4-pyöräinen Teppoën 1CV

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5054
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 26 Huhti 2021, 12:56
kemppes kirjoitti: 26 Huhti 2021, 10:49

Toive olisi että saisi kaikki kolme yhdelle kahvalle.

Jos taka- ja etujarrut on samassa kahvassa, pitää hyväksyä se tosiasia, että jarruja ei voi saada yleispätevästi tasapainoon. Itse menisin kahdella kahvalla, jotta etu- ja takapään balanssia voisi tarpeen mukaan säädellä.

Yhden kahvan jarrut voisi tietysti tehdä tahallaan niin etupainoisiksi, että takapää lukkiutuminen estyy joka tilanteessa. Tällöin takajarru vaan jää virattomaksi ja sen voisi jättää yhtä hyvin pois.

Takapainoisen jarrun kanssa pilaa vaan takarenkaita, silloin kun pitää jarruttaa tehokkaasti.

Autoissa pärjätään kohtuullisen hyvin systeemillä, jossa yhdellä polkimella jarrutetaan neljää rengasta?
Ja ajoneuvoyhdistelmissä vielä useampaa rengasta?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5054
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Jarrubalanssia suurempi ongelma jarrujen yhdistämisessä on, että sormissa on aika paljon vähemmän voimaa kuin jalassa. Itselläni on ollut tuplajarrukahvoja käytössä, ja tarvittava puristusvoima kasvaa merkittävästi jo kahden jarrun kanssa. 3 tai ainakaan 4 jarrun yhdistelmäkahvalla tuskin jaksaa lukkojarrutuksia enää tehdä. Jarrutunnelmasta tulee vastaava, kuin kahden sormen jarrukahva yhdistettynä long reach maantiejarruihin, eli vauhtia voi hyvissä olosuhteissa ehkä hieman hillitä.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4762
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jarruvoimaongelma katoaa isommalla kahvalla. Esim. moottoripyörissä on paljon tehokkaampi etujarruja(kahvoja) kuin koko fillarin jarrut yhteensä.

Vilijami kirjoitti: 26 Huhti 2021, 13:03

Autoissa pärjätään kohtuullisen hyvin systeemillä, jossa yhdellä polkimella jarrutetaan neljää rengasta?
Ja ajoneuvoyhdistelmissä vielä useampaa rengasta?

Autoissa on suhteellisesti pienempi painonsiirto jarruttaessa, kuormaventtiilit ja abs-jarrut, niin toiminta onkin hyvä. Mulla ei ole lainkaan ikävä absittomia autoja, jotka löivät välillä takapään etupäätä aiemmin lukkoon kuormaventtiilistä huolimatta. Absittomassa raskaassa kalustossa pruukattiin muuten ottaa kärryn yhdeltä akselilta jarrut pois talveksi.

Vain yhden piirin nestejarrut kaikissa renkaissa taitaa olla lisäksi laittomat. Vaihdepyörässähän pitää olla kaksi toisistaan erillistä jarrulaitetta. Normaali kinnerissä on vaijerijarrut käyttövivulta asti erilliset, joten niissä on kaksi piiriä.(erillistä jarrulaitetta)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3706
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

kemppes kirjoitti: 26 Huhti 2021, 10:49

Nättiä työtä ja varmasti toimii hyvin jos puslat eivät jousta liikaa. Sopivasti joustavat puslat voisivat vaimentaa sisämeluakin. Tämä on jäänyt itseltä täysin miettimättä.
Tuossa yhdessä kuvassa näkyy jarrujen yhdistämissydeemi. Miten se on toiminut ? Riittääkö mäntien koot ja tilavuudet jne. ? Mietin tätä kun kuplaan pitäisi jarruja alkaa funtsaamaan. Toive olisi että saisi kaikki kolme yhdelle kahvalle.

No ajettu on vain muutama lyhyt testiajo, eli ei kauheasti kokemuksia jarrujen yhdistämistsydeemistä. Muuta kuin ettei vieläkään ole luotettava eli tiivis. Aattelin vaihtaa jarrubanjojen välissä olevat prikat kuparisiksi, jos niillä saisi tiiviimmäksi (?).

Kysymysmerkkinä myös miten jarrukahvan liikevara riittää sitten, kun jarrupalat kuluneet. Nyt on suht rajoilla. Eli saisi olla vähän isompi männän halkaisija jarrukahvassa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3706
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

Pastori kirjoitti: 26 Huhti 2021, 12:44

Kohta ollaan siinä tilanteessa tän proggiksen osalta - että mitään alkuperäistä ei ole enää jäljellä kun ton vanerihökötyksen tosta vielä vaihtaa :)

No siihen on vielä matkaa :lol: . Eihän tässä nyt vielä kauheasti ole palikat vaihtuneet... :roll:

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12104
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 26 Huhti 2021, 21:58
kemppes kirjoitti: 26 Huhti 2021, 10:49

Nättiä työtä ja varmasti toimii hyvin jos puslat eivät jousta liikaa. Sopivasti joustavat puslat voisivat vaimentaa sisämeluakin. Tämä on jäänyt itseltä täysin miettimättä.
Tuossa yhdessä kuvassa näkyy jarrujen yhdistämissydeemi. Miten se on toiminut ? Riittääkö mäntien koot ja tilavuudet jne. ? Mietin tätä kun kuplaan pitäisi jarruja alkaa funtsaamaan. Toive olisi että saisi kaikki kolme yhdelle kahvalle.

No ajettu on vain muutama lyhyt testiajo, eli ei kauheasti kokemuksia jarrujen yhdistämistsydeemistä. Muuta kuin ettei vieläkään ole luotettava eli tiivis. Aattelin vaihtaa jarrubanjojen välissä olevat prikat kuparisiksi, jos niillä saisi tiiviimmäksi (?).

EIkö nuo olekaan Usit-renkaita. Tottahan ne pitää sellaiset olla, jotta tiivistyvät. Pelkkä kupariprikka vaatii helvetillisen kiristyksen. :shock:

Nyt kun uudelleen katson tarkemmin, nuo sinun banjosihan on varustettu O-rengasurilla molemmin puolin. Eihän sellaiset mitään muuta tarvitse kuin O-renkaat paikoilleen, sileät prikat väliin ja pelkkä pultin kanta riittää tiivistämään myös laitimmaiset.
Kuva
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5054
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 26 Huhti 2021, 13:30

Vaihdepyörässähän pitää olla kaksi toisistaan erillistä jarrulaitetta.

Uudessa tieliikennelaissa vaaditaan jo sinkulaankin kaksi erillistä jarrulaitetta.
Kaikki mummopyöräilijät ja muut vanhojen velojen polkijat ovat nyt hurjia rikollisia. Pyörän ikää kun on vaikea todistaa, niin laki voidaan katsoa koskemaan kaikkia :wink:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4762
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Kumma mies. Yleensä etsit porsaanreikää, ettei lakia tarttis noudattaa ja nyt sovellat jo vastoin yleistä oikeuskäsitystä uutta lakia takautuvasti :P

Viranomaisella on sakosta näyttövelvollisuus. Esim ylinopeus tutkataan. Toki jos et kiistä väärin perustein kirjoitettua sakkoa, joudut sen maksamaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5054
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jooseha kirjoitti: 27 Huhti 2021, 13:36

Kumma mies. Yleensä etsit porsaanreikää, ettei lakia tarttis noudattaa ja nyt sovellat jo vastoin yleistä oikeuskäsitystä uutta lakia takautuvasti :P

Ihan vaan periaatteesta olen eri mieltä. Ei suunnalla ole niin väliä. :mrgreen:

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4762
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Oishan tuo pitänyt arvata/tietää :lol:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3706
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja tm »

"Heitin" uudet sähkövermeet väliaikaisvirityksellä paikoilleen, että pääsi kokeilemaan.
Naama vääntyi heti messingille, kyllä uudessa motissa on ihan erilailla vääntöä kuin vanhassa :-).

1CV_uudet_sähköt.jpg
1CV_uudet_sähköt.jpg (91.57 KiB) Katsottu 280 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5054
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4-pyöräinen Teppoën 1CV

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Pienihalkaisijainen alennusvaihteellinen on kuin korkeaviritteinen pieni kaksitahtimoottori.
Suurihalkaisijainen suoravetomoottori on kuin pitkäiskuinen matalamman litratehon isolohkomoottori.

Kun kumpaakin olen nyt kokeillut, ei ole paljon epäselvyyttä kumman seuraavaksi valitsen.
Suoraveto ehdottomasti ja vielä vääntökäämitty, jolloin luonnolliset kierrokset eivät karkaa liian korkealle.

Vastaa Viestiin