Yksi vaihtoehto olisi tietysti hydraulijarru, jossa vain toinen jarrupala liikkuu hydraulisesti, ja toinen on käsin säädettävä, kuten bb7 jarrussa. Silloin hydraulinen osa ei voi jumittua, koska se varmasti liikkuu aina kun jarrua painetaan. Patentti?
Hydraulijarruista
Re: Hydraulijarruista
Eräitä kertoja jumiutuneita toispuoleisia hydraulijarruja korjanneena suosittelen patenttihakemuksen lykkäämistä. Ei riitä että jarru jarruttaa. Sen tarttee niin halutessa myös lopettaa jarruttaminen.
Re: Hydraulijarruista
Samalla katoaa myös itsesäätyvyys
ukram2 kirjoitti:Neste-levyjarrun rakenne: olisiko järkeä tehdä vipumekanismi, joka liikuttaa molempia jarrulevyjä symmetrisesti, ja hydrauli-systeemi ohjaa tätä? Silloin ei tulisi tuota toisen sylinterin jumittamis-ongelmaa?
Silloin yhden sylinterin jumittaminen jumittaa koko jarrun ja vipumekanismi on yksi jumiutuva kohta lisää.
KISS
Re: Hydraulijarruista
Siis se jumiutuminen käsittääkseni johtuu siitä että kaksi mäntää liikkuu toisiaan vasten siten että jos toinen on vähän enempi kitkainen, niin se ei liiku ollenkaan, ja se herkemmin liikkuva liikkuu enemmin. Tämä johtaa siihen että kohta se kitkainen mäntä on jumissa. Mutta yhdellä männällä saadaan systeemi, joka pakostikin liikkuu aina kun kahvasta painetaan, ja likaa ei pääse kertymään niin paljon että jumitus tapahtuisi. Vai häh?
Toisaalta jos toinen jarrupala on käsin säädettävä, jarruun jää hieman klappia, siis levyä ja runkoa ja laakereita kääntävä/rasittava voima syntyy kun jarrua painetaan. Mutta tämä kai sitten ei haittaa, kun kerran Avidin bb7:ssa tätä käytetään?
- jviirret
- Pistosuojattu sisällöntuottaja
- Viestit: 12381
- Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
- Paikkakunta: Raahe
Re: Hydraulijarruista
ukram2 kirjoitti:Siis se jumiutuminen käsittääkseni johtuu siitä että kaksi mäntää liikkuu toisiaan vasten siten että jos toinen on vähän enempi kitkainen, niin se ei liiku ollenkaan, ja se herkemmin liikkuva liikkuu enemmin. Tämä johtaa siihen että kohta se kitkainen mäntä on jumissa. Mutta yhdellä männällä saadaan systeemi, joka pakostikin liikkuu aina kun kahvasta painetaan, ja likaa ei pääse kertymään niin paljon että jumitus tapahtuisi. Vai häh?
Ihan oikein ajateltu, mun mielestä. Mutta soveltuu huonosti markkinointiin kun jarruihin jää säätö jota pitää aika ajoin osata säätää. Hydraulijarrujahan markkinoidaan säätö- ja huoltovapaina.
ukram2 kirjoitti:Toisaalta jos toinen jarrupala on käsin säädettävä, jarruun jää hieman klappia, siis levyä ja runkoa ja laakereita kääntävä/rasittava voima syntyy kun jarrua painetaan. Mutta tämä kai sitten ei haittaa, kun kerran Avidin bb7:ssa tätä käytetään?
Ei haittaa, näin nuo munkin mekaaniset levyjarrut toimii. Kiinteä pala jätetään hieman irti levystä ja kun jarru painaa niin liikkuva pala painaa levyä vasten kiinteää palaa. Minkähänlainen homma olis jumittaa hydraulijarrusta jumitteleva mäntä kokonaan? Jumittaisi niin että satulan sivuttaissäätö ruuveissa riittäisi vara siirtää koko satulaa sitä mukaa kun pala kuluu.
Jukka
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Re: Hydraulijarruista
jviirret kirjoitti:Minkähänlainen homma olis jumittaa hydraulijarrusta jumitteleva mäntä kokonaan? Jumittaisi niin että satulan sivuttaissäätö ruuveissa riittäisi vara siirtää koko satulaa sitä mukaa kun pala kuluu.
Periaatteessa voisi ottaa vanhan levyjarrun, ja koneistaa toisen männän paikalle palikan, jossa on säätöruuvi... Hydrauliikan osalta pitäisi jotenkin tukkia toisen puolen nesteen liike.
Tai koneistus-laitteiston puuttuessa voisi kasata liimaamalla, varmaankin joku nyloc mutteri on riittävä...
Re: Hydraulijarruista
Taitaisi olla helpointa halkaista satula ja tukkia toisen puolen kanava sylintereineen vaikka epoksilla. Säätäminen onnistuu liikuttamalla satulaa.