PÄIVITYS 20.1.2023:
Tätä päivitystä kirjoitettaessa 1CV on ollut aktiivikäytössä työmatka- ja asiointiajossa jo toista vuotta, ja ajo jatkuu.
Vaikka moni asia ja ajatus on ehtinyt muuttua tämän pitkän projektin aikana, niin 1CV on osoittanut itselleni tämäntyyppisen kulkuneuvon soveltuvuuden omaan arkiajoon, missä se onkin täysin syrjäyttänyt aiemmin käyttämäni tavallisen polkupyörän ("pystärin").
1CV on rakennettu prototyypiksi, eli se ei koskaan ole "valmis": aina tulee jotain säädettävää, korjattavaa, uutta kokeiltavaa jne. Viimeistely ja yksityiskohdat eivät ole ykköstasoa. Kaikkine vikoineen sillä on kuitenkin ollut mukava ajella niin kesällä kuin talvellakin. Etenkin sadekelillä ja kylmällä säällä korin tarjoama suoja on ollut iso plussa.
Uutiskynnystäkin on jo ehditty ylittää:
https://www.mtv.fi/sarja/kevennys-16-12 ... a-20389243
https://www.aamulehti.fi/ihmiset/art-2000009116412.html
Alla kuva kinneristä talvikelissä 23.12.2022.
.
.
TÄSTÄ ALKAA ALKUPERÄINEN VIESTIKETJU (26.12.2017):
Jo pitempään on ollut haaveena rakentaa 4-pyöräinen, säältä suojaava käytännöllinen kulkupeli ympärivuotiseen työmatka- yms. arkiajoon. Nyt ajatukset alkaa olla pikkuhiljaa jalostuneet sille tasolle, että voisi avata viestiketjun aiheesta. Tunnetusti tehokas tapa estää perääntyminen on asian julkistaminen .
Aikataulusta heti alkuun sen verran, että projekti tulee tod.näk. olemaan mallia hidas, eli saattaa valmistua vuoden parin kuluessa, tai sitten ei. Kun ovat nuo keskeneräiset nojakkiprojektitkin (Avus ja läskinojakki) viettäneet jo useamman vuosipäivän... Tai sitten sitä innostuu pykäämään tämän nopeammin, jää nähtäväksi.
Ainakin alkuvaiheessa olisi aikomus mennä teräsputkirungolla ja vaneripohjalla, ehkä kuitukötöstelyllä avitettuna. Koria tuskin kuitenkaan laminoiden, vaan levytavarasta, solumuovia ("makuualustaa") houkuttelisi kokeilla soveltuvin osin, se kun joustavana kestää kolhimista toisin kuin ohut kuitukori. Eikä vaadi muotin tekemistä, ja on ajossa hiljaisempi.
Perusratkaisu mallia perinteinen, eli etupyöräohjaus ja veto takapyörillä, joista vasen luomuna ja oikea sähköllä. Veivikammet kiinnostaisi, katsotaan toteutuuko. Leveyssuunnassa tila on vähän kortilla. Voimansiirron toteutus väliakselilla, jonka virkaa hoitaa vaihdenapa (11-vaihteinen Shimano Alfine olisi käytettävissä). Vaikka en vaihdenapojen ylin ystävä olekaan, niin tällaiseen sähköavusteiseen vekottimeen ko. värkin kelpuutan, ainakin kokeiluun.
"Haavekuva" aiheesta alla. Tulee varmasti muuttumaan matkan varrella, viimeistään kun selviän rakentelussa korintekovaiheeseen.
Mitään linjakasta vauhtihirmua en siis tavoittele, ajonopeudet jäävät muualla kuin alamäissä sähköavustuksen alueelle (= alle 25 km/h).
Alustavia strategisia mittoja suunnitelman tässä vaiheessa:
Pituus 220 cm
Leveys 85 cm
Akseliväli 130 cm
Vannekoko 507 mm eli 24"
Raideleveys edessä ja takana mahdollisuuksien mukaan likimain samaksi.
Ja jonkin sortin (sähköinen?) peruutusmahdollisuus tähän tarvii saada, kun kääntöympyrä on rengaskoosta johtuen iso, ja pohja umpinainen (ei jalka-aukkoja mistä voisi potkia taaksepäin).