Suorakulutuspintainen rengas on sivuttaisen kontaktinsa mekaniikaltaan kuin äärimmäisen leveä toroidimainen rengas. Tämä tarkoittaa, että sivusuunnassa tasaisenmman kulutuspinnan renkaita käyttävän pyörän jättöä pitää kasvattaa, mutta sitä ei saa tehdä kallistamalla ohjauskulmaa lisää, vaan muuttamalla offsettiä. Tässä tapauksessa offsetin pitää olla tavalliseen nähden negatiivinen ja ohjauskulma lähes pysty, jottei renkaan reunat estä väkisin pieneksi jäävää wheel floppia ohjaamasta etupäätä horjahdussuuntaan. Ero ei ole suuri, mutta tuo muutos pitää ymmärtää tehdä, jos siirtyy lieriömäisten kulutuspintojen renkaisiin.
Ööh, hieno selitys, mutta enpä vaan ymmärtänyt... Miten ihmeessä vyörenkaan käyttö olisi hankalampaa kuin ristikudosrenkaiden? Nyt tarvittaisiin sitä tuhat sanaa selittävää kuvaa tai vaihtoehtoisesti sitten sitä rautalankaa...
--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)
Suorakulutuspintainen rengas on sivuttaisen kontaktinsa mekaniikaltaan kuin äärimmäisen leveä toroidimainen rengas. Tämä tarkoittaa, että sivusuunnassa tasaisenmman kulutuspinnan renkaita käyttävän pyörän jättöä pitää kasvattaa, mutta sitä ei saa tehdä kallistamalla ohjauskulmaa lisää, vaan muuttamalla offsettiä. Tässä tapauksessa offsetin pitää olla tavalliseen nähden negatiivinen ja ohjauskulma lähes pysty, jottei renkaan reunat estä väkisin pieneksi jäävää wheel floppia ohjaamasta etupäätä horjahdussuuntaan. Ero ei ole suuri, mutta tuo muutos pitää ymmärtää tehdä, jos siirtyy lieriömäisten kulutuspintojen renkaisiin.
Ööh, hieno selitys, mutta enpä vaan ymmärtänyt... Miten ihmeessä vyörenkaan käyttö olisi hankalampaa kuin ristikudosrenkaiden? Nyt tarvittaisiin sitä tuhat sanaa selittävää kuvaa tai vaihtoehtoisesti sitten sitä rautalankaa...
Eli ongelma ei ole renkaan valmistustavassa, vaan sen profiilissa. Tuo Misukan vyörengas on kantikas, hieman neliskulmainen, tarkoitettu käytännössä kolmi- tai nelipyöräisiin ajoneuvoihin jotka eivät kallistu. Nyt kun käyttävät sitä kaksipyöräisessä se toimii niin kauan kun mennään pystysuorassa, mutta kun pyörä kallistuu, rengas nousee kantilleen ja ohjaustuntuma huononee merkittävästi.
Ehkä kuitenkaan ei, näille ilmoitettu Vmax 70 km/h.
Juurikin nuo, ei noita montaa mallia ole. Eipä tuo nopeussuositus menoa rajoita, kun sen vain hetkellisesti ylittää. Varsinkaan kun fillarissa pyöräkuormat ovat minimaaliset, ja sitä kautta lämmönkehitys pieni. Tuo rengas on kuulemma taannoin kehitetty aurinkosähköautoihin, joiden kisoissa huristeltiin Australiassa pitkiä päivämatkoja. Hyvin rullaavana se luonnollisesti soveltuu pisaralla pisimmälle -kulkupeleihinkin, ja nyttemmin sitä on vilahdellut sitten polkuvehkeissäkin vaihtelevalla menestyksellä.
Päällepäin tuo Misukan radiaali on pysynyt samanlaisena vuosikaudet, mutta Remmi-Teamin mukaan mm. renkaiden massoissa on ollut huomattavaa vaihtelua eri valmistusvuosien välillä. Eli esim. vuonna 2005 valmistettu rengas on voinut olla selvästi kevyempi kuin vuonna 2012 tehty. Eli säätöä on tapahtunut suuntaan jos toiseenkin.
Tältä näyttää, kun on juuri ajanut 142 km/h polkupyörällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Riippuu tietenkin paljon pyörästä ja paljonhan se varmaan olisi, muttei pärjäisi Haapasen Terolle samalla pyörällä.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Silmiinpistävää on myös se, miten omalla tasollaan Aerovelo menee. Ero seuraavaan yli 20km/h.
Blääh, ei edes 40 m/s. (142.04km/h = 39,455 m/s)
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma