Yleisesti ottaen takarenkaan/-renkaiden sivuluisu on "vaarallisempi" ja vaikeammin hallittava tilanne kuin eturenkaiden luisu. Delta on tuossa mielessä parempi, kahden renkaan sivuttaispito on karkeasti tuplasti suurempi kuin yhden. Liukkaalla ajaessa keulapainoisen tadpolen toisen eturenkaan ei varmaan tarvi osua kovinkaan suureen kuoppaan/pattiin kun nastaton takarengas heilahtaa sivuluisuun?
Ongelmana on takapyörän etupyöriä huonompi sivupito. Kinnerissä pitäisi olla takana teräväolkapäinen, litteäkulutuspintainen rengas, joka puree sivuluisussa reunallaan tien sohjoon etupyöriä enemmän. Deltalla tilanne on pykälää parempi, koska kaksi takapyörää löytää todennäköisemmin enemmän pitoa kuin yksi etupyörä, vaikkeivät renkaat olisikaan teräväolkapäisiä. Juuri tästä samasta syystä autojen talvirenkaat ovat kulutuspintansa reunoilta teräviä ja juuri tästä samasta syystä niitä nelipyöräisiä kinnereitä niin innolla nyt suunnitellaan. Tuo terävä olkapää tehdää laittamalla talvirenkaaseen renkaan runkoon nähden leveämpi kulutuspinta. Kesärenkaissa tätä vältellään, koska se aiheuttaa vetelyä urissa ja haittaa honontaa vesiliirto-ominaisuuksia.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuo suuntavakavuusongelma johtuu liian lyhyestä akselivälistä. Tämän vuoksi painopiste keikkuu etuakselin kohdalla ja takapyörän pito on näin ihan olematon. LWB tadpole ei käyttäydy noin.
Jos akseliväli on pidempi ja painopiste taempana niin eikö takarengasta sivuvulle heittävät voimatkin ole joissakin tilanteissa suuremmat? Ainakin sivuluisun korjaamiseen tarvittavat ohjausliikkeet ovat suuremmat.
Oikeassa olette molemmat. Lyhyt akseliväli yhdistettynä suureen pituuteen ja yksi huonosti pitävä pyörä takana aiheuttaa matalan kriittisen nopeuden yaw heilahtelulle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Tuossa Bird of prey pyörässä on massaa takana aikas paljon ja ajo on vaappuvan näköistä.
Osa vaappumisesta saattaa tietysti tulla siitä että ohjataan melkein koko yläkropalla kun kädet on lukittuna takoon.
Kun vielä keuhkot kestivät talviaika, en tarvinnut poskipunaa, kun sitä riitti nenään, leukaan ja otsaan, no kaikkialle. Kyllä miehillä on helppoa. Jos terveys ei olisi kuin Mimosan hipiä.
Hollannissa on ilmeisesti laki muuttunut 1. tammikuuta alkaen ja sähköpyörän voi vakuuttaa moottoripyöräksi. Tämä voisi toimia Suomessakin ainakin kinnerikuskeilla. Pyöräteiden käyttöpakko poistuisi.
Hollannissa on ilmeisesti laki muuttunut 1. tammikuuta alkaen ja pyörän voi vakuuttaa moottoripyöräksi. Tämä voisi toimia Suomessakin ainakin kinnerikuskeilla. Pyöräteiden käyttöpakko poistuisi.
Mielenkiintoista. Tuossa taitaa olla kyseessä eri vakuutusluokka kuin Suomessa. Mulla on kinnerissä liikennevakuutus, mutta se on luokkaa L1e-A, mikä ei käsittääkseni oikeuta ajoradan käyttöön kaikissa tilanteissa. Tuolla videon kaverilla taitaa olla ns. speed-pedelec, eli L1e-B vakuutus, eli mopovakuutus jonka saaminen edellyttää mm. ajoneuvon olleen uutena tehdasvalmisteinen sähköpyöräksi, ja muutamia muita ehtoja kuten vilkut, jne. Kittipyöriin sitä ei käsittääkseni saa, ei mihinkään joka ei ole tehdasvalmisteinen sähköpyörä. Harva kinneri täyttää ehdon.
Suomalainen L1e-A luokka sallii omavalmisteisuuden kansallisen poikkeuksen kautta. Euroopassa L1e-A ei saa olla omavalmisteinen.
Näin siis oli vuonna 2016. Mainitset että laki on muuttunut, joten ymmärrykseni voi olla mennyt vanhaksi. Jos on todella vakuutettu moottoripyöräksi eikä mopoksi, niin mietityttää että halpaa touhu ei ole. Moottoripyörävakuutukset ovat kalliita. Moottoripyörävakuutusta tuskin saa mihinkään muuhun kuin tehdasvalmisteiseen sähköpyörään. Kovin moni trike ei taida olla tehdasvalmistettu L1e-B luokkaan. Jännä juttu, kuulisin mielellään lisäinfoa.