Pakollinen takavalo

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja samuel »

Vilijami kirjoitti:
samuel kirjoitti:

Saatko virtamittaria piuhojen väliin, että montako wattia sähköä kuluu? Tällä hetkellä taitaa olla maksimit 150lm/W tehokkaimmissa ledeissä, mutta n. 100lm/W olen nähnyt mitatuissa valoissa.

Nimin: ostin autoon 120W led kaukovalot jotka vie 60W.... :?

Käsittääkseni näissä se wattiluku ilmoitetaan oletetun halogeenin watteja vastaavaksi, eli valoteho pitäisi olla kutakuinkin 120W halogeenin verran. Tai sitten se on vaan stetson-menetelmällä arvioitu :D

Paremmat kaupat ilmoittaa ledien teoreettisen maksimin ja vieressä todellisen tehon.
Oli se tässä mun lampussakin mutta ei vaan ollut tullut katottua tarkasti, lisäksi oli ilmoitettu virran kulutus tietyllä jännitteellä josta tietysti sai laskettua sähkötehon.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

jviirret kirjoitti:

Pitäisi kokeilla puristella pihdeillä osa ledeistä rikki niin saisi takavalon jossa yhdet paristot kestäisi koko pimeän kauden...

Onko sulla nappiparisto vai sormiparisto? Kestääkö nappiparisto puoltakaan
pimeästä kaudesta?

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

wwhv kirjoitti:

ei kannata tuosta takavalosta tehdä liian monimutkaista
asiaa: ripustetaan niskaan/reppuun/kypärään muutaman
euron maksava punainen led-valo (ei se tarvi olla pyörässä
kiinni, kuitenkin joku pikkupiru sen nyysii tai rikkoo ihan
vain ajankulukseen jos sellaisen pyöräparkissa jossain näkee)

On se monimutkasta kun on paljon vaihtoehtoja mutta halpa lamppu on hyvä jos on olosuhteissa jossa lamppu voi lähteä kävelemään. Halvan lampun, myös etuvalon, uskaltaa jättää paikalleen kun parkkaa. Pk-seudulla monin paikoin lähtee koko pyöräkin, jos ei lukitse hyvin.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Minulla on yksi pyörä vielä varustamatta. Etuvalo on selvästi Biltemasta (11.90..?) ja takavalo on tilattu jostain satunnaisesta saksalaisesta (bike-discount.de, ehkä.) nettikaupasta, luokkaa 20 €. Molemmissa on periaatteena sen verran hyvä kiinnitys suoraan pyörään, ettei ilman työkaluja irtoa. Takavalo on tarkoitettu takalokasuojaan asennettavaksi, mutta myös runkoputkeen asennukseen tarvittavat osat ovat paketissa. Ja saksalainen hyväksyntä. :wink:

Etuvalo antaa hyvän rajatun keilan 2...20 metriä pyörän eteen. Takavalo palaa kirkkaasti mutta häikäisemättä. Pidän valoja päällä tai automaatilla niissä, joissa sellainen toiminto on. Silläkin Suomen ilmastossa valot näyttävät palavan elokuusta lähelle kesäkuun alkua suunnilleen aina.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4624
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja janx »

Jos lampun ruuvaa tarpeeksi tanakasti kiinni, sitä ei tarvitse ottaa mukaan koskaan. Tuollaiseen kaukoidän lamppuun käy oivallisesti Bilteman rosterikiinnike.

Cree-lampun kiinnitys.JPG
Cree-lampun kiinnitys.JPG (56.71 KiB) Katsottu 3934 kertaa

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kysymys:
Mitä pitäisi hankkia ja osata laittaakseen pyörään sivuille näkyvän ledivalonauhan tai pari-kolme sellaista?

Pyörässäni on napadynamo (kaikissa niissä :wink: ) ja haluaisin lisää näkyvyyttä helposti toteutettavalla tavalla. Luulen että virta sinänsä riittäisi, kunhan saisi valot nätisti paikalleen ja kytketyksi. Jos laittaisi nojapyörään runkoa seurailevan valonauhan vaikka ympäri, näkyvyys lisääntyisi huomattavasti eikä virrankulutus olisi napadynamon kanssa oikeastaan sen kummempi ongelma.

Ajoneuvojen valomääräykset antavat ihan laillisesti asennella erilaisia valoja polkupyörään, kunhan eteenpäin on valkoista tai vaaleankeltaista valoa näyttävä valaisin ja taaksepäin punaista valoa näyttävä valaisin. Rekoissakin on nykyisin ihan laillisesti valkoisia valoja parhaimmillaan 20..30 ja sivuun keltaisia ihan loputtomiin.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

[quote=Hopea post_id=145455 time=1613061265 user_id=15]
Kysymys:
Mitä pitäisi hankkia ja osata laittaakseen pyörään sivuille näkyvän ledivalonauhan tai pari-kolme sellaista?
[/quote]

Mielestäni kannattaisi ostaa usb lednauhoja. Usb toimii 5 voltilla ja on näin hyvin lähellä dynamon jännitettä.
Television taustavaloiksi näitä myydään. Vesitiiviitä mallejakin on. Täällä foorumilla oli joskus esitelty rasia, joka kytketään napadynamoon ja siinä on valmiit usb portit, esim. kännykän latausta varten. En vaan muista missä ketjussa se oli. Tällä setillä saat valmiin plug and play kytkennän.

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kiitti, tuohon tulokseen olen tullut hiljalleen itsekin. USB-jakajalla pystyy tekemään helposti kaksi nauhaa ja virtaa jää vielä pyörän omiin valoihin. Viiden voltin valoista on näköjään vaikea löytää ihan kunnollisia speksejä mistään.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Hopea kirjoitti: 11 Helmi 2021, 19:29

Kiitti, tuohon tulokseen olen tullut hiljalleen itsekin. USB-jakajalla pystyy tekemään helposti kaksi nauhaa ja virtaa jää vielä pyörän omiin valoihin. Viiden voltin valoista on näköjään vaikea löytää ihan kunnollisia speksejä mistään.

https://www.varkkaa.fi/tuoteryhma/961709 Netti täynä valoja . Senkus valkkaa sopivimmat . :twisted:

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Hopea kirjoitti: 11 Helmi 2021, 18:34

haluaisin lisää näkyvyyttä helposti toteutettavalla tavalla.

Minä olen käyttänyt triken viirissä tuollaista pattereilla toimivaa jouluvalosarjaa. Näkyy hyvin, laillisuudesta en tiedä.

IMG_20181119_180518.jpg
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1634
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Härski »

MikaH kirjoitti: 11 Helmi 2021, 19:38
Hopea kirjoitti: 11 Helmi 2021, 18:34

haluaisin lisää näkyvyyttä helposti toteutettavalla tavalla.

Minä olen käyttänyt triken viirissä tuollaista pattereilla toimivaa jouluvalosarjaa. Näkyy hyvin, laillisuudesta en tiedä.

IMG_20181119_180518.jpg

:mrgreen:

Vain kuusi puuttuu!

Kai sulla sentään on punanen ajoasu

Avatar
ajou
Sisällöntuottaja
Viestit: 1510
Liittynyt: 26 Marras 2006, 20:24
Paikkakunta: Espoo - Järvenperä

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ajou »

MikaH kirjoitti:
Hopea kirjoitti: 11 Helmi 2021, 18:34

haluaisin lisää näkyvyyttä helposti toteutettavalla tavalla.

Minä olen käyttänyt triken viirissä tuollaista pattereilla toimivaa jouluvalosarjaa. Näkyy hyvin, laillisuudesta en tiedä.

Tulkinnastahan tuossakin tapauksessa on kyse. Jos sulla on lain vaatimat valkoinen eteen, valkoinen tai oranssi sivuille ja punainen taakse, niin tuskin tuohon lisävaloon en kellään mitään sanomista, sillä silloin tuo ei yritä korvata näitä lain vaatimia valo/heijastinvärejä.

Terveisin Artsi
Arto Joutsimäki
050-4655 657
Jouta Quad (Arcus III)

MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kyllä siinä normaalit napadynamolla toimivat etu- ja takavalo on. Tuota ruoskaa olen kyllä lyhentänyt tuosta kuvan mittaisesta pituudesta. (kuva on edelliseltä vuodelta) Tuo alkuperäisen mittainen oli niin pitkä, että sitä alkoi jo painovoima painamaan maata kohti. Siihen kun lisäsi vielä vauhdista johtuvan ilmanvastuksen, seurasi viiri vaakatasossa perässä.
Valot ovat olleet kyllä toimivat ja ne lisäävät matalan pyörän näkyvyyttä kaupungissa liikuttaessa. Lisäksi ne saavat usein hymyn vastaantulijoiden kasvoille :)

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Hopea »

No tuo on kyllä sen verran pähee, että pistää miettimään. Vieläköhän jouluvaloja saa kaupasta ennen kesää..?

Jos tuo kestää kohtuullisesti vettä, pakkasta sen ei tarvitsekaan kestää. Gekko ei halua pakkasella ulos, se on lämpimän ilmanalan eläin. Talvipyörään riittää lakisääteiset valot. Ja omalla virtalähteellään se ei vaatisi sähköasennuksia pyörään. Onhan siinäkin etunsa, jos teippi riittää.

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Onkohan valot pakolliset sähköttömässä potkulaudassa?

Vastaa Viestiin