AtomicZombie pyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
nojis80
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Huhti 2021, 19:17
Paikkakunta: Somero

AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja nojis80 »

Hei!

Ajattelin tuollaisen kolmipyörän väsätä itselleni. AtomicZombien piirustukset jo tilasin.
Mistä kannattaisi nuo kaikki osat kannattaisi ostaa, vaiko romupyöristä mielummin tekee?
Mikä tuuma koko noille pienille eturenkaille olisi hyvä, 15 varmaan? Bikester.fi sivuilta katson nyt.
Kiitos. https://www.youtube.com/watch?v=6Qq2tXG_c-4

Viimeksi muokannut nojis80, 02 Huhti 2021, 15:38. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ensinnäkin miksi haluat itse rakentaa?
Toiseksi uusien osien hinnalla saat jo valmiin tadpole nojakin.
Kolmanneksi tuumakoot ovat historiaa, nykyään puhutaan millimitoituksesta. Esim aikuisten peruspyörät ovat 622 kokoisia.
Tadpole nojakkien etukiekot ovat pääsääntöisesti (20") 406 kokoisia.

Ensimmäiseksi nojapyöräprojektiksi valitsisin jonkin helpomman mallin, jonka voisit rakentaa parista pyöränromusta.

nojis80
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Huhti 2021, 19:17
Paikkakunta: Somero

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja nojis80 »

Kiitti vastauksesta. Niin ajattelin että tulisi halvemmaksi itse tehdä, putket nyt ei paljoa maksa (40e),
mutta sitten nuo renkaat ja muut osat tulee tietty lisähintaa, jos uutena ostaa. Veikkaisin 400-500e yhteensä kaikki.
Kmx cobra uutena maksaisi 1800e, siinä tosin ei ole jousitusta. Voishan sitä pyöränromuistakin nuo osat kaivaa.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Haluatko ehdottomasti kolmipyörän?
Allekirjoituksessani on Papan jopo kolmipyörä jonka rakentaa helposti polkupyörän romuista. Tutustu siihen ensin.
Myös Twisteri ja Luggarion kannattaa katsella läpi.
Myös muita helpompia malleja voidaan suositella, kun tiedetään halusi ja tarpeesi.

Käytettyjä on myös nykyään tarjolla varsin kohtuulliseen hintaan.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Vilijami kirjoitti: 01 Huhti 2021, 20:23

Haluatko ehdottomasti kolmipyörän?
Allekirjoituksessani on Papan jopo kolmipyörä jonka rakentaa helposti polkupyörän romuista. Tutustu siihen ensin.
Myös Twisteri ja Luggarion kannattaa katsella läpi.
Myös muita helpompia malleja voidaan suositella, kun tiedetään halusi ja tarpeesi.

Käytettyjä on myös nykyään tarjolla varsin kohtuulliseen hintaan.

Viljami, rauhoitu nyt vähän ton tuputtamisen kanssa. Ei tarvii ihan noin agressiivisesti toista alkaa hänen valinnoista yrittää huojuttamaan varsinkin kun rahaa on jo ilmeosesti laitettu suunnitelmien ostamiseen.
Ei se sulta ole pois jos hän rakentaa tuollaisen triken.
Rakentamisessa on se hyvä et aina oppii uutta ja kuten melkein kaikki tietää eka nojapyörä on tuskin se millä päätyy ajamaan jos jää nojapyöräilyn piiriin vaikka kuinka yritettäis tässä ohjailla mielestämme järkevämpiin ratkaisuihin.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Wacky kirjoitti: 01 Huhti 2021, 20:45

Viljami, rauhoitu nyt vähän ton tuputtamisen kanssa. Ei tarvii ihan noin agressiivisesti toista alkaa hänen valinnoista yrittää huojuttamaan varsinkin kun rahaa on jo ilmeosesti laitettu suunnitelmien ostamiseen.
Ei se sulta ole pois jos hän rakentaa tuollaisen triken.
Rakentamisessa on se hyvä et aina oppii uutta ja kuten melkein kaikki tietää eka nojapyörä on tuskin se millä päätyy ajamaan jos jää nojapyöräilyn piiriin vaikka kuinka yritettäis tässä ohjailla mielestämme järkevämpiin ratkaisuihin.

Ei ole mitään multa pois, mutta herkästi jää projekti kesken, jos valitsee ensimmäiseksi rakentelukohteeksi vaikeimman ja kalleimman mallin. Halvemmalla ja helpommalla pääsis tutustumaan lajiin.

Avatar
Mahe
Sisällöntuottaja
Viestit: 1228
Liittynyt: 12 Syys 2008, 08:08

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Mahe »

Mun mielestä tuota tadpolen rakentamisen vaikeutta täällä vähän liiotellaan. Neliöputkella kulmat on helppo saada kohdilleen, ja ainoa vaikea kohta siinä rakenteessa on ohjausnivelet. Jos on kerran jonkun muun tekemät suunnitelmat valmiina, niin eikun tekemään, jos hitsipilli pysyy kourassa. Tai vaikkei pysyisikään, tehdessä sen hitsaamisen oppii.

Itse aloitin (samanlaisista varoitteluista välittämättä) takajousitetulla tadpolella, ja ihan ajettava siitä tuli. Muista syistä eksyin kaksirattaisiin muutamaksi vuodeksi mutta nyt olen trike-mies henkeen ja vereen taas, tadpole mun kinenrikin on :)

Tadpolessa on kivaa mikroautomainen ajotuntuma ja se, että nojatuoli kulkee reissussa aina mukana :) Vauhtihurjasteluun on sitten muut pyörät tai kinneri.

Onnea projektiin ketjun alottajalle, kysy vaan rohkeasti, kyllä täällä tadpolenkin rakentamiseen saa neuvoja jos tulee tenkkapoo.

Markus Heikkilä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

nojis80 kirjoitti: 01 Huhti 2021, 20:07

Kiitti vastauksesta. Niin ajattelin että tulisi halvemmaksi itse tehdä, putket nyt ei paljoa maksa (40e),
mutta sitten nuo renkaat ja muut osat tulee tietty lisähintaa, jos uutena ostaa. Veikkaisin 400-500e yhteensä kaikki.
Kmx cobra uutena maksaisi 1800e, siinä tosin ei ole jousitusta. Voishan sitä pyöränromuistakin nuo osat kaivaa.

Jep, kierrätys osista kannattaa aloittaa, lähes nolla budjetilla pystyy pyörän tekemään jos on sopivat hankintakanavat. Tere tulemast nojakkirakentajien joukkoon :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja janx »

Itse rakentamalla ei aina saa merkittävästi halvemmalla, mutta jos ostaa valmiin, niin jää kokonaan se tekemisen ilo ja oppi. Aikaa palaa pohtiessa, suunnitellessa ja tehdessä (valmiit suunnitelmat nopeuttaa varmasti). Rahaakin palaa etenkin silloin, jos ei kaikkea tee itse. t. 2 vuotta triken kanssa mennyt ja lähtökohtana sentään "runkosarja" (allekirjoituksen Spectri)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

nojis80
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Huhti 2021, 19:17
Paikkakunta: Somero

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja nojis80 »

Kyllä tuo kolmipyörä pitäisi olla, että pysyis talvellakin paremmin pystyssä, ja kiitos paljon hyvistä vinkeistä, olisihan se kiva jo tänä kevänä päästä pyöräilemään nojiksella.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

nojis80 kirjoitti: 02 Huhti 2021, 00:04

Kyllä tuo kolmipyörä pitäisi olla, että pysyis talvellakin paremmin pystyssä, ja kiitos paljon hyvistä vinkeistä, olisihan se kiva jo tänä kevänä päästä pyöräilemään nojiksella.

Tuo valinta peruste on aikalailla harhaa. Toki pysyt pystyssä, mutta eteneminen on niin raskkasta ettei ilman sähköjä pärjää. Melkein jokainen talvella nojapyörää ajava ajaa tästä syystä juuri kaksipyöräisellä eikä kolmipyöräisellä.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

nojis80 kirjoitti: 02 Huhti 2021, 00:04

Kyllä tuo kolmipyörä pitäisi olla, että pysyis talvellakin paremmin pystyssä, ja kiitos paljon hyvistä vinkeistä, olisihan se kiva jo tänä kevänä päästä pyöräilemään nojiksella.

Mun ehdotus ois, että hommaat ensin ajokuntoisen, mutta ilmaisen tai ainakin tosi edullisen polkupyörän. Sitten katselet tuon viewtopic.php?f=3&t=4616 listan läpi ja valitset mieleisen kaksipyöräisen mallin. (Jos vain terveystilanne mahdollistaa kaksipyöräisellä ajelun) Kaksipyöräisen jousittamattoman nojapyörän kun tekee reipas rakentaja päivässä. Vaneripenkillä pääset hyvin alkuun. Näin toimien pääset harjoittelemaan nojapyöräilyä jo ylihuomenna. Se on kuitenkin tärkein juttu, ettei innostus ehdi laantua.

Tämän jälkeen sinulla on ajokuntoinen nojapyörä ja hyvin aikaa aloittaa vaikkapa ikuisuusprojekti AZ ohjeilla.

Ai niin, laita paikkakunta profiiliisi, siitä voi olla joskus hyötyä :wink:

Viimeksi muokannut Vilijami, 02 Huhti 2021, 08:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4619
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja janx »

nojis80 kirjoitti: 02 Huhti 2021, 00:04

Kyllä tuo kolmipyörä pitäisi olla, että pysyis talvellakin paremmin pystyssä, ja kiitos paljon hyvistä vinkeistä, olisihan se kiva jo tänä kevänä päästä pyöräilemään nojiksella.

En halua olla pessimisti, mutta realisti sanoo, että on varsin suuria haasteita päästä täksi kevääksi tien päälle itse tehdyllä trikellä, jos suunnitelmat ovat vasta postissa. :) t. Grillikausikin alkoi jo eilen

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

nojis80
Viestit: 10
Liittynyt: 01 Huhti 2021, 19:17
Paikkakunta: Somero

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja nojis80 »

Niin alkoi se grillikausi jo. Mulla on ollu trike jo mielessä ikuisuuksia, ja tiedän että kolmipyörä tarvii myös sähköavustuksen, muuten on raskasta välillä polkea. Mitään pitkiä ajoja tuskin aja, että vaan ihan lähiseudulla pyöräilen luultavasti, jousitus kiinnostaisi myös, sitä ei ollut tuohon AZ ohjeisiin laitettu, toki myös pidän normaalin pyörän varalla, jos ei jaksa nojakkia ajaa. Laskin hieman kustannuksia niin noin 600-800e maksaisi kaikki itse tehtynä ja uusilla osilla mikä on ihan turhaa touhua, koska 200-400e varmaan pääsisi jos tekisi romupyöristä. 24 tuuman rengas taakse ja 20 tuumaiset eteen ensin ajattelin ostaa, sitten nuo tangot motonetista. Someron suunnalta olen.

Siinä ois nätti kmx
https://www.youtube.com/watch?v=wOX9dlRMTsQ

Cobra kmx kokoaminen
https://www.youtube.com/watch?v=PKI6yTxbbM8

1755 euroa kuluineen.
http://www.nojabike.com/KMX-Kobra/

Viimeksi muokannut nojis80, 02 Huhti 2021, 16:02. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: AtomicZombie pyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mutta miksi et tekisi kaksipyöräistä nollabudjetin harjoittelunojapyörää ensin? Ei se estä kolmipyörän tekemistä.

Vastaa Viestiin