janx kirjoitti:Edit: Pieneen pakettiin menee nykyään 36V/10Ah. Oma hailong1-halko on puolet isompi.
Siinä on puolet tyhjää kun pyöreistä pötkylöistä tehdään kulmikas paketti
janx kirjoitti:Edit: Pieneen pakettiin menee nykyään 36V/10Ah. Oma hailong1-halko on puolet isompi.
Siinä on puolet tyhjää kun pyöreistä pötkylöistä tehdään kulmikas paketti
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
ukram2 kirjoitti:Teoriakysymys: Jos sähköpyörä vahvistaa momenttia 270%, niin onko teoreettinen maksiminopeus 3.71/3, eli siis 1.55 kertainen?
Ilmanvastuksen tehontarve tosiaan kasvaa kolmanteen potenssiin, mutta polkupyörän kulkuvastuksessa on muutakin kuin puhdasta ilmanvastusta, joten lasku ei ole noin yksioikoinen.
Toinen iso kulkuvastus on vierintävastus minkä luonne on nopeuden mukaan Lineaarisesti kasvava, ja tehontarve näinollen kasvaa nopeuden mukaan oiseen potenssiin.
Polkupyörien ominaisuudet tietenkin vaihtelevat keskenään, ja näin ollen ilma-ja vierintävastuksien suhteet eroavat pyörästä toiseen huomattavastikin. Nimimerkki ajarmala on tehnyt hyvinkin tarkkoja tutkimuksia Aiheesta ja kannattaa tutustua hänen tuloksiinsa, mikäli aihe kiinnostaa.
Muistaakseni ajarmalan mittuksissa oli peruspyörän ilman- ja vierintävastuksien suhteet samat noin 15kmh nopeudessa. Tästä tiedosta kun lähtee ratkaisemaan nopudenkasvua, voi lopputulos olla jo melko liki totuutta..
Toinen juttu on momentin vaikutus ylämäessä, silloinhan tehontarve kasvaa nopeuden neliön suhteen kai, kun nopeus on pieni? Eli siis erityisen paljon hyötyä on sähköpyörän avustuksesta ylämäessä. Kokeilin itse ajella yhtä melko jyrkkää mäkeä ylös avustus täysillä, jolloin nopeus oli 13 km/h kevyesti polkien pienimmällä vaihteella, ja ilman avustusta nopeus laski arvoon 5 km/h. Ehkä moottorin jarrutus vaikutti tähän, siis kertoimeksi saadaan 2.6, vaikka 3.71/2 = 1.92. Tuossa myös ongelmana että ei ollut pienempää vaihdetta, jolloin poljinkierrokset meni hitaaksi.
jviirret kirjoitti:Siinä on puolet tyhjää kun pyöreistä pötkylöistä tehdään kulmikas paketti
Tarkkaan ottaen Pii/4 (78,5%), kun ovat kuutiollisesti ja vieläkin vähemmän on tyhjää välissä, kun kootaan limittäin heksagonaalisesti (90,7%).
https://en.wikipedia.org/wiki/Circle_packing
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
jori kirjoitti:jviirret kirjoitti:Siinä on puolet tyhjää kun pyöreistä pötkylöistä tehdään kulmikas paketti
Tarkkaan ottaen Pii/4 (78,5%), kun ovat kuutiollisesti ja vieläkin vähemmän on tyhjää välissä, kun kootaan limittäin heksagonaalisesti (90,7%).
https://en.wikipedia.org/wiki/Circle_packing
Hailong1 kotelossa on tilaa melkein 50 kennolle. Tuossa mun patterissa on vain 40 kennoa. Lisäksi siellä on reilu ilmatila kennoston ympärillä. Tässä videossa kasataan Hailong1-akku 40 kennolla: (Varoitus: Youtube ja vähän vilkas rakentaja.)
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Pitäs hitsata korvaketta sähköpyörään. Onko akku irrotettuna vaara että jotain sähkökomponentteja silti kärähtää?
Jarcco kirjoitti:Pitäs hitsata korvaketta sähköpyörään. Onko akku irrotettuna vaara että jotain sähkökomponentteja silti kärähtää?
Ei minun mielestäni. Eihän sähköpyöräasennuksissa virta liiku rungon kautta, kuten autossa, joten akun irrottaminenkin on ehkä tarpeetonta. Suurempi merkitys on huolehtia, ettei sähkö mene laakerien kautta, sillä hitsaaminen laakerin kautta kulkevalla virralla pienentää varmasti laakerin käyttöikää.
Hitsausvirta sinänsä on aika matalajännitteistä, mutta transientteja voi olla liian korkeita, joten hitsauskoneella ei kannata yrittää ajaa sähköpyörää.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Väkerrän uuden seisontatuen sähkikseen, kun sopivaa ei valmiina löytynyt. Se on ruuvikiinnitteinen kyllä, joten ei ole pakko hitsata mitään runkoon. Meinasin hiukan oikaista mutta ehkä kuitenkin hitsailen saumat irrallaan.
Otsikkoon vastaten näyttää lähinnä tulevan tällä hetkellä - se sähköpyörä. Ensi vuodeksi on ennustettu kovaa kasvua myynnissä (tyyliin 15k -> 30k). Liekkö julkista liikennettä osa korvaa, mutta ei halua siihen korvaajaksi luomupyörää.
"Sähköpyörien suosio räjähti Suomessa, sanovat kauppiaat"
https://www.hs.fi/teknologia/art-2000006603821.html
Edit: Ilmeisesti. "Korona nosti suomalaiset pyörän selkään, sähköpyörien myynti rajussa kasvussa"
https://www.apu.fi/artikkelit/korona-no ... a-kasvussa
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Lainattu Pyöräliiton jaetusta facebookpäivityksestä: "Tuoretta tutkimusta Norjasta sähköpyörien vaikutuksesta ihmisten liikkumistapavalintoihin.
Tutkimuksen mukaan sähköpyörä nosti henkilöiden pyöräilyä 2,1 kilometristä päivässä 9,2 kilometriin päivässä! Pyörän osuus matkasuoritteesta nousi 17 prosentista 49 prosenttiin.
Tutkimuksessa seurattiin varsin pitkällä aikajänteellä ihmisiä ja he täyttivät matkapäiväkirjat ennen ja jälkeen pyörän ostoa. Tutkimuksessa oli myös laaja verrokkiryhmä, jonka liikennekäyttäytymisessä ei näkynyt vastaavia muutoksia."
"Do people who buy e-bikes cycle more?"
https://www.sciencedirect.com/science/a ... 092030609X
"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org
Norjassa en minäkään pyöräilis ilman moottoria
Riman ali ja suoraa ohi maalin...
Mulla se on varmaankin tää.
Menomatkalla voi himmailla ja välttää suihkun. Paluumatkalla taas polkee ite enemmän. Ja silti pääsee nopeesti töihin ja takas.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Ennen kinnerin hommaamista mietiskelin sähköavun laittamista trikeen. Motivaationa olisi ollut saada keskinopeus sille tasolle että työmatka on mielekästä polkea samana päivänä molempiin suuntiin kerran viikossa (jonkunlainen henkinen raja on 4h yhteensä mikä ei kovin äkkiä ilman katetta / sähköä toteudu kun matka on 115km yhteensä)
No, kinnerillä toteutuu ilman sähköjä, laillista 25 km/h avustusta tulisi käytettyä pääsääntöisesti vain muutamassa mäennousussa ja liikennevaloissa.
Suihkuasian taas olen omalla kohdalla järkeillyt niin että sama aika menee suihkussa käyntiin töissä ja kotona + vaihtovaatteet pitää olla mukana joka tapauksessa. Lisäksi minä hikoilen suunnilleen jo pelkästä seisomaan noususta, joten sähköpyörä ei suihkun tarvetta poistaisi.
Toki tiedän että kaikilla työpaikoilla ei ole suihkumahdollisuutta eikä vaatekaappeja ja näkökulma varmaan on erilainen jos työmatkan pyöräilee päivittäin.
Sähköpyörällä ajoa on niin moni kehunut, että en ole uskaltanut kunnolla kokeilla. Voisi tietää rahan menoa
Markus Heikkilä - Pyörät: Specbike Technics Comfort tadpole trike / DFXL kinneri / Tern Link D7i taittopyörä / vm -74 Peltirunko-Jopo
Mahe kirjoitti:Ennen kinnerin hommaamista mietiskelin sähköavun laittamista trikeen. Motivaationa olisi ollut saada keskinopeus sille tasolle että työmatka on mielekästä polkea samana päivänä molempiin suuntiin kerran viikossa (jonkunlainen henkinen raja on 4h yhteensä mikä ei kovin äkkiä ilman katetta / sähköä toteudu kun matka on 115km yhteensä)
No, kinnerillä toteutuu ilman sähköjä, laillista 25 km/h avustusta tulisi käytettyä pääsääntöisesti vain muutamassa mäennousussa ja liikennevaloissa.
Suihkuasian taas olen omalla kohdalla järkeillyt niin että sama aika menee suihkussa käyntiin töissä ja kotona + vaihtovaatteet pitää olla mukana joka tapauksessa. Lisäksi minä hikoilen suunnilleen jo pelkästä seisomaan noususta, joten sähköpyörä ei suihkun tarvetta poistaisi.
Toki tiedän että kaikilla työpaikoilla ei ole suihkumahdollisuutta eikä vaatekaappeja ja näkökulma varmaan on erilainen jos työmatkan pyöräilee päivittäin.
Sähköpyörällä ajoa on niin moni kehunut, että en ole uskaltanut kunnolla kokeilla. Voisi tietää rahan menoa
Joo onhan se tosi paljon kiinni matkasta, pituudesta, mäkisyydestä jne. Mulla matka on 72km yhteensä, paljon mäkiä, risteyksiä, muutama pysähdys jne.
Toinen asia mikä tuo helpotusta on se että koska voi säätää apua aika vapaasti ei enää vaatetuksen kanssa tarvitse olla niin tarkka.
Kyllä omallakin pyörällä täytyy ajaa pelkällä kaasulla vikat 2-3km tai jälkihiki yllättää.
Optima Baron | 1kw Velogatti
Vuoden sähköpyörällä ajon jälkeen olen huomannut että sähköttömällä pyörällä ajaminen on liian raskasta, siis voi sanoa että sähköpyörällä on heikentävä vaikutus verrattuna sähköttömällä ajoon. Tai ehkä sitä vaan ei ole tajunnut aikaisemmin?