Reunakivet

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Reunakivet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Oletteko kiinnittäneet huomiota kivetyksiin kevyen liikenteen väylillä? Mieluiten niitä ei olisi tietysti ollenkaan pyöräilijöiden puolella (mikä pyörätien jatke onkaan...), mutta kivetys on paikoin erilainen jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden puolella, ja minun mielestäni jalankulkijoiden puolen kivetys on paljon mukavampi ylittää pyörällä kuin pyöräilijöiden puolen kivetys.

Jalankulkijoiden puolella on matala teräväreunainen kivi, ja pyöräilijöiden puolella korkeampi viistetty kivi. En ole mittanauhan kanssa käynyt asiaa varmistamassa, mutta paikoin viistetty kivi näyttää olevan niin paljon korkeampi, että asfalttia on autotien puolella pitänyt laskea rampiksi, jotta nettokorkeusero autotien ja kevyen liikenteen väylän välillä on sama jalankulkijoiden ja pyörien puolella. Ennen kiveä on siis pieni vallihauta, ja kiven jälkeen taas pieni pudotus.

kynnys~2.jpg
kynnys~2.jpg (17.32 KiB) Katsottu 1505 kertaa

Ylempänä jalankulkijoiden puoli ja alempana pyöräilijöiden puoli. Varmaan vielä hyvää hyvyyttään suunnittelija on tehnyt viisteen pyörille. Ylemmän yli rullaa välillä lähes huomaamatta ja alempi täräyttää renkaan ilmaan.

Mahtuisipa runkoon Schwalben Big Applet tms. renkaat :|

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reunakivet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Näissä on korkeuseroja, mutta esim. 40mm leveisiin kumeihin jalankulkijoiden puolen terävä reuna uppoaa ja sopivilla paineilla rengas rullaa yli hyvin huomaamattomasti. Ehkä tilanne olisi eri hyvin kapeilla kumeilla, jotka litistyisivät vanteelle saakka.

IMG_6878_1.jpg
IMG_6878_1.jpg (69.84 KiB) Katsottu 1502 kertaa
Avatar
Premnas
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2652
Liittynyt: 24 Maalis 2007, 20:47
Paikkakunta: Kaarina

Re: Reunakivet

Viesti Kirjoittaja Premnas »

Tommoset reunakivet ovat ihan syvältä, varsinkin sitten kun pitäisi peräkärryn kans ajaa yli. Onko nuo Espoossa, olen lukenut juttua että Espoossa tykätään tunkea reunakiviä vähän joka paikkaan ja keskikorokkeille?

Täällä meillä päin tommoset viritykset ovat aika harvassa. Kaarinan keskustan läpi kulkeva tie on ärsyttävä, siinä on korkeat vaikkakin viistetyt kanttarit. Muilla reiteillä ei ole. Tai no ympyröissä on mutta ovat niin matalat ja viistossa että ei niitä kauheasti edes huomaa eli eivät vaikuta ajoon.

HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Reunakivet

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tajusin muuten, että terävä kantti on mukavampi kuin ihan samankorkuinen viistetty, koska terävä kantti uppoaa kumiin ja siitä rullaa siististi yli. Loiva kantti taas iskee kumiin niin suurelta alalta, että se ei uppoa juuri yhtään.

kantit.jpg

Jos siis ajaa kumeilla ja paineilla, jotka riittävät imemään terävän kantin litistymättä vanteelle saakka, niin kannattaa ajaa mieluummin jalankulkijoiden kantin yli.

Vastaa Viestiin