Härski hyppää korkealle

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Härski kirjoitti:

Löytyyköhän foorumin rasitusvauriospezialisteilta syvällisempää analyysia?

Spesialistiksi en ilmoittaudu, mutta voisiko olla taivutuksen (momentin) aiheuttamasta vetojännityksestä.

-Harri-
Flevobike

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4799
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Todennäköisesti tuossa on karkenema raja . Kannattaa laittaa uuniin seuraavalla kerralla ja antaa päästyä pehmeenmäksi .

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jori »

Kuva
Kuva
Vaurion aiheutti stemmin pään liian jäykkä kiinnitys yläputkeen. Stemmi joustaa ja taipuu eteen ja taakse polkemisen tahdissa ja varsinkin jarrutuksessa taakse ja eteen. :mrgreen: Tämän lisäksi ohut ja ei aivan ketjun kohdalla sijaitseva ketjuhaarukka tuottaa yläputkelle taivutuskuormituksen, joka sekin liian jäykän stemminkiinnitysholkin kautta taivuttaa stemmin yläpäätä paitsi taivutuksen, myös väännön suuntaan. Homma korjaantuu lyhentämällä ja löysäämällä yläputken ja stemmin liitosholkkia. Tuo liitoksen pitää antaa hiukan elää, jotta stemmiputki kestää. Siinä on haarukan ruotoputken pää heti alapuolella ja ylijämerä yläputken kiinnitys yĺäpuolella. Onko se ihme, jos ei ohut putki yksin hitsauksen rasittamana jaksa. Vähennä rautaa, niin kestää paremmin. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Oisko kuitenki parempi jäykistää rakennetta ettei mene ihan letkuksi polkiessa?
Ohuet putket juomapullotelineen pohjan kohdalta alas estää ketjuvoimia taivuttamasta yläputkea enää stemmin kohdalta.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Mä korjaisin laittamalla ohuen putken haarukan kruunun ja yläputken väliin. Aika monessa ranskalaisessa mbb:ssä se on. Munkin vehkeessä se oli koska haarukka ei kestänyt ilman.
Ei tämmöinen raaseri saa notkua tai teho menee hukkaan :( Hallitulla joustamisella ei voi korjata kuin kruiserin, jolla nopeus ei ole iso asia ;)

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

jori kirjoitti:

...joka sekin liian jäykän stemminkiinnitysholkin kautta taivuttaa stemmin yläpäätä paitsi taivutuksen, myös väännön suuntaan. Homma korjaantuu lyhentämällä ja löysäämällä yläputken ja stemmin liitosholkkia. Tuo liitoksen pitää antaa hiukan elää, jotta stemmiputki kestää...

En (vielä) tätä nojapyörän sielunelämää kovin syvältä ymmärrä, mutta näköjään teimme saman tulkinnan halkeaman syystä.

Putkeen syntyvän taivutusmomentin poistamiseksi on esitetty kaksi tapaa: joko muutetaan liitos edes osittain niveleksi, jolloin se ei välitä momenttia tai siirretään syntyvät voimat jotain toista sauvaa pitkin, jolloin voima ei aiheuta sitä taivutusmomenttia.

Teoreettista pohdiskelua kohta kesälomalle jäävältä statiikan ja lujuusopin opettajalta. :D Alana tosin rakentaminen, joten sovellukset ovat vähän erilaisia.

-Harri-
Flevobike

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Jorin ehdotus jäljitellä klemarilla vaakaakselin ympäri pyörivää niveltä on hyvä. Rakennehhan silloin ei hukkaa polkutehoa juurikaan enempää kuin nyt, vaan joustaminen ei siirry puomista klemmarin välityksellä rakenteessa eteenpäin stemmiin, vaan puomi ainoastaan taipuu stemmin taivutusenergian verran enemmän. Energiahukka pysyy näin lähes vakiona.

MUTTA. Käytännössä kovinkaan todennäköisenä helpotuksena vaivaan en muutosta näe, sillä mielestäni puomi on verraten jäykkä joustaen täten todella vähän. Lisäksi em kuva koko pyörästä ei enää vastaa todellisuutta, sillä olen ajoharjoittelun edistyttyä siirtänyt keskiön puomin yläpuolelle, jolloin ketjulinjakin tätänykyä suorastaan hipoo ketjuhaarukkaa.

Heikko paska toi stemmi on! Tana.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Jos keskiön etäisyys haarukkaputkista on nyt esim. 10cm ja se taipuu tosi vähän polkiessa, esim. 0,5mm niin tuostahan voi laskea astekulman paljonko yläputken ja haarukkaputken välinen kulma muuttuu joka polkaisulla, minä sain noin 3astetta. Saman suuruinen nitkuttelu toistuu myös yläputken ja stemmin välissä.

Piirsin voimanuolet kuvaan, jos joku ei sanallista selitystä ymmärrä :)

härski.jpg
härski.jpg (129.04 KiB) Katsottu 5475 kertaa

Eli kun kammesta polkaisee niin ketjuvoima taivuttaa yläputkea punaisen nuolen suuntaan.
Koska haarukkaputket estää sen taipumisen koko pituudeltaan alaspäin niin taipuu niiden takapuolelta ylös, keltaisen nuolen suuntaan.
Stemmi taas estää tankoja nousemasta ylöspäin, joten ne taipuu alaspäin. Eli yläputki taipuu kuin jousipyssyn kaari polkaistaessa.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Kuten edellä kuvassa näkyy, voima putkelle ei siirry ketjun kohdalta vaan keskiöstä. Jäykistykselle oikea paikka olisi keskiön kohdalta alas akselille. Onko sille jotain muuta estettä kuin että muotoilussa pitää ottaa kampien pyöriminen huomioon? Ulkonäkö? Suunnittelufilisofia? Totuttu tapa?

-Harri-
Flevobike

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja Härski »

Kyllä se voima puomiin keltjun kohdalle kohdistuu, vaikka keskiön välityksellä siihen siirtyykin.

Aika ja rautalanka loppuu nyt tällä erää..

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jooseha »

hjv1527 kirjoitti:

Jäykistykselle oikea paikka olisi keskiön kohdalta alas akselille. Onko sille jotain muuta estettä kuin että muotoilussa pitää ottaa kampien pyöriminen huomioon? Ulkonäkö? Suunnittelufilisofia? Totuttu tapa?

Kait tuolla hakevat helposti toteutettavaa keskiön siirtämistä. Uusi kotimainen tapa. Historian ei pitäisi olla rasitteena ;) Pystärin ketjuputket menevät keskiöltä navalle eli tilaa on.

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

Härski kirjoitti:

Kyllä se voima puomiin keltjun kohdalle kohdistuu, vaikka keskiön välityksellä siihen siirtyykin.

Aika ja rautalanka loppuu nyt tällä erää..

Mielelläni tutustuisin siihen rautalankaan, jos jossain vaiheessa saat aikaa sen vääntämiseen. -Ihan jo akateemisesta mielenkiinnosta, mutta myös oppiakseni ymmärtämään nojapyörää. :)

-Harri-
Flevobike

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Härski kirjoitti:

Kyllä se voima puomiin keltjun kohdalle kohdistuu, vaikka keskiön välityksellä siihen siirtyykin.

Aika ja rautalanka loppuu nyt tällä erää..

Mä voin jatkaa ja piirsin oikein kuvankin. Tai siis ei mulla oo vastausta, mutta tarkentava kysymys :D

teoriaa.gif
teoriaa.gif (8.34 KiB) Katsottu 5328 kertaa

Kuvassa kaksi ketjupyörää(musta) ja niiden välissä ketju (vihreä). Punaiset ovat rakennelman runkoputkia.
Jos etummaista hammasratasta väännetään nuolen osoittamaan suuntaan niin taipuuko runkoputken yläpää
a) oikealle koska ketju voima välittyy keskiön kautta runkoon ja väännättää keskiötä vasemmalle vai
b) vasemmalle, koska ketjuvoima vetää runkoputken liitoksen yläpuolelta

Mä en tiedä, veikkaan A:ta :)

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja jori »

Tuo olisi ollut paljon helpompi hahmottaa, kun olisit piirtänyt alapuolen ketjun löysälle. Näin kuvasta olisi heti hahmottunut, että eturatas on kiinni systeemissä vain kahdesta pisteestä yläketjun oikeassa päässä ja kampiakselinavastaan rungossa.

Jos kohdistat momenttia johonkin, voit korvata momentin mielessäsi voimaparina, jossa kaksi vastakkaissuuntaista voimaa sijoitetaan vaikutuskohtiinsa osoittamaan omiin toisilleen vastakkaisiin suuntiinsa. (Näin siis vain jos kyseessä on puhdas momentti)

Jos yläketjussa esiintyy vetoa oikealle yläviistoon, esiintyy toisessa kontaktipisteessä akselilla vastakkaissuuntainen ja yhtä suuri voima vasemmalle alaviistoon. Kun sijoitat tämän voiman akselille, on aivan helppo hahmottaa, että pystyputki pyrkii oikealle, kun haarukkaputken liitos toimii nivelenä.
...joo, kuva olis ollu hyvä lisä. :oops:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

hjv1527
Viestit: 121
Liittynyt: 23 Joulu 2016, 13:22

Re: Härski hyppää korkealle

Viesti Kirjoittaja hjv1527 »

jori kirjoitti:

Jos yläketjussa esiintyy vetoa oikealle yläviistoon, esiintyy toisessa kontaktipisteessä akselilla vastakkaissuuntainen ja yhtä suuri voima vasemmalle alaviistoon. Kun sijoitat tämän voiman akselille, on aivan helppo hahmottaa, että pystyputki pyrkii oikealle, kun haarukkaputken liitos toimii nivelenä.
...joo, kuva olis ollu hyvä lisä. :oops:

Minä hahmotan voimat niin, että ketju kiskoo hammasratasta vasemmalle. Tasapainon vuoksi keskiössä on voima oikealle. Tämän voiman vastavoima kohdistuu hammasrattaasta/akselista runkoon. Eli siis vasemmalle ja siten siirtää yläpäätä oikealle. Sama lopputulos.

-Harri-
Flevobike

Vastaa Viestiin