Re: Spectri (SpecBike tadpole trike) ja Arcus II-kangaskate
Hyvä ja kierroksia sitten noin 190rpm.
Täältä löydät kaiken tiedon nojapyöristä, kinnereistä ja velomobiileista sekä nojapyöräilytapahtumista.
https://nojapyorafoorumi.fi/
Hyvä ja kierroksia sitten noin 190rpm.
Pakoputkiklemmari olisi valmis ja halpa osa. Joko yksitttäin tai kahden peltiosat vastakkain pulteilla yhdistettynä ja niitä löytyy 45 millisenä.
jooseha kirjoitti: ↑11 Helmi 2021, 16:36Pakoputkiklemmari olisi valmis ja halpa osa. Joko yksitttäin tai kahden peltiosat vastakkain pulteilla yhdistettynä ja niitä löytyy 45 millisenä.
Pakoputkiklemmari on hyllytetty viimeisten vaihtoehtojen joukkoon tässä ketjussa jo useampi viesti sitten.
Mää ruukaan tehdä niin, että -jos ei oo mietittyä cadikuvaa valmiina- niin piirrän tussilla alumiinipulikkaan halutun lopputuloksen. Tämä helpottaa kokonaisuuden tajuamista kovasti, eikä tuu susikappaleita niin herkästi.
Ei auta, jos kokonaisuuden on tajunnut pieleen jo CAD-kuvasta asti. Tulee kokoajan vastaan, kun 3D:tä suunnittelee, että "ai onko tää näin hemmetin pieni" tai "eihän tuo kohta kestä mitään", vaikka ruudulla näyttää ihan hemmetin isolta.
Mää oon itäblokkilaisen betonibrutalismin ihailija ja mua on tympäissyt lapsesta asti liian heiveröiset rakenteet. Ongelma mun suunnittelussa (cad tai tussi ja pulikka) on lähinnä paino
Vilijami kirjoitti: ↑12 Helmi 2021, 11:02Mää oon itäblokkilaisen betonibrutalismin ihailija ja mua on tympäissyt lapsesta asti liian heiveröiset rakenteet. Ongelma mun suunnittelussa (cad tai tussi ja pulikka) on lähinnä paino
Tuo on kyllä johdonmukaista. Neuvostoliiton kommunistiseen ideaan kuului materian ylivalta hengestä ja henkisyydestä. Ja kuuluu yhä. Paljon suureellista rakentamista, joka hyvin nopeasti muuttuu ympäristöhaitaksi.
Jännintä tässä on, että juurikin samat venäläiset suunnittelijat, jotka neuvostoliiton aikaan pantiin suunnittelemaan materialismin agendan mukaan, kunnostautuivat juuri päinvastaisessa. Parhaat venäläiset insinööritaidonnäytteet ovat olleet nimenomaan hengen voittoja materiasta. Varsinkin ilmailu- ja avaruuspuolella tämä näkyy hyvin. Neuvostoliitonaikaisia, ensimmäisen kerran jo vuonna -71 käytettyä rakettimoottoria, jonka 80-uvun alussa suunniteltu muunnos RD180 on yhä käytössä Amerikkalaisten Atlas avaruusprojektissa.
space and military equipment of the Soviet Union cannot be compared with regular products because they did not have funding restrictions and high quality control (otherwise it is a prison or worse), so the design, materials and cost are completely different for them.
but when you need to make a product for mass sale, a compromise is used: price / quality / time
for components do it yourself: what material have, machining with what have. it activates thinking work.
Specbike kirjoitti: ↑12 Helmi 2021, 12:53space and military equipment of the Soviet Union cannot be compared with regular products because they did not have funding restrictions and high quality control (otherwise it is a prison or worse), so the design, materials and cost are completely different for them.
but when you need to make a product for mass sale, a compromise is used: price / quality / time
for components do it yourself: what material have, machining with what have. it activates thinking work.
Yes, you got the point. It was a paradox. Big resources do not make the best result.
Ei se ollutkaan työkalu vaan helistin. 20 euron kokeilu. Kiristettyä terää ei saanut mitenkään. Sain katkottua keskitysterän, tuhottua kierteet adapterista ja reikäsahasta. No sain mä sillä myös noin 46mm reiän sahattua pylväsporassa. Rinnalla on koneistettu versio 45,1mm.
Keskitysterän katkaisusta ei ole kyllä mitään tietoa, että miksi se meni poikki. Huomasin vasta myöhemmin. Koitin kiristää valkoisen reikäsahan kunnolla adapteriin, mutta eihän se pysynyt kiinni vaan pyöri. No kierteet siitä meni, kun ei sitä saa enää ruuvattua adapterista pois. Se pyörii vaan tyhjää. Ehkä sen jotenkin saisi siihen kiinni vielä, ettei tarvitse roskiin heittää. Ne tapit, jotka pyöritellään reikiin ei tuota reikäsahaa kiristä. Välystä 1-2 milliä. Se on helistin. Kaikenlaista.
Seuraava suunnitelma on tehdä adapteripalat sorvissa 50mm trussikiinnikkeeseen, jotta sen saa kiristettyä 45mm putken ympärille.
Edit: Tai sitten ei riitä tämäkään koulutus adapterin käyttämiseen... https://www.ikh.fi/fi/reikasahan-adapte ... mm-xrs0001. Ymmärrykseni mukaan valkoinen reikäsaha ruuvataan niin pitkälle kun menee (ei kireälle) ja sitten ruuvataan nuo tapit sisään, jotta se ei pyöri sahatessa.
Edit2: Saatoin aluksi pyörittää poraa ihan liian lujaa kunnes huomasin, että säätöasteikko, jota luulin käyttäneeni, ei ollutkaan käytössä.