janx kirjoitti:Ja jossain vaiheessa ajettiin mm. työttömiä isolla kädellä yrittäjiksi, mutta jos vain yksi sadasta elää...
No näinpä.
Vielä tuosta Apterasta mietteitä:
Suurimmalta osalta ihmisistä puuttuu mittakaavakäsitys, kuinka valtavasti tuotekehitys vie rahaa. Naurattaa katsoa jotain leijonan luola ohjelmaa, jossa näennäissijoitetaan tuhansia tai kymmeniätuhansia euroja. Ei sillä rahalla tee yhtään mitään. Oma insinöörilopputyöni oli tuollainen tuotekehitys projekti ja siihen jo meni yli 100k€ tilaajan rahaa, ja homma ei ollut sen kummempi kuin polttomoottorin puukaasuttimen seoksensäädön automatisointi. Ja hommani oli vain pieni osa lopullisen puukaasuvoimalaitoksen koko tuotekehityksestä.
Ihan tavallisen perusauton pelkkä moottorinohjaimen ohjelmointi vie noin 10 miestyövuotta, että se saadaan toimimaan joka kuormitus- ja säätilanteessa kunnolla. Ei sitä tule monesti ajateltua, mutta työn määrä on ihan järkyttävän suuri.
Ja kuinka monta tuotekehitettävää kohtaa onkaan autossa? 10? 100? 1000? 10000?
Tältä pohjalta arvioin, että täysin puhtaalta pöydältä kun aletaan autoa tekemään, niin vielä miljoonalla ei kummoista peliä rakenna. Hienon prototyypin kyllä, mutta ei sarjavalmistukseen valmista. Ehkä 10 miljoonaa olis realistinen summa, jolla saisi vaatimattoman mutta toimivan auton sarjavalmistukseen valmiiksi? Vai oisko kuitenkin 100 miljoonaa lähempänä?
Lisäys. Siksi en näe hirveän suurena syntinä sitä, että monesti autojen lopullinen tuotekehitys tehdään kuluttajilla. Ensin himokkaimille ostajille, (joilla on varaa tukea tuotekehitystä) pukataan hienoja uusia puolivalmisteita, joita sitten parannellaan myöhemmin. Merkistä riippumatta, kannattaa ostaa viimeisiä vanhaa korimalleja olevia autoja, eikä todellakaan sitä ensimmäistä uutta korimallia. Varsinkin saksalaisvalmistajilla tämä näkyy jopa häiritsevän selvästi asentajan silmin katsottuna.