Istuimen kiinnikkeet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Mistä mahtaa löytyä istuimen kiinnikkeitä?
Arvelin vaihtavani Scorpioniin kitisevän istuimen tilalle toisen ja siihen tarvitsen kiinnikkeet. Sellaiset ylösalaisin olevat uut, jotka iloisesti loksahtavat paikoilleen rungossa oleviin paikkoihin.
Kiitos. :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Yleensä näitä kysellään pyöränvalmistajalta jos ei haluta tehdä itse.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Pastori »

Eiks ne kiinnikkeet kantsis irrottaa ja vaihtaa siihen uuteen jakkaraan?

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Niin. Kävin HP:n sivuilla ja löysin varaosaluettelon. Mikään siinä olevista kiinnikkeiden mitoista ei vain ollut sama kuin mun sitsissä.
Siten ajattelin kysyä josko joltain löytyis.
Pitänee vielä ottaa yhteyttä HP:n, josko osaisivatko he kertoa näistä mittaeroista. :|
Niin, olisihan se helppoa napata vanhat kiinnikkeet pois ja sovittaa uuteen. Mutta kun minulla ei ole verstasta, niin tarvittavien sovitteiden tekemiseen saattaa kulua hyvää ajoaikaa, niin mieleuummin yritän löytää vaihtoehdon tuolle. :?

Avatar
trike76
Viestit: 190
Liittynyt: 21 Helmi 2019, 17:36
Paikkakunta: Vehmaa Varsinais-Suomi
Viesti:

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja trike76 »

Onko siinä tällä hetkellä BodyLink vai ErgoMesh istuin?

AZUB, ICE, HASE, HP Velotechnik, VeloMotion ja Toxy nojapyörien edustus ja maahantuonti
http://www.nojabike.com/
https://www.facebook.com/nojabike/
https://www.youtube.com/@nojapyorapintelioy1442
Ginkgo-Veloteile osien ja tarvikkeiden edustus

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

pirkkob kirjoitti: 13 Syys 2021, 11:59

Niin. Kävin HP:n sivuilla ja löysin varaosaluettelon. Mikään siinä olevista kiinnikkeiden mitoista ei vain ollut sama kuin mun sitsissä.
Siten ajattelin kysyä josko joltain löytyis.
Pitänee vielä ottaa yhteyttä HP:n, josko osaisivatko he kertoa näistä mittaeroista. :|
Niin, olisihan se helppoa napata vanhat kiinnikkeet pois ja sovittaa uuteen. Mutta kun minulla ei ole verstasta, niin tarvittavien sovitteiden tekemiseen saattaa kulua hyvää ajoaikaa, niin mieleuummin yritän löytää vaihtoehdon tuolle. :?

Ihan tiedoksi että uudet kuitupenkit tulee yleensä ilman kiinnikkeiden reikiä koska niille ei ole mitään standardeja olemassa joten joudut ne porailemaan.
Ja mistä ihmeen sovitteista sä puhut? Leveet prikat kantojen alle penkin puolella ja penkin ja kiinnikkeen väliin voi laittaa palan sisuria ja jos haluaa niin voi sinne prikan allekin laittaa palan sisuria. Käytettyä sisuria luulis saavan melkein mistä tahansa pyörähuollosta ihan ilmaiseksi.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Siinä on nyt BodyLink -istuin.
Nykyiset kiinnikkeet ovat hivenen leveitä mahtumaan hankkimaani penkkiin, kun siinä on vahvikkeita. Joten penkkiin on laitettava jotain, mihin kiinnikkeet asettuvat.
Reikien porailu ei ole ongelma. Toki pähkäilyyn menee tovi. :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Nyt kuulostaa todella eksoottiselta. Parit kuvat voisi havainnollistaa ongelmaa aika paljon. Eli kuva nykyisistä bodylinkin kiinnikkeistä ja uuden penkin pohjasta johon ne ei mahdu olisi paikkaan jotta voidaan neuvoa.

Voi olla että sinulle täytyy vielä teettää jollain kiinnike joka sopii penkkiisi jos HPv:ltä ei löydy valmiita.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Oikeasti helpoin tapa lienee päästä eroon kitinästä tehdä penkistä yhtenäinen. Laittaa lasikuidulla yhteen nämä kaksi toisiaan vastaan kitisevää pintaa.
Asian toinen puoli on, etteivät lasikuituhöyryt kuulu kerrostaloon. Jotain lasikuitutöitä tein 30-40 vuotta sitten, joten en taatusti ala siihen itse. Pintojen - kelkoutin - voin kyllä hioa pois, jos joku toinen sitten lasikuiduttaa osat yhteen.

IMG_20210914_093619.jpg
IMG_20210914_093600.jpg

Tuollaisia ovat istuimet alapuolilta.
Luulen, että HP:n mitat tarkoittavat näitä elementtejä, eivätkä noita rungossa olevia kiinnityspisteitä. Ehkä näistä pääsen etenemään, ellei joku halua tehdä lasikuitutöitä :wink:
Se ehkä olisi mieluisin, koska istuin on muuten kiva. Kävin muuten tekemässä taas tunnin mittaisen kitinälenkin.

Avatar
jooseha
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5150
Liittynyt: 09 Kesä 2009, 22:43

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja jooseha »

Jos ongelma on vanhan penkin ylä- ja alaosien välinen natina, sen poistaminen lienee mahdollista :? Öljyäminen olisi varma tapa, mutta kukaan ei varmasti halua öljyistä penkkiä.
Itse kokeilisin irrottamalla osat ja laittamalla väliin jonkun ohuen materiaalin esim kumisen tiivistelevyn. Sitten takaisi kasaan ja kovaa ajoa :D Tuota saa vaikka Pilteemasta. Tällöin lasikuitu ei hankaisi lasikuitua vasten eli kuvittelemani äänilähde poistuisi.

Tuplapultitus noissa pitkissä rei`issä saattaisi kanssa toimia. Ainakin ne jäykistäisivät hieman jatkoskohtaa laajentamalla tukipintoja.

kemppes
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 312
Liittynyt: 15 Elo 2016, 09:57

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja kemppes »

Samoilla linjoilla joosehan kanssa. Tietysti lähtökohta on se tieto mistä kitinä tulee. Itse kokeilisin laittaa vaikka jumppakuminauhan kaistaleen ylimmän kiinnikkeen levyn ja penkin väliin jos kitinä tulee tuolta yläkiinnikkeestä. Pultit uhkakireälle ja vaikka prikkojen alle vielä kaistaleet tai tiivisterenkaat. Vaihtoehtona elastinen liimamassa. Jos kitinä tulee noista keskimmäisestä tai alimmasta kiinnikkeestä niin vaikka liimamassaa penkin ja kiinnikkeen väliin.
Kiinnikkeiden siirtäminen uuteen penkkiin on aika iso projekti, noita penkin lisätukiharjanteita pitäisi ilmeisesti leikata kiinnikkeiden kohdalta ja keskimmäisen kohtaa korottaa. Samoin ylimmän kiinnikkeen kiinnitys voi vaatia penkin merkittävää muotoilua. Onnistuu toki mutta pyörä pitäisi olla mallina.

Avatar
pirkkob
Viestit: 55
Liittynyt: 31 Elo 2019, 10:13
Paikkakunta: Helsinki, Viikinmäki

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja pirkkob »

Kyseinen istuin on kaksiosainen. Sen on tarkoitus olla säädettävissä kaikille istujille. Siinä kulkee jonkin matkaa alempi ja ylempi istuinpinta samalla kohdalla ja ne ovat pultattu yhteen kiinnikkeellä. Se - arvatenkin - ei ole ihan kitisemätöntä yhteiseloa. :(
Mutta, kun pyörällä on vain yksi henkilö ajamassa, niin minkä pahuksen takia pitää ottaa huomioon kaikki mahdolliset ajajien mitat!!!
Joten, joko ne pinnat tuotetaan jotenkin yhdeksi pinnaksi tai keksitään jokin keino, millä pintojen väli saatetaan kitkattomaksi.
Yhtenäinen istuin ei kitise. Minä olen ainoa, joka pyörässä saa kitistä. :evil:
Mittasin kiinnikkeet ja olen kysymässä, mitkä kiinnikkeet kuuluvat mihinkin. Hinnastosta päätellen ne ovat jotain 25 €/kpl + rahti.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Kävisin hankkimassa ohutta n. 2mm paksua kumimattoa siihen väliin niin johan hiljenee. Ei se mitään kitkatonta täydy olla vaan just mahdollisimman paljon kitkaa niin paljon ettei ne liiku toisiinsa nähden.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

pirkkob kirjoitti: 15 Syys 2021, 18:01

Yhtenäinen istuin ei kitise.

Äläpä sano. Mulla oli Flevossa yksiosainen penkki joka kitisi. Eikä kitinä kuulunut penkin kiinnikkeistä, vaan itse penkistä. Takuuseen sain toisen penkin ja se ei kitissyt.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Istuimen kiinnikkeet

Viesti Kirjoittaja jori »

Kyllä se lujitemuovinen yksiosainenkin penkki on tehty kahdesta osasta. Pohjaosa, jossa on ne jäykkärikourut ja pintaosa, jossa ei ole. Vaikeapa sitä muuten molemmilta puolilta sileää esinettä on saada aikaan. Nämä puoliskot on sitten liimattu yhteen enemmän tai vähemmän onnistuneesti. Varsikin istuinosan reunat tahtovat revetä irti toisistaan juurikin tuosta liimauksesta ja alkavat penkin joustoliikkeiden mukana kitistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin