Kana ja sen Hämppy

Täällä voit keskustella eri pyörämalleista tai kysyä vaikka neuvoa, jos valinta tuottaa vaikeuksia.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja jori »

Hämppy tarkastettu ja hyväksi havaittu. Ennen kaikkea Kana on tyytyväinen. :)

Pientä laittoakin löytyi:

  1. Aurausta on viitisen milliä, eli selvästi liikaa. Raidetangossa on oikea ja vasenkätiset M8 kierteet, joten kierteen nousu toimii molemmissa päissä, eli kierrosta kohti raidetanko lyhenee 2x1,25mm. Ohjainvarsi on n. 80 mm pitkä, joten sen liikkeen vaikutus vanteesta mitattuun aurausmittaan on (406 mm / 80 mm) Aurausmitta mitataan vanteen halkaisijasta, joten käytetään vanteen halkaisijaa, mutta ohjainvarsi on sädettä. Suurennussuhteeksi tulee raidetangolta mitattuun aurausmittaan 406 / 80 = 5. Koska aurausmittaa piti pienentää 5 mm, pitää raidetankoa lyhentää 5 mm / 5 = 1mm. Tämä vaatii 2 x 1,25 mm raidetangolla 1/2,5 eli vajaan puoli kierrosta. Tarkalleen 144 astetta. Tuon suuruinen kierto näyttää tältä.

    144 astetta.png
    144 astetta.png (12.4 KiB) Katsottu 7640 kertaa
  2. Niskatuen kiinnitys oli löystynyt ja korjaantuu 5 mm kuusiokoloavaimella.

  3. Vasen etujarru on tehty samoista osista kuin oikea, joten se on "väärin" päin. Siksi vaijeriputkeen valuu vettä ja vaijeri hieman takeltelee. Viinaa ja öljyä lääkkeeksi. Myöhemmin voisi harkita vaijerin "invertointia"

  4. Ohjauskahvat on hieman liian pitkät. Ne saa lyhennettyä säätöklampin löysäämällä ja työntämällä lyhyemmäksi. Jos ei mene sisemmäksi, pitää sahata sisempää osaa lyhyemmäksi. ainakin viisi senttiä voisi olla lyhyemmällä.

  5. Akun kiinnitys kannattaisi varmaan -ainakin tässä vaiheessa- tehdä sivulaukun pohjalle, jolloin johtojen vetäminen on äärihelppoa ja akku tulee luontevasti sisään ladattavaksi. Kauppareissulla akku voi olla kassin pohjalla koko ajan.

Tässä vinkki Tampereen polkupyöräilijöiden tapahtumasta Velogin videolta:

  1. Pyörä parkkiin kärryvaraston viereen.
  2. Sivulaukut ostoskärryn reunaan kiinni.
  3. Ostetaan kamat pyörälaukkuihin, niin tulee sovitettua ja koepakattua jo kaupassa.
  4. Nostellaan pyörälaukuista järjestyksessä kassahihnalle ja pakataan samoihin laukkuihin.
  5. Työnnetään ostoskärry pyörälle, jossa nostellaan laukut pyörään, luovutetaan kärry ja lähdetään ajelemaan kotiin päin.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja torneol »

Kuten Jori totesi; tärkeintä että Kana on tyytyväinen :D.

Tuo aurauskulma oli ikään kuin tiedossa. Se oli joskus enemmänkin viturallaan, mutten saanut aikaiseksi a) viedä pajalle tai b) tehdä pukkia, jossa itse säätäisi tarkasti. Kahvat oli varmaan mun jäljiltä, minusta oli kiva kun kyynärpäät tuli kupeeseen melkein kiinni.

Niskatuki oli tarkoituksella vähän löysällä, se oli ikään kuin proto. Tehty siis veneen nostotelasta ja auton pesusienestä, joka oli kombona jemmattu taskulampun kangapussin sisälle :lol:.

Jarru oli myös tiedossa, syytä en koskaan tuolla lailla analysoinut; totesin vaan, että vähän huonommin se jaksaa palauttaa. En antanut sen häiritä, kun työnsin aina kahvan lopun palautuksen sormilla.

Akustoa ei varmaan nyt saa ainakaan mukana menneillä osilla niin kuin se mulla oli. Mulla se keskiputki oli maksimisäädöissään, niin siihen etupuomiin sen sai hyvin ripustettua. Toivonmukaan sille löytyy hyvä paikka myös jatkossa!

Ei muuta kuin kowaa ajoa ja hyviä (k)ilometrejä :mrgreen:.

-Olli-

Nazca Fuego

Kana
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Loka 2019, 19:49

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja Kana »

Moi vaan kaikille.
Nyt on viikko takana ja kokemusta ajosta kertynyt sen verran, että muutoksia pyörään on tehtävä. Ensinnäkin polkimet vaihdettava pienempiin, ihan kuten Jori sanoit., ja sähköt saatava paikalleen. Tulin valtavan kipeäksi kun poljin innoissani ylämäet ja kaikki täysillä tietenkin.
Sähköjä katon huomenna broidin kanssa jos saatais paikalleen, mutta varoiksi huudan apua tänne saitille. :o
Pyöräkauppaan soitin ja ehdottivat lasten polkimia.? Kysyi vielä, että onko yksirattainen vai useampi. Tuli ikävä Joria sua. Miten se on?
Iloista pyöräilyä.

T. Kana

Kana
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Loka 2019, 19:49

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja Kana »

Ja jumankekka Jori, minkä analyysin ja laskelmat teit pyörästä lyhyen katselmuksen jälkeen. :roll: :lol:
T. Kana

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja samuel »

Kana kirjoitti:

Moi vaan kaikille.
Nyt on viikko takana ja kokemusta ajosta kertynyt sen verran, että muutoksia pyörään on tehtävä. Ensinnäkin polkimet vaihdettava pienempiin, ihan kuten Jori sanoit., ja sähköt saatava paikalleen. Tulin valtavan kipeäksi kun poljin innoissani ylämäet ja kaikki täysillä tietenkin.
Sähköjä katon huomenna broidin kanssa jos saatais paikalleen, mutta varoiksi huudan apua tänne saitille. :o
Pyöräkauppaan soitin ja ehdottivat lasten polkimia.? Kysyi vielä, että onko yksirattainen vai useampi. Tuli ikävä Joria sua. Miten se on?
Iloista pyöräilyä.
T. Kana

Ilmeisesti meinaat pienemmillä polkimilla lyhyempää kampea? Jos nykyinen kampi ei ole ohennettu (ainakaan paljoa), sen voi lyhennyttää nimimerkki TM:n kampipajalla Nokialla. Jos lyhennys ei onnistu niin sitten voi vaihtaa lyhennyskelpoiset kammet, niitäkin saattaa olla TMllä hyllyssä.

Ratasmääräkysymys meinaa että on polkimessa kiinni yksi vai useampi ratas?
Yhdelläkin saattaa pärjätä jos takapakka on riittävän isolla skaalalla. Ite ajelen seuraavilla yhdistelmillä:
takapakka 12-38 piikkinen
120mm kammilla 28-piikkinen eturatas
145mm kammilla 38-piikkinen eturatas
Lyhyemmät kammet yleensä meinaa korkeampaa kadenssia, eli pärjää pienemmällä eturattaalla.

Onkos sulla nelikantti-kiinnitys kammissa? Voin lainata kampia joissa on 170-145-120mm reiät ja niihin flat- tai lukkopolkimet.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

https://www.bikester.fi/sr-suntour-krg- ... 20577.html Tässä edulliset nelikantti kammet .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja jori »

samuel kirjoitti:

Onkos sulla nelikantti-kiinnitys kammissa? Voin lainata kampia joissa on 170-145-120mm reiät ja niihin flat- tai lukkopolkimet.

Ovat nelikantit.

Saattaisi olla yksinkertaisinta että käyt, tai käymme yhdessä, asentamassa nuo säätökammet Kanan pyörään jonain iltana. Puomi pitää tietenkin säätää tuon 50 mm pidemmäksi, koska polkimethan tietenkin asennetaan noihin 120 reikiin. :mrgreen:

Voidaan samalla säätää auraus kohdilleen, kun työkalutkin on mukana. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja tm »

samuel kirjoitti:

Ilmeisesti meinaat pienemmillä polkimilla lyhyempää kampea? Jos nykyinen kampi ei ole ohennettu (ainakaan paljoa), sen voi lyhennyttää nimimerkki TM:n kampipajalla Nokialla. Jos lyhennys ei onnistu niin sitten voi vaihtaa lyhennyskelpoiset kammet, niitäkin saattaa olla TMllä hyllyssä...

Tällä hetkellä on vähän heikko hyllytilanne... tarttee selvitellä tarjontaa. Muistaakseni yhdet edukkaat maasto-Shimanot löytyy, mutta niistä ei taida saada aikaiseksi 145-150 mm lyhyempiä...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Onkos sulla nelikantti-kiinnitys kammissa? Voin lainata kampia joissa on 170-145-120mm reiät ja niihin flat- tai lukkopolkimet.

Ovat nelikantit.

Saattaisi olla yksinkertaisinta että käyt, tai käymme yhdessä, asentamassa nuo säätökammet Kanan pyörään jonain iltana. Puomi pitää tietenkin säätää tuon 50 mm pidemmäksi, koska polkimethan tietenkin asennetaan noihin 120 reikiin. :mrgreen: ...

Anna nyt Jori vähän siimaa ensikertalaiselle, 120 milliset voi tuntua ekalla kerralla tooodella lyhyiltä ja "tehottomilta" :D. Kyllä nuo 145 millisetkin on jo huima muutos (parannus) tavallisiin kampiin tottuneelle. Toki jos sähköapu on kampien kokeilun aikaan jo käytössä, niin sitten 120:set on jo eri asia.

Kana
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Loka 2019, 19:49

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja Kana »

Ei oo Kana tyytyväinen, ei.
Sähköt saatiin paikalleen, mutta ei toimi. Valot palaa, matkamittari toimii. Apuja ei tule polkemisen eli moottori ei käynnisty. Hmm.
Kosketusvika? Akku vanha? Moottori rikki?
Vai joku mitä en ymmärrä?

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja torneol »

No? Ilmeisesti se polkemisanturi meni oikein siihen runkoputken viereen, josta se tunnistaa pyörittämisen? Eli ketju pyörittää semmoista pientä ratasta siinä penkin etureunan kohdalla; siinä pitäisi olla se anturi magneetin kohdalla. Magneetti pyörii siinä pienessä kiekossa.

Ei kai muuten nopeusmittari toimisi.

Liittimet menee vain yhdessä asennossa, kuten silloin katsottiin. Onko ne oikein kiinni?

Onko "kaukosäätimen" + napista painettu avustus päälle? Minun jäljiltä on nollassa. Vaiheita oli kuusi. Virta päälle ja pieni odotus (muutama sekunti). Sitten + napista avustus vaikka asentoon 1, niin pitäisi toimia.

Nazca Fuego

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja torneol »

Paljonko "kaukosäätimen" näytössä on akun jännite? Täydessä latingissa muistaakseni jotain 40,x volttia. Avustus alkoi loppumaan, kun mentiin alle 38 voltin, jollen väärin muista.

Nazca Fuego

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja torneol »

Hmmm, varmaankin niin päin, että moottorilta tulee nopeustieto ja avustuksen määrää tuo poljinanturi, joka nyt on ilmeisesti irti.

Setvimme lisää :P.

Nazca Fuego

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja torneol »

Tämä ilmeisesti selvisi ja Kana pääsee taas kiitämään eteenpäin; nyt sähkön avustamana :mrgreen:.

Nazca Fuego

Kana
Viestit: 23
Liittynyt: 09 Loka 2019, 19:49

Re: Kana ja sen Hämppy

Viesti Kirjoittaja Kana »

Juu. Pyörä kiitää. Tulin kaupungista sähköllä kotiin muutamalla polkaisulla. Kylmä tuli.
Täytyy nyt tähän moodiin vähän tutustua ensin ennenkuin muita muuoksia tekee.
Tuota aurauskulmaa yritin itte säätää huonolla menestyksellä.

Vastaa Viestiin