Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Nojapyörä kuntoilu ja urheilu välineenä. Keskustelua nopeudesta, ajotekniikasta yms. Ja tietenkin nojapyörä vastaan pystypyörä -keskustelu.
kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Terve,

Olisiko jollakulla kokemusta siitä mistä asetuksesta rotorin q-ringien itselleen oikean asennon etsiminen kannattaisi aloittaa?

201ED0CF-50AB-444F-9F01-2BDC49137549.jpeg
201ED0CF-50AB-444F-9F01-2BDC49137549.jpeg (86.87 KiB) Katsottu 4701 kertaa
E042DB4D-4A49-4C94-BC99-E1F7BC55AEC7.jpeg
E042DB4D-4A49-4C94-BC99-E1F7BC55AEC7.jpeg (94.71 KiB) Katsottu 4701 kertaa

Olen jo monta vuotta polkenut tällä kampisarjalla rattaat tuossa asennossa. Nyt tuli mieleen, että asetus on peräisin pystypyörästäni. Ainakaan muistaakseni rattaita ei ole asetettu erikseen nojapyörälle sopivaksi.

Nykyisellään nuo tuntuvat luonnolliselta, mutta kyseessä voi olla tottumus.

Osasisiko joku neuvoa miten lähteä hakemaan optimiasetusta?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Rattaan kapeimpaan kohtaan pitäis saapua vetopuolenketju kun toinen kampi on lähimmässä kohtaa.

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Voisiko tuolle "lähimmässä kohtaa" termille olla parempi ilmaisu yläkuolokohta. Itselläni ne nimittäin ovat kaksi eri kohtaa. Kampi lienee lähimmillään silloin kun kammet ovat vaakatasossa. Jos ajatellaan kampia kellon viisareina, ne olisivat kellon yhdeksän ja kolmen kohdalla.
Minulla on ylä- ja alakuolokohdat asettavat kammet noin kello kymmenen ja neljän kohdalle. Tykkään ajaa aika lyhyellä puomilla, silloin pyörittäminen on helpompaa.
Ylä- ja alakuolokohdan paikkaan vaikuttavia asioita ovat ainakin: 1) Keskiön ja penkin etäisyys, eli siis kuinka suoralla jalalla on mieltynyt ajamaan. 2) Keskiön ja penkin ero korkeudessa. Matalalla oleva keskiö myöhentää alakuolokohtaa. 3) Sylikulma. Mitä pystymmässä selkänoja on, sen myöhempään lähtee jalan painovaihe.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Itse järkeilin aikanaan niin, että ketju saapuu rattaan leveimpään kohtaan, kun kampi on juuri tuossa yläkuolokohdassa. Käytännössä osoittautui hyväksi lähtökohdaksi, jotain asteita voi joutua säätämään suuntaan tai toiseen, riippuen edellisessä viestissä luetelluista pyörän mitoista ja siitä miten ratas on muotoiltu (Miten jyrkästi se kapenee, kaikki ei ole täydellisiä ovaaleja vaan voi muistuttaa suunnikasta tms.)

Kinttutuntuma kertoi paljon. Jos ratas on väärässä asennossa polkemisesta tulee todella epämielyttävän nykivää.

Kokeilemalla selviää, tärkeää nojakkikäytössä on, että rattaiden pultinreikiä on riittävästi jotta eri asentoja voi koittaa. Noissa rotoreissa näköjään vähintään riittävästi.

Mulla on latvialaisen Raval Bikesin tekemät rattaat, joita hommattiin kimppatilauksena joitain vuosia sitten. En muista tarkkoja lukuja mutta 15-25% ovaalit.

Markus Heikkilä

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja jori »

Wacky kirjoitti:

Rattaan kapeimpaan kohtaan pitäis saapua vetopuolenketju kun toinen kampi on lähimmässä kohtaa.

Tämähän on aivan täydellinen määritelmä. Ei nojapyörässä voi käyttää kellon viisareita, yläkuolokohtaa, tai muutakaan pystysuoran koordinaatiston suuntaan viittaavaa. Nojapyörän ketju lähtee eturattaalta taakse vinosti alas ja tämän lisäksi kuskin lonkkanivel sijaitsee sekin vinossa suunnassa kampikeskiöstä katsoen. Wackyn määritelmä väistää nämä ongelmat täydellisesti. :)

Rattaan kapeinta kohtaa voi tietysti saivarrella, mutta kyllä sekin on aivan oikein. Tarkoittaa kampirattaan soikion pienintä sädettä. Lähin polkimen asento tarkoittaa polkimen kierroksen lähintä asentoa lonkkanivelen sijaintiin nähden, eli kohtaa, jossa jalka on eniten koukussa.

Katselin kuvaa ja ihmettelin, että tuohan on jo oikeassa asennossa, vaikka asento on kotoisin pystypyöräasennuksesta. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti:

Katselin kuvaa ja ihmettelin, että tuohan on jo oikeassa asennossa, vaikka asento on kotoisin pystypyöräasennuksesta. :shock:

Samaa itsekin katselin, mutta kun ei ole kokemusta niin en kehdannut kommentoida. Näyttää että pystärissä tuo on ollut väärin?

kristiansalikoski
Viestit: 140
Liittynyt: 26 Heinä 2016, 23:22

Re: Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja kristiansalikoski »

Kiitos kaikille kommenteistanne. Omaan silmään tuo ratas on tosiaan aikalailla niin kuin wacky neuvoi.

Voi olla, että ratas on aikoinaan haettu kohdilleen mutta minläänlaista muistijälkeä siitä ei ole jäänyt )

53/39 vaikkakin ovaalit tuntuivat ainakin edellisessä nojakilpurissa itselleni liian raskailta.

Uusi pyöräni Zockra HR700 alkaa olemaan pian valmiina ajoihin ja onkin mielenkiintoista nähdä tuleeko tuolle 53 rattaalle vaihdettu vai olisiko parempi päivittää vaikka 50/34 rattaisiin?

Specbike
Viestit: 112
Liittynyt: 18 Elo 2017, 14:26
Viesti:

Re: Vinkkejä q-ringsien (ovaali-ketjuratas) säätöön

Viesti Kirjoittaja Specbike »

Fine tuning is very individual, it depends only on your sense of comfort, rough adjustment as in the photo.

Specbike Raval.jpg
Vastaa Viestiin