Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4112
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja janx »

Sähkö on tullut jäädäkseen moniin liikkumismuotoihin.

Vertailua voi tehdä monesta suunnasta. Mun Nazca Paseo -pyörän 360 Wh akussa on 40 kpl 18650-litiumkennoa. Teslan akussa on 7104 (suosituimmassa mallissa) ja 85000 Wh. Kantama ja kuormakapasiteetti eivät ole vertailukelpoisia, vaan itsellä kestää tuo akku noin 40-50 km ja kykenee noin 150kg kokonaiskuormaan.

Mihin tuota painoa pitäisi verrata, jos halutaan suhteuttaa esimerkkiauton tapauksessa? 1 hlö kyydissä + auton paino vai miten teidän mielestä? Vai maksimi 5 hlö ja pari matkalaukkua tms.?

Edit: Vai pitäiskö vertailuun ottaa joku toinen sähköauto?

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5978
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vierintävastus, ilmanvastus, nopeus, voimansiirron hyötysuhde, massa, ovat suureita joita pitää huomioida kulutuksia vertaillessa.
Auton ja pyörän vertailussa nopeus—>ilmanvastus tekee suurimman vaikutuksen. Kun nopeus kaksinkertaistuu, niin ilmanvastus nelinkertaistuu. Auto kuitenkin kulkee noin nelinkertaista nopeutta verrattuna pyörään. Molempien kulutukset ovat samalla seinällä, jos nopeus on sama.
Massa vaikuttaa huomattavasti vähemmän. Keskimääräiseen henkilöautoon kun lisätään 500kg painoa, niin kulutuksen lisääntyminen on luokkaa 1 litra per 100km.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4112
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja janx »

Jos aloittaisi vaan kevyesti vertailleen: 1 hlö ja lyhyt välimatka. Tavaraa 10kg. Aika yleinen. Keskimäärin ajetaan 6km matkoja PK-seudulla. Sit jotenkin suhteuttaa painot ja kulutukset.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5978
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joo, tosiaan tuossa kaupunkisuhauksessa massa näyttelee suurempaa roolia kuin ilmanvastus.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5978
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Paseo + janx = 150kg, tesla model s + kuski = 2250kg eli 15x massa.
Paseon akku 360wh x 15 = 5400Wh
Paseo 50km, tesla 500km eli 10x range.
5400Wh x 10 = 54000Wh
Kaupunkiajossakin teslan nopeus lienee 1,575 kertainen pyörään verrattuna.
54000Wh x 1,575 = 85000Wh. (eli Teslan akku 85kWh)

Eli kulutus on molemmissa sama suhteutettuna muuttujilla :D

Laskut voivat olla päin seiniä, korjatkaa ihmeessä!

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4112
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja janx »

Vilijami kirjoitti: 20 Kesä 2022, 22:03

Paseo + janx = 150kg, tesla model s + kuski = 2250kg eli 15x massa.

Nykyään vaan 130 kg, jos tavaraa 10 kg mukana ja Paseo noin 20 kg. :D

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13074
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 20 Kesä 2022, 22:03

Paseo + janx = 150kg, tesla model s + kuski = 2250kg eli 15x massa.
Paseon akku 360wh x 15 = 5400Wh
Paseo 50km, tesla 500km eli 10x range.
5400Wh x 10 = 54000Wh
Kaupunkiajossakin teslan nopeus lienee 1,575 kertainen pyörään verrattuna.
54000Wh x 1,575 = 85000Wh. (eli Teslan akku 85kWh)

Eli kulutus on molemmissa sama suhteutettuna muuttujilla :D

Laskut voivat olla päin seiniä, korjatkaa ihmeessä!

En ihan ymmärtänyt, mitä tässä laskettiin. Luultavasti oli tarkoitus laskea kantaman perusteella kulutus ja sitä kautta vertailla kulutuksia "samalta viivalta"

Ajoneuvon liikuttamiseen kuluva energia kuluu vierintävastukseen ja ilmanvastukseen ja voimalaitteen häviöihin.

Ilmarenkaan vierintävastus on melko vakio, mutta henkilöauton vyörenkaan vierintävastuskeroin on pienempi kuin polkupyörän ristikudosrenkaan. Erot vierintävastuskertoimissa voivat olla helposti ainakin kaksinkertaiset.

Ilmanvastuskerroin Cd on henkilöautolla pieni, yleensä alla 0,3 , mutta tuo kertoimeen pitää laskea mukaan ajoneuvon otsapinta-ala. Samoin tietysti tuohon vierintävastuskertoimeen ajoneuvon paino. Absoluuttiset ilmanvastusvoimat nopeuden suhteen kertoo CdA, joka huomioi myös ajoneuvon otsapinta-alan. CdA arvot ovat yllättäen melkein samat kattamattomassa Paseossa ja paljon suuremmassa Teslassa (0,56).

Merkittävin ero on siis valtava ero ilmanvastuskertoimessa ja vierintävastuskertoimessa, jotka molemmat ovat henkilöautossa edullisemmat kuin polkupyörässä. Kinnerissä ilmanvastus pienenee henkilöautoluokkaan, mutta vierintävastuskerroin jää henkilöautoa heikommaksi.

Jos tavoitteena on kuljettaa yksi henkilö, pitää verrata Wh/km arvoja. Sähköpaseolla ne ovat 10Wh/km luokkaa alle 30 km/h nopeudella ja Teslalla 140-180Wh/km 80 km/h nopeudella.

Siitä voi sitten pohtia, mitä vaikuttaa, jos Teslaan tunkee mukaan viisi ihmistä ja ja niiden tavarat ja ajaa nelinkertaisella nopeudella. Tai mitä tahansa muuta haluaakaan pohtia.

Nämä ajoneuvot on tarkoitettu erilaisiin nopeuksiin ja erilaisille matkoille. Teslalla ei kannata ajaa Paseonopeudella, koska voimalaitteen häviöt kasvavat, kun nopeus laskee alle 50 km/h.

Kun halutaan kauas ja nopeasti, kuluu kilometriä kohti enemmän energiaa, koska nopeus lisää energiankulutusta kilometriä kohti samoin paino, joka kasvaa, kun energiaa kannetaan mukana pitkää matkaa varten.

Jos ajoneuvojen ominaisenergiankulutukseen haluttaisiin suhtautua vakavasti, pitäisi ensimmäisenä kehittää kinneriin sopivat vyörenkaat. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5978
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 21 Kesä 2022, 10:57

En ihan ymmärtänyt, mitä tässä laskettiin.

Lähinnä huvitin itseäni isältäni opitulla tavalla: alussa päätetään lopputulos ja hieman venytetyillä ja/tai stetsonista vedetyillä arvoilla sekä epämääräisillä laskukaavoilla päästään haluttuun lopputulokseen.
Tällä menetelmällä, pokkanaamalla ja omaa koulutustani/kokemustani korostaen olen saanut paikalla olevien henkilöiden ajatukset jostain asiasta kääntymään haluamaani suuntaan. Poron värinen risuparta vielä lisää uskottavuutta.

No en ole käyttänyt tuota oikeasti omien etujeni ajamiseen. Välillä vaan pitää kokeilla kuinka helposti ihmiset saa uskomaan asioita. Kohtuuhelposti :wink:

ajarmala
Sisällöntuottaja
Viestit: 1847
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

jori kirjoitti: 21 Kesä 2022, 10:57

Jos ajoneuvojen ominaisenergiankulutukseen haluttaisiin suhtautua vakavasti, pitäisi ensimmäisenä kehittää kinneriin sopivat vyörenkaat. :|

No tätähän minä olen yrittänyt tolkuttaa teille kaikille jo useita vuosia. Mutta ei vaan tunnu ottavan tulta eikä mikään rengasvalmistaja innostu suunnittelemaan ja tekemään vyörenkaita kallistumattomiin kolmi- tai nelipyöräisiin noja-ajoneuvoihin.

Vyörenkaita on aikoinaan kokeiltu valmistaa, mutta niitä yritettiin käyttää kallistuvissa kaksipyöräisissä polkupyörissä, joissa ne eivät toimi. Nyt vaan pitäisi saada uutta intoa rengastehtaille, koska kolmi- ja nelipyöräisiä ajoneuvoja on tullut paljon lisää. Tahtoo Milaniin 28-406 ja 32-559 vyörenkaat. Jooko?

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Vastaa Viestiin