsee jakoavaimen kiristämiseen. Folding mechanism. When properly tightened fits without gaps and seems sturdy. This would also need some kind of quick release to be really useful in everyday use.
- PC310006.JPG (139.45 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- Ainoa isompi valituksen aihe: Lokarit ei istu kunnolla. Korjaantunee tukia taivuttelemalla, mutta ne on aika paksua metallia, käsin niitä ei saa paikallaan ollessa kohdalleen. Only major complaint: mudguards don't fit properly. This can probably be remedied by bending the supports but they are so thick this cannot be done when the fenders are installed.
- PC310005.JPG (206.47 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- Mukana tuli laserleikatut rosteriset(?) sovitteet etuvaihtajalle ohueen vaihtajan tolppaan. Laser cut (?) front derailleur adapter parts.
- PC310002.JPG (129.18 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- Tämmöinen kasa tavaraa piti pultata kiinni. Mittarille ei vielä löytynyt paikkaa, kaikki muu tuli laitettua pyörään kiinni :)
- PC310001.JPG (245.09 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- P1010012.JPG (197.7 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- Etupäässä on ontot 14mm(?) alumiiniakselit. Hollow front axle.
- P1010010.JPG (176.29 KiB) Katsottu 14965 kertaa
- Etupyörän kiinnitys. Etuakselin päässä on kartio, jolle on vastakappale ohjausnivelessä ja keskellä pultti joka kiristetään. Helppo irrottaa, mutta harvemmipa sitä tarvitsee tadpolessa tehdä kun renkaanvaihtokin käy paikallaan. Front wheel attachment with conical axle and bolt. Easy to remove the wheel, although this is rarely needed with tadpole trike: tire can be changed with front wheel attached.
- P1010009.JPG (156.29 KiB) Katsottu 14965 kertaa