Tuo kuvaaja ei taida olla kestomagneettimoottorista, vaan ns. sarjamoottorista, eli yleisvirtamoottorista, tai induktiomoottorista, eli oikosulkukoneesta, joissa magnetointivirta muuttuu kierrosluvun mukaan. Käyrästöstä näkee, että hyötysuhde on hyvä, kun ajetaan 3/4 kierroksilla ja vajaalla jännitteellä, mikä on sama tilanne moottorin kannalta kuin kestomagneettimoottorilla täydellä jännitteellä 80-90% kierroksilla. Käyrän loppupään hyötysuhde nitkahtaa alas tuolla 8000 kierroksen kohdilla hirmuisen moottorikierrosluvun aiheuttaman ilmanvastuksen takia.
Teslassa on tällainen moottori, mutta polkupyörissä on yleensä kestomagneettimoottori. Olisihan siitä toki etua, jos myös polkupyörien apumoottoreissa käytettäisiin näitä, mutta en ole vielä nähnyt, koska moottorinohjainta näissä nimitetään taajuusmuuttajaksi ja sellaisen elektroniikka on pykälää hankalampi kestomagneettimoottoriin verrattuna.
9000 rpm kiertävä moottori puhaltaa jo ilmaakin monen kymmenen watin teholla. 9000 rpm on 150 kierrosta sekunnissa. Vaikka moottori olisi vain 70 mm halkaisijaltaan, tuo vastaa 35 m/s ilmavälinopeutta. Tämä ei tietenkään ole aivan sama kuin suoravetoisessa napamoottorissa, jossa kehänopeudet ovat yksittäisiä metrejä sekunnissa.
Suuret kierrosluvut ovat toisaalta eduksi, mutta akkukäyttöisessä moottorissa ne vaativat korkeajännitteisen akun. Kun akun jännite on korkea, pitää jännitettä rajoittaa alhaisilla kierroksilla, ettei virta nouse käämitpolttavan suureksi. Siksi tällainen korkeakierroksinen vaatii selvästi monimutkaisemman moottorinohjauselektroniikan myös kestomagneettimoottorin tapauksessa.
Alhaisilla kierrosluvuilla pitää moottorin ottamaa virtaa rajoittaa, jotta käämi kestää. Suuremmilla kierrosluvuilla pitää rajoittaa käämeihin menevää tehoa, ettei hukkateho kuumenna moottoria liikaa, vaikka käämin virta ei olekaan sen heti polttavan suuri. Tällaisella säätimellä tulee käytännössä samanlainen käyrä, kuin oikosulkukoneella ja sarjamoottorilla, joten voi tuo käyrä olla kestomagneettikoneestakin, mutta huomattavan monimutkaisella säätimellä varustetusta ja korkeajännitteisestä akusta virtansa ottava.
Momentti näissa kuvissa vastaa virtaa ja jännite pyörimisnopeutta.