Tovin olen pohtinut siirtymistä kolmelle pyörälle (tai miks ei neljällekin). Koska tajusin olevani töissä metallirakentelun mekassa, voisi Taas aloittaa uuden projektin, joka ei ehkä koskaan pääty eli hankkeen. Ainakin digitaalisesti.
Aina voi lainata jotain perustelua myös naisten lehdistä: "Pilvilinnojen rakentelu ja taivaanrannan maalailu ovat terveen mielen leikkiä. Ja jos niin haluaa, ovat ne ensimmäinen askel muutokseen." ^_^
Joitakin perusteluja:
asunnossamme asuva toinen henkilö on toivonut trikeä talouteen (jolla tuskin suostuu ajamaan kattamisen jälkeen)
sen voi kattaa (kangaskate liimatuin saumoin (kuituosaamistakin töistä löytyy) - hiljainen ja ompelutarvikkeet riittää korjaamiseen)
kivempi talvella auratulla tiellä (jos taakse mahtuu tarpeeksi jytky nastarengas ts. tämä asettaa vaatimukset takahaarukalle ja -joustolle)
valmiiden pyörien painorajoitukset etenkin jos katetaan (puolavanteet?) - kuski 115kg, kate n+1 kg, retkeilytavarat, niin ollaan helposti päälle 140 kg
joidenkin valmistajien haluttomuus myydä runkosarjoja (hintahyöty ei niin merkittävä, mutta romua ei kaipaa yhtään lisää nurkkiin lojumaan)
etujousto- ja/tai -veto monimutkaistaa rakentamista merkittävästi, mutta onko se este vai haaste tai edes välttämätön
laitteen paino ei varsinainen ongelma, koska sähköapu
entinen metallitöiden 10:n oppilas voisi muistella menneitä ja oppia uutta, mutta mielummin tekisi jotain missä joku tarkoitus
DIY-laitteen kustomoinnissa ja muutoksissa ei ole kynnystä - vrt. reiän poraamimen kinneriin tai virheettömän maalipinnan tuhoamiseen
en mahdu kaupallisiin kinnereihin hartioista (käytettyihin) ja taidan olla myös liian painava
jotain muitakin oli...
Netistä löytää kaikenlaista tähänkin liittyen. Mitä te olette löytäneet?
Muutama monimutkainen rakkine digitaalisena löytyy:
https://grabcad.com/library/tag/recumbent
https://aazzaa.de/ - free trike project
https://grabcad.com/library/steintrikes ... bent-trike - Steintrikes Mungo
Ehkä kuitenkin KISS-periaatteella (Keep It Simple Stupid)... mutta voi tätä hanketta halutessaan koittaa kumotakin.
Edit: Laitoin valintaan, koska tässä ketjussa valitaan, mitä (ehkä) aloitetaan rakentamaan.
Speksejä:
- Mahdolliset maksimimitat 2,5 x 0,8 m
- "Mahdollisimman" lyhyt akseliväli tavaratilalla - olen lyhyt 170cm ja x-seam 99cm
- Tadpole tai nelipyörä: edessä vähintään 2 kiekkoa ja taakse 1 (26") tai 2 (20")
- Jousto vähintään takana
- Mahtuu suomalaisesta varastonovesta sisään 88cm (pitää mittailla myös muuten ulkovälinevarastoa)
- Äänimerkkipainike torven kuvalla
- "Konepelti" edestä tai sivusta saranoituna
Olemassa olevaa:
- 26" sähkösarja taakse tai keskiömoottori (250W)
- Mustaa suorakaideprofiilia luokkaa 40x20x1,5mm