"python" kopio...

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

"python" kopio...

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Moro! Tuli tehtyä tuollainen python kopio alkukesästä. Pyörä edelleen
kesken ja koekäytössä. Nyt ajettu n. 750 km. Pyörällä ajettu pääasiassa pyöräteitä ja kohtuu tasaista maastoa. Pyörälenkin pituus yleensä siinä 30-40 km ja keskinopeus 23-24km/h:ssa. Huippunopeus tällä hetkellä n.38km/h:ssa. Muutamia mittoja: Akseliväli 1070mm, penkin korkeus maasta 210mm ja poljin keskiön korkeus maasta 490mm. Parannus ehdotuksia otetaan mielellään vastaan. Pyörä kulkee jo nyt kohtuu tasaisesti ja vaivattomasti.
Kuva

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Kokeile laittaa penkille jotakin kovaa pehmustetta paksusti, jotta saat istumakorkeutta lisää. Omien kokemuksieni mukaan käsiteltävyys paranee kun istumakorkeus kasvaa. Oikeastaan aika hankala ajaa jos istumakorkeus on pienempi kuin jättö. Mitään pysyvää muutosta noin hienoon ei kannata tehdä, ennen kuin olet kokeillut.
Toinen muutos minkä itsekkin ensimmäsieen tein on polkimien lasku alemmas runkoa etuosasta alaspäin "taittamalla", mutta sen vaikutus ei ollut yhtä suuri kuin penkin nostaminen.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Mittailin tuossa lenkin jälkeen, että jättö olisi siinä 20cm elikkäs pienempi kuin istumakorkeus. Penkki oli alkuun ylempänä, mutta penkki oli minusta liian loiva tuollaiseen mukavaan cruisailuun. Toisaalta pidin myös tärkeänä, että kädet ulottuu maahan mukavasti. Nyt voisi tuota jättöä pienentää, kun sain nuo uudet renkaat. Edelliset renkaat olivat profiililtaan paljon korkeammat ja näin ollen veivät paljon enemmän tilaa. Ei kyllä viitsisi näin parhaana ajokautena ruveta pyörälle kauheasti tekemään. varmaan olisi parempi testailla juuri tuolla tavalla kuin sanot ja tehdä muutoksia sitten syksymmällä.
Enemmän häiritsee nuo pyöräteiden routavauriot. Sillä jos ajaa pahasti monttuun niin tuntuu, että pyörä "kevenee" ja lähtee käsistä. auttaisiko siihen iskari? Minua vain epäilyttää se, että samalla kun iskari antaa periksi niin tuo kulma muuttuu. joka muuten on 60 astettta. Tosin jos iskarin haluaisi laittaa niin pyörän takaosa pitäisi tehdä uudestaan.
Vielä tuosta shimanon vaihteista. Niissä on hassua kahden isoimman
välityksen suuri ero pienempiin verratuna. Olisi mukava, jos välitykset
kasvaisivat tasaisesti. Tosin tähän ongelmaan olisi ratkaisuna joko isompi eturatas tai pienempi takaratas. Ei tarvitsisi ajaa isoimmilla välityksillä. isompaa eturatasta ei taida ainakaan saada kierrätys osana. Pienemmällä takarattaalla ketju menee kyllä turhan läheltä haarukka.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

Penkki oli alkuun ylempänä, mutta penkki oli minusta liian loiva tuollaiseen mukavaan cruisailuun.

Juu, selitin vähän puutteellisesti. Tärkeintä on saada takaosan päällä makaavaa painopistettä ylemmäs. Eli pehmustetta lisää myös selkänojaan, jotta istuma kulma pysyy ennallaan. Tai voisit jopa kokeilla vain pystympää ajoasentoa, sekin auttaa, ainakin mua.

eemeli kirjoitti:

Toisaalta pidin myös tärkeänä, että kädet ulottuu maahan mukavasti. .

Tämä on ehdottomasti asia joka kuuluu pythonin luonteeseen, siitä ei pidä luopua. Tosin mun tasapainoasti vaati että penkkiä piti nostaa niin ylös, että tuon mukavasti sanan voi jättää pois.

eemeli kirjoitti:

Nyt voisi tuota jättöä pienentää, kun sain nuo uudet renkaat. Edelliset renkaat olivat profiililtaan paljon korkeammat ja näin ollen veivät paljon enemmän tilaa. .

Missään mitassa ei yksittäisillä senteillä ja muutamilla asteilla ole niin suurta merkitystä, että kannattaisi muutoksen vaiva nähdä.

eemeli kirjoitti:

Enemmän häiritsee nuo pyöräteiden routavauriot. Sillä jos ajaa pahasti monttuun niin tuntuu, että pyörä "kevenee" ja lähtee käsistä. .

Tämä on totta. Pyörän suunta muuttuu jos ei ole ihan kohtisuoraan pystyssä törmäyshetkellä. Toinen vaaran paikka on, että jalka tipahtaa polkimelta, silloin on heti metsässä nurin.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

No ei python tunnu kauhean suurta kiinnostusta herättävän. No kuitenkin meikäläiselle on tullut lisää kilometrejä ja pyörä tuntuu kulkevan mukavasti. En todennäköisesti suuria muutoksia tule tekemään vaan teen tuon pyörän perusteella uuden talvella.
Tuolla 35 km:n lenkillä on nyt parhaimmillaan ollut keskinopeus 26,7 km/h:ssa ja huippunopeus yli neljänkymmenen. Ongelmana nyt lähinnä on, että välitykset tuppaavat loppumaan tasaisella.
Lisäksi tuntuu siltä, että joka lenkin jälkeen on oppinut jotain uutta. Ei käy tylsäksi tuo samojen maisemien katseleminen.


Toinen vaaran paikka on, että jalka tipahtaa polkimelta, silloin on heti metsässä nurin.

Lukkopolkimet on suuri apu tuohon ongelmaan.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

Harvalla on mahdollisuutta tehdä itse. Ne joilla on ovat varmaan epävarmoja oppivatko ajamaan. Tai joku muu syy ettei sovellu heidän käyttöönsä. Mielenkiintoa kyllä on. Mun kotisivujen pyöristä eniten tulee kyselyitä juuri pythonista.
Keskinopeudet alkaa olla meillä samat. Pienen vetävän pyörän ongelma on tuo, että välitykset loppuu vakio polkupyörän osia käytettäessä. Sitten kun hankkii riittävän ison etuhammasrattaan niin liikkeelle lähdöt käy rumpuvaihteella hankalaksi. Kuitenkaan en suosittele avovaihteeseen siirtymistä. Ketjulinjasta vaikea saada niin pitkää, että vaihteet pelais ongelmitta. Pyörän tyyliin kuuluu myös ajaminen ilman käsiä, siis oltava jalkajarru.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13810
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: "python" kopio...

Viesti Kirjoittaja jori »

eemeli kirjoitti:

Moro! Tuli tehtyä tuollainen python kopio alkukesästä.

Mitenkä tämä aihe on päässyt ohi, huomasin vasta nyt. Lomakausi varmaan.

Python on mielestäni (kauneimmillaan) kaunein nojapyörämalli; pelkistetty ja toimiva. Tämä sinun teoksesi on kauneimmasta päästä.

Kuvasta ei käy selville istuimen rakenne. Onko istuimen ruoto pelkästään nuo muotoon leikatut vanerisuikaleet, vai onko siellä myös metalliputki.

Istuin näkyy likaantuneen vain 3/4 alhaalta. Olisiko tarpeen vähän kiverämpi yläosa, jotta lapaluut saavat kunnon tuen. Sanon siksi, että oman tekeleeni istuimessa on tuo vika ja joudun pitämään lisäpehmustetta lapaluiden kohdalla.

Se, että innostus on tällä foorumilla vähäistä, johtunee siitä, että python on uusin nojapyörätyypeistä. Sitä ei kovin moni ole vielä edes nähnyt livenä, puhumattakaan koeajosta. Ja jos on nähnyt, on sattunut erityisen vaikeasti ajettava =matala+iso negatiivinen jättö. Kyllä se vielä saa ansaitsemansa huomion.

Jori

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

kiitoksia kommenteista.

Penkiin sahailin ensin nuo vanerisuikaleet. olisiko ollut 12 mm vaneria. Sen jälkeen laitoin vanerisuikaleisiin kiinni liimalla ja ruuveilla 3,5mm:sen vanerin ja sen päälle sitten epoksi liimalla toisen 3,5mm:sen vanerin.
ei ole metalliputkea. Toistaiseksi on ainakin kestänyt nuo meikäläsen ajot.

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Joulunpyhinä aloittelin tekemään uutta "pythonia". Toivottavasti viikonloppuna pääsisi jo testaamaan. Epäilyttää tuo iskarin toimivuus pythonissa.
Eroja edelliseen versioon:
-Pienempi jättö. n. -150mm
-Penkki tulee olemaan korkeammalla. n. 250mm
-Poljinkeskiö alempana. n. 420mm

Kuva

topsu
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Joulu 2007, 21:10

akseli?

Viesti Kirjoittaja topsu »

mistä tommoseen pythoniin vois saaha ton nivelen tai miten vois tehä ku oon alkanut tehä mutta siihen homma tyssäs :?

tietoja tarvittas

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tuon verran sain parissa päivässä aikaiseksi. Sen verran testasin, että paremmalta tuntuu kuin edellinen.

Kuva

Toimiiko jalkajarrullisessa pyörässä ketjunkiristin? Ei meinaa poljinkeskiö millään pysyä tarkasti paikoillaan. Ketju löystyy ja hankaloittaa ajamista.

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

eemeli kirjoitti:

Toimiiko jalkajarrullisessa pyörässä ketjunkiristin? Ei meinaa poljinkeskiö millään pysyä tarkasti paikoillaan. Ketju löystyy ja hankaloittaa ajamista.

Ei toimi, eikä se mitään auttaisikaan, on nimittäin uskomattoman kovat voimat ketjussa kun polkaistaan täysillä.
Edellisestä pythonistasi poiketen tässä polkimien säätö on ketjulinjan suuntainen, joten polkeminen pyrkii siirtämään kampia voimakkaammin. Kampilaakerin kiinnitys pitää saada tukevammaksi.
Itse olen luopunut kanttisen putken käytöstä mikäli säätöä pitää saada. Pyöreään saa jämäkän kiinnityksen "pakoputkiklemmareilla":
Kuva

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Kiitos Jukka! Samaa minäkin arvelin ettei ketjunkiristin toimi. Samaa ongelmaa oli kyllä edellisessäkin versiossa. Ajattelin tehdä poljinkeskiön uudestaan kun saan jostakin uuden keskiön mistä tehdä.

topsu
Viestit: 8
Liittynyt: 29 Joulu 2007, 21:10

nivel

Viesti Kirjoittaja topsu »

voisko joku laittaa hyvän ja tarkan kuvan pythonin nivelestä jotta tajuaisin kunnolla miteen sen laittaa ja paljonko se kulma ois hyvä olla ? :D

tietoja tarvittas

Avatar
jviirret
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 12381
Liittynyt: 27 Elo 2006, 10:25
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja jviirret »

No mulla on tuollai:

Kuva

Kulma noin 60-70astetta maatasosta ja mahdollisimman lähelle rengasta. Liian matalaa pyörää ei kannata lähteä tavoittelemaan, on sitä helpompi ajaa mitä korkeampi on. Nivelen pitää toimia tosi jouhevasti, eli ei mitään betonirauta-pulttiviritelmiä, vaan oikeat laakerit.

Jukka

Riman ali ja suoraa ohi maalin...

Vastaa Viestiin