Tuossa yksi uusi risteys, jossa tuppaa syntymään vaaratilanteita, kun ajaa alaspäin mäkeä vasemman alareunan kohdalta, ja kallioleikkauksen taakse melkein 90 asteen risteyksen jälkeen ei näe. Miksi kalliota (varjostunut alue) on pitänyt jättää kaistale siihen eteen? Myöskään seuraavan alikulun kohdalla ei näe sivulta tulijoita kovinkaan kaukaa.
Espoossa Nuijalantien ja Turveradantien (lyh. TurveNuija) - risteys.
Kai lähetit tämän Espoon liikennesuunnitteluvirastoon. He eivät saa tehdä, tai teettää liikennerakenteita, jotka on selvästi vaarallisia. Tämä on ja sitä paitsi helppo korjata turvallisemmaksi pienellä kumitalaisella kaivurilla, joka käy nostelemassa tuon kumpareen matalammaksi.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Koitan valittaa tuohon virastoon, alustava vastaus oli että pyöräilijän pitää ajaa sopivaa vauhtia ja mitään ei tulla tekemään. Kuka päättää onko paikka vaarallinen tai ei? Miten pakotetaan viranomainen korjaamaan tuo?
Törmäsin sattumalta Youtubevideoon, jossa Teslan automaattiohjaus pettää, kun ei havaitse = ymmärrä näkemäänsä, eikä estä Teslaa törmäämästä kyljellään poikittain makaavan rekan pohjaan.
Tämä törmäys näyttää aivan käsittämättömältä. Miksi hienostunut järjestelmä ei havaitse näin valtavaa estettä ajolinjalla.
Videolla selitetään eri ympäristönhavaintojärjestelmien toimintaa ja sitten viimeisenä LIDAR-järjestelmä ja sen kevyempi versio, joka perustuu videokameran kuvavirran analysointiin, Nämä vastaavat ihmisen silmien kautta tapahtuvaa ympäristön havainnointia.
Ihminen ja tällainen hahmontunnistusjärjestelämä havaitsevat näkökentässään havaittuja taustasta poikkeavia alueita identifioimalla ne 3D-esineiksi parallaksi-ilmiön aiheuttaman suhteellisen liikkeen perusteella. Esineet siirtyvät suhteessa toisiinsa näkökentässä sen mukaan, miten kaukana ovat syvyyssuunnassa. Tästä hahmoja tunnistava tietokoneohjelma ja samalla tavoin ihmisen aivot tekevät päätelmiä esineiden koosta ja sijainnista 3D tilassa, eli mallintavat 2D-näköhavaintoa mielessä olevaksi 3D-malliksi, jonka mukaan sitten ajoa ohjataan.
Videolla esitetään, miksi hahmontunnistusjärjestelmä voi epäonnistua 2D-3D-muunnoksessaan ja isokin este voi jäädä havaitsematta.
Me olemme lukuisia kertoja nähneet, miten ihmismieli epäonnistuu samassa asiassa, kun autoilijat rähjäävät nojapyöräilijöille ja varsinkin kinneristeille siitä, ettei heitä voi nähdä.
Kyse on samasta asiasta kuin tuossa Tesla-onnettomuudessa. Esine havaitaan, mutta mallintaminen epäonnistuu, jolloin reaktio epäonnistuu.
Tekisi mieleni kerätä nämä havaintopsykologiaa ja -teknologioita käsittelevät tekstit omaksi ketjukseen. Kiinnostaako tällainen pähkäily ketään täällä, vai höpisenkö itsekseni. Siinä mielessä oma ketju olisi hyvä, että sillä olisi helpompi selittää asiaan törmäämättömälle, mistä on kysymys. Ei tarvisisi kirjoitaa aina samaa tekstiä uudelleen. Yksittäisiä viestejä on liian vaikea löytää.
Erillisen ketjun perustamisen sijaan toinen mahdollisuus on laittaa hästägejä viestiin. Hästägien muistamisessa on kuitenkin ongelmia ja tämä foorumin etsintätoiminto on suomeksi surkea.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Jos opetus perustuu tilastointiin, niin varmaankin tuommoinen keskellä tietä köllöttävä esine on niin harvinainen että algoritmi ei tunnista sitä?
Edellisen viestin risteyskohta on nyt parempi, koska joku on käynyt leikkaamassa siinä kasvaneen korkean ruohon pois.
Noinkin tietysti, mutta käsitin hahmontunnistuksen perustuvan lähinnä parallaksimuutoksiin, joita tuossa erityisessä tapauksessa esineen suuren koon ja kohtisuoran asennon vuoksi tulee vain vähän reunoihin ja siksi tuo jäi havaitsematta. Ehkä se tulkittiin sillaksi tai muuksi liikenneinfraksi. Erikoistapaus.
Tesla tunnistaa tuon esteeksi, mutta liian myöhään ja jarruttaa, mutta törmää esteeseen.
Meilläkin on täällä Tampereella kartalla katsoen avoin paikka Hotelli Kaupin vieressä Kalevan puistotien päässä, jossa etelästä risteystä lähestytään ylämäkeen. Tuohon risteyksen on tehty liikenteenjakajaan pensasistutus, joka häivyttää kaikki matalat kohteet, kuten suojatietä kulkevat lapset näkyvistä.
Puskista.jpg (167.66 KiB) Katsottu 258 kertaa
Punaisella rajatulla alueella liikkuvia alle puolitoistametrisiä kulkijoita ei voi nähdä henkilöautosta ennen kolmiopuskan kohdalla sijaitsevaa nyppylää, jonka kohdalla alkaa näkyä vasta kävelijöiden päitä. Puskat ovat niin tiheät, ettei niiden läpi näy mitään. Nyppylän kohdalla jalankulkijan havaitseminen on jo liian myöhäistä turvalliselle liikenteelle.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mun ehdotus on, että tasapuolisuuden vuoksi autojen moottori lakkaa toimimasta jos nopeus nousee yli 25 km/h, ja autojen teho rajoitetaan 1/4 hevosvoimaan