Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Yleistä keskustelua velomobiileista ja polkuautoista.
TMS
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 959
Liittynyt: 17 Kesä 2008, 09:34
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja TMS »

Joo tässä video M9:stä. https://m.youtube.com/watch?time_contin ... e=emb_logo
Täällä jotain lisätietoa tuon M9:sin koosta https://www-velomobile--nord-de.transla ... tr_pto=nui

Ja ilmeisesti Danielin on tarkoitus tehdä samalla idealla vielä S-kokoinen malli, ilmeisesti velomobiel.nl:n Snoek mallin kanssa kilpailemaan. Vauhdikasta on tämä Danielin kehittely kyllä.

Mielenkiintoiseksi menee, olin jo aika vahvasti ajatellut tuon Alpha 9:sin hankintaa, mutta koska en kuitenkaan niin valtavan pitkä ole, niin saattaisi tuo M9 kuitenkin olla mielekkäämpi, sillä nopeus on tietenkin tärkeä valintakriteerit. Ja vaikuttaisihan tuossakin tilaa olevan varsinkin leveyssuunnassa enemmän kuin DF XL:ssä kuskin kohdalla. No katsotaan, jään joka tapauksessa odottelemaan testitietoja nopeuserosta mallien välillä.

Zeppster
Viestit: 75
Liittynyt: 12 Marras 2019, 08:57

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja Zeppster »

Jo pelkän ulkonäön perusteella M9 vaikuttaa aerodynaamisemmalta kuin isoveli :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja jori »

Zeppster kirjoitti: 08 Marras 2021, 10:53

Jo pelkän ulkonäön perusteella M9 vaikuttaa aerodynaamisemmalta kuin isoveli :)

Ulkonäön perusteella aerodynamiikan arviointi on kovin epävarmaa.
Tässä muutama esimerkki.

1. Cd 0,45
1. Cd 0,45
2. Cd 0,25
2. Cd 0,25
Dynamixion_car_by_Buckminster_Fuller_1933_(side_views).jpg (48.93 KiB) Katsottu 1765 kertaa
3. Cd 0,23
3. Cd 0,23
800px-2018_Audi_A4_Sport_TDi_Quattro_S-A_2.0.jpg (82.28 KiB) Katsottu 1765 kertaa

Noista siis ylimmässä kuvassa "aerodynaamisen" näköinen auto on ilmanvastukseltaan lähes tupla kahteen alempaan verrattuna. Ilmanvastuskertoimet ovat 1. 0,45 2. 0,25 3. 0,23

Tässä vielä lisää aiheesta. https://en.wikipedia.org/wiki/Automobil ... oefficient

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja PW »

Tuossa viimeisessä Laidback bike reportin haastattelussa Daniel kertoi, ett Alpha 9 on tehty isoille kuskeille ja sillä ajatuksella, ett kampia ei tartte lyhentää :mrgreen: Ei kuitenkaan luvannu, ett 190mm kampi, 52numeron kengällä mahtus pyörimään :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kevyempien kinnerien kehittelyä by Daniel Fenn Alpha 7 ja 9

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 04 Huhti 2022, 14:27

Tuossa viimeisessä Laidback bike reportin haastattelussa Daniel kertoi, ett Alpha 9 on tehty isoille kuskeille ja sillä ajatuksella, ett kampia ei tartte lyhentää :mrgreen: Ei kuitenkaan luvannu, ett 190mm kampi, 52numeron kengällä mahtus pyörimään :mrgreen:

Valitteli myös, että A7 on sivutuuliherkkä ja että A9 hieman pidempänä on vähemmän. Tämä on aivan ymmärrettävää, kun ottaa huomioon tuon suuren jalkatilan. Keula on pullea ja pyöreä, joten sivutuuli seuraa sen muotoja pitkään ja tuottaa suuria sivuvoimia.

Mietiskelin tuota samaa videota katsoessani, että noissa kaikissa muissa nykyaikaisissa kinnereissä on keulassa pitkittäiset muodot, jotka irrottavat vinottain yli kiertävän virtauksen ja näin rajoittavat tuulen tuottamia sivuvoimia. Eityisesti Snoekissa nämä decolte harjanteet ovat niin terävät, että virtaus varmasti irtoaa helposti.

Jos joku löytää vertailun näiden kinnereiden sivutuuliherkkyydestä, kiinnostaisi kuulla, pitääkö tämä hypoteesini paikkansa. :)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Vastaa Viestiin