Virtuaalinivelet

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Virtuaalinivelet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Mietin joskus tällaista ohjausnivelöintiä, ja luulin sitä omaksi keksinnökseni, mutta en ollut ensimmäinen keksijä: viewtopic.php?f=3&t=3404
Kuva

Itse mietin tätä etuohjauksena, mutta miten tällainen käyttäytyisi ajossa? Nivelien sijainti ja varsien pituus tietysti vaikuttaa... Jos nyt tarkastellaan kuvan tilannetta:

ohjaus.jpg
  1. Ohjausakseli sijaitsee tukivarsien linjojen leikkauspisteessä eli hyvin edessä, joten jättö on positiivinen ja suuri. Ohjausakselin sijainti myös muuttuu jatkuvasti.
  2. Renkaan maakosketuspiste siirtyy hieman taaksepäin ja ulkokurviin ohjausta kääntäessä.
  3. Kuvan tilanteessa ohjausakseli on pystysuora, mutta saahan tähän halutessaan casteria.
  4. Painopiste ei liiku ohjatessa, jos caster = 90°. Jos ohjausakseli on takakenossa, painopiste nousee hieman ohjatessa.

Normaalin polkupyörän ohjauksessa:

  1. Jättö on positiivinen, mutta paljon vähemmän. Ohjausakseli pysyy paikallaan.
  2. Renkaan maakosketuspiste siirtyy hieman eteenpäin ja ulkokurviin ohjausta kääntäessä.
  3. Caster on esim. 72°.
  4. Painopiste laskee hieman ohjatessa.

Menee pää pyörälle näitä miettiessä. Autossa olka-akselin kulma (KPI) keskittää ohjausta auton painolla... jättö keskittää tien ja renkaan välisellä kitkalla...

Intuitio sanoo, että tällainen ohjaus yrittäisi vain mennä linkkuun. Renkaan maakosketuspiste ei seuraa ohjausakselin jatkeen takana etupyörän kulkusuunnassa, kuten normaalissa polkupyörässä.

Sekin ajatus saattaa hämätä, että jos tällaisen nostaa keula taivasta kohti, ohjaus kaatuu sivulle, mutta niin käy normaalillekin polkupyörälle, ja sitä kyllä voi ajaa.

Ajatuksia? :)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Virtuaalinivelet

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vähän itsellänikin on sellainen fiilis, että keskitys saattaa puuttua, mutta rakenna ihmeessä tuollainen, niin ollaan sitten viisaampia. Ei siitä kuitenkaan ajokelvoton tule.

Piirtele sivukuva tuollaisesta. Itse joskus piirtelin niin esimerkiksi 72 asteen casterkulma on aika haastava toteuttaa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Virtuaalinivelet

Viesti Kirjoittaja jori »

Iskiaspyörän ohjausnivelen alapää oli tällainen. MInäkin luulin, että jättö voi –ja pitää– olla suuri. Kuvissa näkyy kahdet nivelpisteet, vai olikohan niitä vieläkin enemmän. Jättöä piti pienentää, koska siitä tuli liian jäykkä ohjattava, kun vauhtia kertyi alamäessä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Virtuaalinivelet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

https://youtube.com/watch?v=kfcpZLRwES4
Mikä tässä on pielessä? Videolta on vaikea sanoa tarkkaan, mutta jos tässä on negatiivinen jättö, niin sehän vääntäisi ohjausta sivulle jarruttaessa?

Mekanismi näkyy tässä videossa ehkä paremmin:
https://youtube.com/watch?v=fzPwvj2qGMM

Tässä vielä virtuaalinivelöity nojamoottoripyörä:
https://youtube.com/watch?v=VYNSPFsRjR4

ohjausnivel.jpg
Vastaa Viestiin