Sivu 1/1

My little PONY4

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 19:32
Kirjoittaja Wacky

Päädyin ostamaan PONY4 tavaranojapyörän, eli my little PONY4

IMG20220613153137.jpg

Pääosin kauppareissuja ja koirien kuljettamista varten. Nyt kun sillä on ajettu melkein 200 km niin voi alkaa antaa arvioita.

IMG20220613181647.jpg
IMG20220609125332.jpg
IMG-20220606-WA0007.jpg

Alkuun rakentelin lavalle ison muovipaljun kahdesta 90l rakennuspaljusta, mutta se osoittautui turhan painavaksi, hiemen liian leveäksi eikä muuntaudu kovinkaan helposti tarpeiden mukaan. Päädyin sitten tekemään alumiiniprofiileista kehikon jolle tein päälysteet pressukankaasta. Saa nähdä miten hyvin nuo kestää eteenkin nurkistaan. Suhteellisen hyvin tuntuvat toimivan toimivan ja ne saa irroitettua kun ovat kiinni vain neljällä kumilenkillä per puoli. Laitojen lisäksi pyörään on rakennettu omat lokarit pyöreistä 90l rakennuspaljuista. Edessä oli valmiit kiinnikkeet lokareille niihin piti tosin lisätä tukiraudat, mutta taakse piti rakentaa alumiinista lokareiden kiinnikkeet jotka sijoitin taka-akselin kiinnikkeisiin jotta etäisyys takarenkaasta säilyy aina samana ja lokarit pystyi asentamaan samalle etäisyydelle renkaasta kuin edessä.

IMG20220612171011.jpg

Pyörän käyttökokemukset on olleet oikeastaan vain positiivisia, mutta veikkaan että jos pyörän ostaa karvalakki vaihteistolla niin pettyy, koska se on vielä hieman pienemmällä skaalalla varustettu kuin oma ratkaisuni. Itse ostin sen ilman vaihteistoa ja virittelin siihen nexus 8 vaihdenavan jota Teppo muokkasi niin että pinnalaippaan saatiin 104 BCD ratas jota hän esittelikin aikasemmin. Itse vaihteisto on juuri ja juuri tarpeeksi suurella skaalalla varustettu. Eli sillä pääsee ilman kummempaa lastia jyrkätkin mäet jos pito riittää ja yläpäästä se loppuu n. 120 kampikierroksella 35 km/h vauhdissa, ja sen saavuttaa yllättävän helposti. Pito onkin ainoa asia jota tuo pyörä jäisi kaipaamaan jos tuota yrittäisi talvipyöränä käyttää. Eli sellaiseen käyttöön ehdottomasti lyhyempi akseliväli, mutta suosittelen silti HD-versiota siitä lyhyemmästä koska lavaa voi jatkaa tai vaihtaa pidemmän. Vakiolavan pituus on suunniteltu niin että pyörä on helppo säilyttää pystyssä siirrellä takapyörien varassa ahtaissa tiloissa.

IMG20220531205747.jpg

Ajotuntuma on erittäin miellyttävä ja hiilikuitu lehtijousitus toimii todella nätisti. Mutkissa olen yrittänyt saada pyörää kunnolla kallistamaan, mutta tähän asti se on pitänyt tassut maassa kiltisti. Veikkaan että rajalla se saattaa olla aika äkkipikainen ja kaatuu sitten todella nopeasti sen sijaan että varoittavasti nostaisi tassua hyvissä ajoin. Pyörähän ei ole mikään kauhean nopea eli sitä on miellyttävä ajaa 20-25km/h vauhtia, mutta sain vaihteet loppumaan kesken kevyessä myötätuulessa ilman suurta vaivaa. Vakiona tulee 40 milliset schwalben marathon renkaat jotka on aika hyvä kompromissi rullaavuuden ja kestävyyden välillä. Toki leveämmät voisi olla paikallaan, mutta vanteet on sen verran kapeat että leveämmät ei välttämättä ole paras ratkaisu mutkia silmällä pitäen. Jousitus kun hoitaa töyssyt mielestäni erittäin kivasti.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 19:46
Kirjoittaja Nojanalle

Upea on kuljin , tuo säilytys varastossa hyvä puoli . Monia ei "ketun" lisäksi noin saa säilytettyä .
Siksi yleensä nojapyörät kerrostaloissa mahottomia. Pyörävarastot yleensä sieltä . :D :D


Re: My little PONY4

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 20:30
Kirjoittaja jori

Upea pyörä ja hieno raportti. Onneksi olkoon Wacky :D
Koirat näyttävät myös yhtä tyytyväisiltä kuin kuskikin. Hieno lava-ajoneuvo tuo on ja näitä taitaa ilmestyä paljon lisää nykyisillä bensan hinnoilla. :)

Tämä siis oli se syy, miksi tavarapyöräprojektin tarvikkeet tulivat myyntiin. :)

Sitten kun joudat, voisit ottaa uteliaille vähän lähikuvia eturipustuksesta, istuimen kiinnitystavasta ja taka-akselista, jotka eivät näissä kuvissa oikein esille päässeet. Lokasuojaprojekti ja lavan reunat tietysti myös onnistuivat upeasti. Niidenkin rakenteista olisi kiinnostavaa nähdä lähikuvia.

Lähikuvia kyselen myös siksi, että mietin, mahtaisiko tuota vetopitoa voida parantaa puomia lyhentämällä ja siirtämällä istuinta taaemmaksi. Paljostahan se pito ei ole kiinni, kun kyseessä on noinkin korkea pyörä ja veto takana. :?

Hauskasti tuo pyörä on tunnistettavissa Wacky-pyöräksi suorasta, kauas eteen työntyvästä puomistaan. :mrgreen:

Onneksi olkoon vielä kerran. :D


Re: My little PONY4

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 21:09
Kirjoittaja Salsa

Hauska menopeli kyllä. Kipusin itsekkin kyytiin ja hyvin kulki :mrgreen: pää vaan meni pyörälle kun kuski on tommonen hurjapää :lol:


Re: My little PONY4

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 21:24
Kirjoittaja Wacky

Taka-akseli on erittäin yksinkertainen. Vapaarattaat on sijoitettu takanapoihin jolloin taka-akseli on vain yksi pitkä putki johon on pultattu ratas. Ratasta voi vieläpä siirrellä akselilla siihen kohtaan kun haluaa jolloin ketjulinjasta saa aivan suoran. Kuvissa näkyy myös lehtijousien kiinnitystä joka on vain suoraan pultattuna runkoon. Etupäässä on sitten pallonivelet molemmissa lehtien päissä joka antaa jouston ja ohjauksen tapahtua. Ne on varmasti hieman erikoisemmat osat, mutta muuten rakenne vaikuttaa erittäin fiksulta.

IMG20220517181605.jpg
IMG20220531183553.jpg

Etulokareille on tosiaan valmiiksi kiinnitys kiskot lisäsin vain 20x10x2mm profiilia antamaan vääntöjäykkyyttä lisää kun alkupeäinen kiinnityspisteet on niin lähekkäin.

IMG20220612171122.jpg

Takalokareiden kiinnikkeet on vain joukko L-mallista alumiiniprofiilia ja kiinnitettynä taka-akselin laakeripesien kiinnityspulttien ja takalehtijousen kiinnitys pultien alle. Tuntuvat olevan riittävän tukevat. Käytin 20x20x2mm profiilia

IMG20220604193954.jpg

Re: My little PONY4

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 22:34
Kirjoittaja jori

Kiitos kuvista. Onpa todella viehättävä pyörä. :D

Rakenteet ovat oivaltavia ja yksinkertaisia, mutta kuitenkin jämäkän näköisiä. Nerokas idea tämä levyjousirakenne. Edessä tuollainen on jo nähty Leitrassa, joskin monimutkaisemmin tehtynä, mutta takana tuo on hieno, suorastaan nerokas.

Iskareiden kiinnitys ei näkynyt näistä kuvista kunnolla. Voisitko näpätä vielä kuvan takaa alhaalta niin että iskarien v-asennus näkyy. Onko ne tavalliset nesteiskarit?

Takimmaisena levyn alla oleva poikkirakenne –jonkinlainen ohut akseli– ei minulle selvinnyt, mikä se on ja miksi. Ehkä tuosta kuvasta sitten selviää.

Ei niin hyvää, ettei jotain parannettavaa. Minä olisin muotoillut takajousilevyn v-muodon enemmän y-muotoiseksi, jotta rakenne olisi enemmän yhdysakselimainen ja omannut hieman suuremman kallistuksenvakaajaominaisuuden. Takapyörät olisivat joustaneet enemmän parina. No tuo on pelkkä arvaus, että kallistuksenvakakausta tarvittaisiin tuon enempää.

Toinen ominaisuus, joka näytti puuttuvan on pohjaanlyönnin päätykumi, jonka voisi tuohon nytkin laittaa. Vai onko nuo iskarit varustettu pohjauskumeilla. Paha sanoa, kun ei kuvista näy –vielä. ;)


Re: My little PONY4

Lähetetty: 13 Kesä 2022, 23:11
Kirjoittaja Wacky
jori kirjoitti: 13 Kesä 2022, 22:34

Onko ne tavalliset nesteiskarit?

Ne on tavalliset iskarit, mutta niistä on poistettu jouset jotka toimitetaan pyörän mukana jos haluaa asentaa ne. Eli toimivat siis ihan pelkästään vaimentimina.

jori kirjoitti: 13 Kesä 2022, 22:34

Takimmaisena levyn alla oleva poikkirakenne –jonkinlainen ohut akseli– ei minulle selvinnyt, mikä se on ja miksi. Ehkä tuosta kuvasta sitten selviää.

Se vaikuttaa olevan vain jäykiste kuormalevylle joka on vain 10 mm paksua vaneria joka joustaa aika paljon jos sitä ei ole tuettu kohtalaisen tiheään.


Re: My little PONY4

Lähetetty: 14 Kesä 2022, 13:26
Kirjoittaja Wacky

Tässä vielä muutamia kuvia.

Pari tarkempaa kuvaa näistä etujousituksista

IMG20220614111745.jpg

Etujousien rungon kiinnitys

IMG20220614112916.jpg

Takaa kuva iskareista ja kuvassa näkyy myös tämä jännä lastilevyn takatuennasta

IMG20220614111756.jpg