Pakollinen takavalo

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
MikaH
Viestit: 143
Liittynyt: 06 Kesä 2016, 17:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja MikaH »

IMG_20180817_184147.jpg

Minun pyörässä aika lyhyt puomi ja valaisin kiinni keskikön alapuolella. Keskiö on trikessä huomattavasti alempana kuin kaksipyöräisessä.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 12 Maalis 2021, 12:57
ki kirjoitti: 12 Maalis 2021, 12:34

Onko ajoturvallisuuden kannalta mahdollisimman hyvin valaiseva paras (kun näillä pyörävalaisimilla tuskin vastaantulija häikäistyy)

Aina kannattaa tarkastaa, miltä oman ajoneuvon valo näyttää vastaantulijalle. Tämä on helppo tehdä kaupungilla suurta näyteikkunaa vasten. Jos oma valo häikäisee itseä näyteikkunankin kautta, kannattaa siitä tehdä omat päätelmänsä ja säätää valotehoa pienemmäksi ja valon suuntausta alemmas.

Yllättävän vähäinen valo häikäisee, jos on häikäistäkseen. Tässä kertomus USB-ladattavan pipovalon vaikutuksista parin vuoden takaa. viewtopic.php?p=126345#p126345

Ootko joskus häikäistynyt vastaantulijan pyöränvalosta?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja jori »

ki kirjoitti: 16 Maalis 2021, 03:41
jori kirjoitti: 12 Maalis 2021, 12:57
ki kirjoitti: 12 Maalis 2021, 12:34

Onko ajoturvallisuuden kannalta mahdollisimman hyvin valaiseva paras (kun näillä pyörävalaisimilla tuskin vastaantulija häikäistyy)

Aina kannattaa tarkastaa, miltä oman ajoneuvon valo näyttää vastaantulijalle. Tämä on helppo tehdä kaupungilla suurta näyteikkunaa vasten. Jos oma valo häikäisee itseä näyteikkunankin kautta, kannattaa siitä tehdä omat päätelmänsä ja säätää valotehoa pienemmäksi ja valon suuntausta alemmas.

Yllättävän vähäinen valo häikäisee, jos on häikäistäkseen. Tässä kertomus USB-ladattavan pipovalon vaikutuksista parin vuoden takaa. viewtopic.php?p=126345#p126345

Ootko joskus häikäistynyt vastaantulijan pyöränvalosta?

Avaapa tuo linkki lainaamassasi viestissäni ja lue toisesta kappaleesta eteen päin. Siinä kerron nimenomaan tällaisesta vaarallisesta häikäisystä kaupunkiliikenteessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Hopea
Sisällöntuottaja
Viestit: 1087
Liittynyt: 20 Loka 2006, 09:56
Paikkakunta: Helsinki

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Hopea »

Kyllä. Olen häikäistynyt vastaan tulevan pyöräilijän valoista. Eilen viimeksi, itse olin vielä pystypyörällä liikkeellä. Vastaan tulijalla oli valo eturenkaan päällä, kooltaan ehkä sellainen 3 cm halkaisijaltaan ja ihan piip kirkas. Auringonvalossakin häikäisi, ihan häiritsevästi.

Näyttää yhä enemmän liikkuvan näitä, jotka ajattelevat pyörää varustaessaan että enemmän on aina enemmän. Laitetaan sitten sellainen lyysari että valokeila kantaa kuuhun. Ja suuntaus myös sinne.

Itselläni on kaikissa pyörissä liikennekäyttöön tarkoitettu valo, jonka keila on hyvin rajattu. Hajavaloa on vain sen verran, että liikennemerkit ja kävelijöiden heijastimet näkyvät. Eikä häikäise, kun on suunnattu "tielle".

Sinner Demon 2026 2006-> Savenmaa Alku 2009-2012 HP Velotechnik Gekko FX 2012->

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja janx »

Satunnaisesti tosiaan tulee valotykkikuskeja vastaan. Nostan käden suojaksi (ja vastaatulijalle merkiksi) tai huikkaan, että kirkasta on. 8)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

jori kirjoitti: 14 Loka 2020, 09:27

Minun usbiladattava pipovalo toimii kyllä pakkasessakin, kun varastaa päästä lämpöä. Valitettavasti siinä ei vain ole kuin yksi lamppu pipoa kohti. Pitäisihän se nykyään olla se takavalokin. :?

Minulla on varoiksi noita valopipoja useampia. Pitäisi varmaan yhdistää kahden pipon valot yhteen pipoon ja teipata toinen punaiseksi. :D

sitten kun käännät päätä valo osoittaa väärään suuntaan

Viimeksi muokannut ki, 28 Loka 2021, 13:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

Mikakohan tallanen rechargeable ledbulb on? Miten se ladataan?https://m.aliexpress.com/item/400119367 ... 273&gclid=

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja samuel »

Hiukka vaikuttaa käännöskukkaselta.
Mä tulkkaisin sen näin: "...3 Shock Resistant,Hard Led Bulbs Rechargeable" -> ... 3 iskunkestävää, kovaa (kiinteätä) led polttimoa. Ladattava.

Lisäksi olen hyvin skeptinen lumen lukemaan.
2000 lumenia on ehkä ledin max valovirta, mutta sitä ei ulos saa. 2000lm tarkoittaa 15 watin tehoa.
14500-litiumakussa on n. 3 wattituntia, eli lamppu palaisi täydellä teholla n. 12 minuuttia :?

Mutta paloaikaa ei olekaan ilmoitettu. :D

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja Härski »

Eikä sitä akkua saa tossa paikallaan ladattua, vaan erikseen hankittavalla ulkopuolisella laturilla.

Mä unohtaisin tommosen virityksen. Muutaman hassun euron kun laittaa lisää niin saa kaikin puolin paremman ja kötevöäämmän valon. Jonkun 15.. 30 euroa kun investoi nii on jo ihan eri luokkaa oleva valo.

wwhv
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 27 Kesä 2017, 13:35
Paikkakunta: vaasa

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja wwhv »

ja takavalon ei tarvitse edes valaista vaan riittää että se näkyy.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo ja vähän etuvaloistakin

Viesti Kirjoittaja ki »

ajou kirjoitti: 26 Marras 2020, 19:34

Kaarikinnerille tarjottiin Kiinasta etu-ja takavaloja, jotka voi kytkeä max. 62V:n akkuun, joten pitihän mallikappale tilata, kun kerran postimaksun hinnalla sain. Minulla on tosiaan tuossa normilenkillä yksi kilometrin pätkä, jossa ei ole katuvaloja lainkaan, talojakaan ei ole, joten valoa tarvitaan.

Asensin ne tänään Tricon GR:ään ja hyvinhän nuo toimii. Ne saavat nyt virtansa suoraan 52V akusta.

Nämä Kiinan valot vaikuttais vallan kelpo valoilta, katettakin sais, kun ne maksaa n. 6€ kpl, mutta koska minimitilausmäärä
on 1000 kpl, taidan jättää tällä kertaa väliin ;-)

Takavalo ei luonnossa häikäise ollenkaan, kamera on ylivalottanut sen, mutta kivasti valaisee myös tuon tien. Kyllä näkyy!
Ihan kunnon keila etuvaloissa näkyy olevan, näyttää hyvin tuonne pientareelle. Olis kyllä kiva, jos noissa olis ns. pitkät. Tai voihan niissä ollakin, kun etuvalossakin on kolmas keltainen johto. Takavalossa sen voi kytkeä jarrukahvaan, joten siinä on siis jarruvalokin.

Jos jotakuta kiinnostaa jarrukahva, jossa on sisäänrakennettu virtakytkin, niin mulla on niitä monta. Voin luopua niistä vaikka 10€ kpl.
Tässä pari kuvaa.

mikä tämän kauppanimi tms on? näitä voisi löytyä yksitellen kuluttajakaupasta

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

jos ostais suunnistamista varten puhelimelle telineen etutankoon niin voisiko puhelinta käyttää samalla etuvalona? Se olis ainakin aina mukana, akussa tosin ei aina olisi virtaa. Puhelin pitäis suojata sateelta.

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

mä valitsin ebayn haussa solar mutta haku ei anna aurinkokennolamppuja vaan esim ledejä joissa usb-lataus. eikö aurinkokennolampussa pitäisi olla jokin pinta jonka kautta lamppu lataa auringosta energiaa? https://www.ebay.com/sch/i.html?_fsrp=1 ... dcat=22689
Yhden löysin, siinäkin on aurinkokennon lisäksi usb. Jokin varajärjestelmäkö sille varalle ettei aurinko paista :)?https://www.ebay.com/itm/334058564117?m ... lIQAvD_BwE

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

samuel kirjoitti: 11 Loka 2021, 07:54

Hiukka vaikuttaa käännöskukkaselta.
Mä tulkkaisin sen näin: "...3 Shock Resistant,Hard Led Bulbs Rechargeable" -> ... 3 iskunkestävää, kovaa (kiinteätä) led polttimoa. Ladattava.

Lisäksi olen hyvin skeptinen lumen lukemaan.
2000 lumenia on ehkä ledin max valovirta, mutta sitä ei ulos saa. 2000lm tarkoittaa 15 watin tehoa.
14500-litiumakussa on n. 3 wattituntia, eli lamppu palaisi täydellä teholla n. 12 minuuttia :?

Mutta paloaikaa ei olekaan ilmoitettu. :D

tässä on aurinkokennon lisäksi usb-lataus. Luulis että patteri olis usb:tä helpompi paitsi että pitää hankkia patterit
https://www.ebay.com/itm/185112040341?h ... 2873600394

ki
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 701
Liittynyt: 30 Loka 2012, 21:14

Re: Pakollinen takavalo

Viesti Kirjoittaja ki »

ajarmala kirjoitti: 12 Loka 2020, 00:49
ki kirjoitti:

Pyörään vaaditaan nyt takavalo. Millainen kannattaisi ostaa? Prismasta saa AAA-paristolla ja nappiparistolla toimivia ledvaloja parilla eurolla. Nappiparistolla toimii min 5-8h. Patteria saisi olla koko ajan vaihtamassa. Tai max n 48h.

Esimerkiksi kun Aliexpressistä hakee termillä USB Rechargeable Bike Light Back, niin sieltä tulee ihan kivoja 1,61 euroa maksavia USB:llä ladattavia takavaloja. Suositellaan täältäkin, koska vastaavanlainen jo keväällä tilattu valo on nyt cyclocrossin satulatolpassa kiinni. Eikä tartte vaihdella paristoja...

miten lataaminen tapahtuu? lamppu pitää irrottaa latausta varten?

Vastaa Viestiin