Pystypyöräsi kuva

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Jori oli saanut vinkin asetoni-öljy -litkun käyttämisestä. Kuulemma toimi hienosti

Toimi toiseen pyörään, mutta ei sitten toiseen. :( Saattaa olla, että lämpötilan vaihtelu oli keväällä isompaa ja siksi tuo omatekoinen irrotusöljy pääsi paremmin tunkeutumaan putkien väliin. Eli pyörä kylmään ja asetoniöljyä imeytetään rakoon useassa vaiheessa. Onnistuneessa yrityksessä vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella runkoa, jolloin asetoni reagoi paremmin siellä raossa olevan ruosteen kanssa. Muhi yön yli ja viileän yön jälkeen lähti, kuin ei olisi kiinni ollutkaan. :)

Mahtaako tuossa asetonissa olla jotain erityisiä ominaisuuksia? Varastosta löytyi tilkka moottoriöljyä ja tärpättiä, tuntuu toimivan tuokin sekoitus. Pyörän kun kääntää väärin päin ja lirauttaa alakautta tilkan haarukan ruotoputkesta sisään. Keskiöön täytyy varmaan porata reikä.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 529
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja ki »

Pentti M Reku kirjoitti:
jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Jori oli saanut vinkin asetoni-öljy -litkun käyttämisestä. Kuulemma toimi hienosti

Toimi toiseen pyörään, mutta ei sitten toiseen. :( Saattaa olla, että lämpötilan vaihtelu oli keväällä isompaa ja siksi tuo omatekoinen irrotusöljy pääsi paremmin tunkeutumaan putkien väliin. Eli pyörä kylmään ja asetoniöljyä imeytetään rakoon useassa vaiheessa. Onnistuneessa yrityksessä vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella runkoa, jolloin asetoni reagoi paremmin siellä raossa olevan ruosteen kanssa. Muhi yön yli ja viileän yön jälkeen lähti, kuin ei olisi kiinni ollutkaan. :)

Mahtaako tuossa asetonissa olla jotain erityisiä ominaisuuksia? Varastosta löytyi tilkka moottoriöljyä ja tärpättiä, tuntuu toimivan tuokin sekoitus. Pyörän kun kääntää väärin päin ja lirauttaa alakautta tilkan haarukan ruotoputkesta sisään. Keskiöön täytyy varmaan porata reikä.

Satulaputken irtoaminen ei sitten johdu siita etta kun lämmität ulompaa putkea niin se lämpolaajenee?

Pentti M Reku
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 321
Liittynyt: 16 Helmi 2017, 23:40

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Pentti M Reku »

Satulaputki on onneksi irti, keskiötä en ole vielä purkanut (fauber).

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12026
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

ki kirjoitti:
Pentti M Reku kirjoitti:
jori kirjoitti:
Reippailija kirjoitti:
Vilijami kirjoitti:
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Jori oli saanut vinkin asetoni-öljy -litkun käyttämisestä. Kuulemma toimi hienosti

Toimi toiseen pyörään, mutta ei sitten toiseen. :( Saattaa olla, että lämpötilan vaihtelu oli keväällä isompaa ja siksi tuo omatekoinen irrotusöljy pääsi paremmin tunkeutumaan putkien väliin. Eli pyörä kylmään ja asetoniöljyä imeytetään rakoon useassa vaiheessa. Onnistuneessa yrityksessä vielä lämmitin kuumailmapuhaltimella runkoa, jolloin asetoni reagoi paremmin siellä raossa olevan ruosteen kanssa. Muhi yön yli ja viileän yön jälkeen lähti, kuin ei olisi kiinni ollutkaan. :)

Mahtaako tuossa asetonissa olla jotain erityisiä ominaisuuksia? Varastosta löytyi tilkka moottoriöljyä ja tärpättiä, tuntuu toimivan tuokin sekoitus. Pyörän kun kääntää väärin päin ja lirauttaa alakautta tilkan haarukan ruotoputkesta sisään. Keskiöön täytyy varmaan porata reikä.

Satulaputken irtoaminen ei sitten johdu siita etta kun lämmität ulompaa putkea niin se lämpolaajenee?

Totta, varmaan se yön yli jäähdyttyään oli vielä ulkoputkestaan lämpimämpi kuin sisälle juuttunut sisäputki...vaimitensenytoli. :wink:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 16889
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja PW »

IMG_20210304_094239.jpg

Anopilta jäi -50 luvun Cresentti - aito CF :mrgreen: Pumppasin renkaisiin ilmaa - toimii :mrgreen: Liekkö alkuperäiset renkaatkin?
Työkalulaatikko hävinnyt ja lamppu, jalkakin ollut alunperin kakshaaranen - muuten taitaa olla aika alkuperäisessä varustuksesta. Romuihin oli menossa toimiva pyörä, Anni ymmärs pelastaa :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12026
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Upea vanha velo! :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MikaH
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Cortina U4.jpg

Tilasin Hollannista tuollaisen työjuhdan kauppareissuja varten. Rahti oli aika suolainen (160€) mutta toisaalta pyörien hinnat Hollannissa ovat hieman edullisemmat kuin täällä. Toisaalta Suomesta ei oikein saa tuollaisia perinteisiä Hollantimalleja, täällä myydään vain urheillullisia hybridipyöriä. Hyvää pyörässä on vankka rakenne, tavaran lastausmahdollisuudet, pysyty ajoasento ja loivat runkokulmat. Erityisesti pyörän loiva satulaputken kulma miellyttään. Sen ansiosta jalat ylettyy hyvin maahan vaikka etäissyys satulan ja keskiön välillä on normaali. Etutelineeseen pitää vielä hommata laatikko.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12026
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Asiallisen näköinen arkipyörä. Onneksi olkoon. :D
Satulan nokka kyllä näyttäisi kuvassa olevan naksun tai pari liian yläällä. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

MikaH
Viestit: 128
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja MikaH »

Kuva vähän hämää. Pyörässä on tuollainen tukeva keskijalka ja pyörän eturengas on kuvassa irti maasta. Pyörässä on siisi ihan vaakatasossa kulkeva vaakaputki, vaikka se näytää laskealta. Mutta, joo satulan nokka on vähän pystyssä ja olen laskenut sitä.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12026
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja jori »

Tukeva keskijalka on hyvä. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 265
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Vilijami kirjoitti: 26 Elo 2018, 12:20
jviirret kirjoitti:

Satulaputki jumissa, mutta tuntus että on aika liki sopiva mulle.

Onko kukaan keksinyt jotain superniksiä nuiden jumineiden satulatolppien ja stemmien irroitteluun?

Pyörätohtorilla on paineilmatyökalu, jolla kuulemma voi rikkoa mitä tahansa. Siis taltta, joka paukuttaa paineilman voimalla. Sitä käyttäen lahtee, mutta kannattaa tosiaan varoa ettei mikään hajoa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3430
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Pystypyöräsi kuva

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Puukkosahalla on mahdollista sahata lovi putkeen joka vapauttaa sen, mutta vaatii toki tarkkaa työskentelyä

Vastaa Viestiin