Tervehdys tässäpä hieman tarinaa Byfånen (kylähullu) matkasta pohjanmaalle
Nojapyörään päädyin siis kroonisen prostatiitin vuoksi joka todettiin jo 15 vuotta sitten. Se on tehokkaasti estänyt kaiken järkevän liikunnan joko asennon tai kylmän takia, myös pystypyörän lääkärit käskivät jo myydä silloin alku metreillä. Nyt kun ikää tulee ja huonokuntoisuus rupeaa näkymään jo lähes kaikessa päätin, että on pakko keksiä joku liikunta mitä voi harrastaa kotoa päin.
Sitten yhtenä päivänä viime kesänä näin liikennevaloissa nojapyörän ja rupesin miettimään voisiko tuossa olla se juttu.. lantio ei ainakaan ole koukussa ja perseelle ei tule painetta!?
Asia jäi muhimaan rupesin tutkimaan ja löysinkin sitten kotiseudulta Härmäpyörä merkkisen Trike valmistajan jota kävin sitten koeajamassa.
Asento ei aiheuttanut ongelmia päinvastoin se tuntui oikein hyvätä kunto vaan oli niin umpi surkea!
Rupesin ihan tosissaan etsimään itselle Trike:ä kyselinkin täältä foorumilaisilta asiasta ja olin jo pyytänyt tarjouksen Specbiken E-trikesta. Kuitenkin kaksi pyöräisiset kiehtoi myös niiden ajamiseen liittyvän haasteen takia. Lopulta päätin ettei ekaksi nojakiksi voi saada sitä täysin itselle parasta, kun ei oo kokemusta ensinnäkään, joten uuden voisi jättää laskuista ja päädyin siis selailemaan ulkomaisia kauppa paikkoja paremman käytettyjen tarjonnan takia.
Sopiva löytyi sitten lopulta Hollannista talvella.
Pyörä oli liikkeessä myynnissä ja siinä oli valmiiksi napamoottori uusi akku ja alfinen 11 vaihteinen hubi.
Kuvittelin, että kun pyörä olisi liikkeessä helpottaisi se osto tapahtumaa, mutta mutta myyjä ei puhunut englantia ja tulkkauksen kautta selvisi ettei lähetys ulkomaille onnistu, koska se on osoittautunut vaikeaksi!??
Hetken tuumailtuani ajattelin no ostan pyörän tuttavan kautta, joka asuu sopivasti alle 50km päässä myyjästä ja järjestän rahdin sitten myöhemmin sillä ajatuksella, että täytyyhän rahdin järjestyä helposti välillä NL-FI sieltähän kulkee rahtia suomeen koko ajan isoista satamista! Kaupat onnistui sitten helpohkosti, mutta rahti oli yllättävän vaikeaa. Lento oli tietysti no-go akun takia kysyin kuitenkin Finnairilta huvikseni ja vastaus oli ettei sähköpyörää kuljeteta edes ilman akkua! Muutamaan isompaan rahti firmaan olin myös yhteydessä ja hinnat oli joko järkyttävät, tai esim. DHL asiakaspalvelu ystävällisesti sanoi, että he eivät rahtaa myöskään pyöriä joissa on akku ja näin on kuulemma myös monilla muilla… No lopulta asia ratkesi parhain päin, kun sukulaisella oli kyytiä sieltä päin ja pyörä pääsi mukana pääsiäiseksi kotiin Koivulahteen Vaasan lähelle
Muutamia ensi fiiliksiä nyt alun jälkeen kun startit ja pysähdykset rupeaa sujumaan ilman kaatumista tai isompaa pelkoa siitä
- Ajoasento ei paina eikä lantio ole koukussa joten sen puolesta tämä sopii prostatiitin kanssa todella hyvin. (myös pitemmät lenkit)]
- Niska kipeytyi aluksi ja ostin niskatuen varmuuden vuoksi (uskon kuitenkin, että kauluksesta pääsi kylmää ja niska kipeytyi enemmän siksi).
- Niskatuki on myös hankala perus kypärällä täytyy etsiä joku parempi malli..
- Kylmän saanti on isoin haaste etenkin alakautta tulevan kylmän.. nythän se on juurikin arse, joka kohtaa kylmän ensimmäisenä.. ostin ns vaippahousut ja niiden kanssa on vielä tuulen pitävät ulkoiluhousut.. tämä auttoi ja tuntuisi riittävän about yli 10 asteessa, mutta entäs alle 10 asteen lämmöt jota suomen suvessa on riittämiin olisiko se merinovillaa vai tekokuitua alle? Ehdottakaa!
- Sähköapu on kanssa ihan parasta mulle, nyt voin ajaa polvia säästämällä (kuluneet) tällä myös jaksaa pitää hyvää matkavauhtia tuulesta
väittämättä ja sitähän näillä seuduilla piisaa. Olen yrittänyt myös opetella ajamaan suuremmalla kadenssilla se lienee polville helpompaa!?. - Kampien pituus on vielä arvoitus ainakin nyt tarvii jo isoimpia välityksiä 25-30 vauhdeissa.
- Pyörässä oli hydrauliset jarrut ja se oli boonusta ja penkki tuntuu sopivalta, raidetangon uniball niveliä kiristelin pistepuikko menetelmällä, kun
niissä oli pieni välys joka tuntui myös ajossa.. myös tuo että napamoottori ei tunnu vastustavan juurikaan, silloin kun polkee luomuna oli yllätys! - Akun haluaisin myös pois jopparilta. ehkä penkin ja runkoputken alle saisi mahtumaan yhteisien kovan kotelon akulle / kontrollerille olisi se hyvä.
Nyt vaan niitä kilsoja
ja jos joku väittää, että pohjanmaalla ei oo mäkiä niin on väärässä ne on vaan niin piiiitkiä ja loivia, ettei autolla huomaa
Nojaillen,
Teemu