Jarcco kirjoitti:Miksei muka voisi polkimia asetella mihin tahansa kohtaan ympyränkaarelle jonka säde on etupyörän säde + poljinkammenpituus + muutama sentti pelivaraa? rajoittava tekijä on vain kantapäiden osuminen maahan.
Tuolla periaatteella 26" pyörän poljinkeskiö olisi keskellä etupyörää vähintään 850mm korkeudella; turhaan, sillä lähellä ohjausakselia etupyörä ei kääntyessään leviä kampien etäisyydelle. Kampikeskiö voi lähellä ohjausakselia olla jopa lähempänä, kuin eturattaan säde. Minimi lienee etupyörän halkaisija + 50mm. Kuitenkin muualla, kuin ohjausakselin läheisyydessä pyörän säde + kammen pituus ei riitä ylä-ala-suunnassa. Kantapää ulottuu vielä lähes parikymmentä senttiä kammen pituuden jatkeeksi. Pahimmillaan siis 175+200+ pyörän kehän korkeus ao. kohdalla.
Esim 165 mm päässä ohjausakselista kääntyvä pyörä ei enää mahdu kampien väliin, vaan rengas kääntyy jalan kohdalle ja keskiön korkeutta täytyy nostaa kantapään ulottuman verran. 26" pyörällä tämä tarkoittaisi kampikeskiön korkeudeksi vähintään (säde 330m) 330+165+200+175=870mm.
Tämä on varmasti lähes kaikkiin käyttötarkoituksiin liian korkea, paitsi jos "suunnittelun tavoite on jotain muuta kuin käyttökelpoisuus."
Onpa pirun paha selittää, kun ei ole kuvaa, jolla esittää asia. Katsele kaupallisten pyörien kampikeskiön sijainteja ja mieti miksi ovat juuri siinä.
Jarcco kirjoitti:Määrittelysi mahdollistaa että MWB voi olla pitempi kuin LWB, riippuen valituista rengaskoista. Muuten pidän mallia silti hyvänä, sillä pelkkään akseliväliin perustuvassa luokittelussa on puutteensa, esim. jos LWB:stä tekee pienennetyn lastenmallin vaikka 12/16 renkailla, olisiko se sitten SWB?
MWB voi tosiaan olla pidempi, kuin CLWB, mutta en ymmärrä, miten rengaskoko vaikuttaa asiaan.
Jori