Napavaihteet ja sähköapu

Onko mielessäsi nojapyöriin tai nojapyöräilyyn liittyvä kysymys? Haluatko kertoa kokemuksistasi? Kirjoita tänne ja saat varmasti vastauksia.
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Onko kokemuksia napavaihteen hajottamisesta tehokkaalla sähköavulla? Olisin laittamassa keskiömoottoria Sram DualDrivella varustettuun pyörään. Moottorissa on vääntöä 160Nm, joka vastaa aika lailla 100-kiloista kuskia seisomassa normikammen päässä. Moottori pyörittää tietysti tasaisemmin kuin ihminen, eli vastaavia kuormituspiikkejä ei tule, mutta napavaihteen kanssa varoitellaan ihan luomunakin polkemasta runttaamalla kovalla voimalla.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei ole kokemusta, mutta onko oletuksena, että kuski osallistuu vain laiskasti polkemiseen?
Eli ettei moottorin 160 Nm lisäksi tule toinen mokoma kuskin vääntöä?

"Tavallisista" napavaihteista kolmivaihteisten sanotaan olevan kestävimpiä.
Näin olen antanut itselleni kertoa... :D .

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Hyvä huomio. Tietysti ainakin ylämäissä kuski polkee täysillä moottorin päälle :) ja nojapyörän penkki on, lonkkakulmasta riippuen, kuin jalkaprässi joten voimaa ei rajoita se, että kuski nousee ylös penkistä kuten pystärissä.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Polkumies kirjoitti: 19 Joulu 2022, 20:14

Onko kokemuksia napavaihteen hajottamisesta tehokkaalla sähköavulla? Olisin laittamassa keskiömoottoria Sram DualDrivella varustettuun pyörään. Moottorissa on vääntöä 160Nm, joka vastaa aika lailla 100-kiloista kuskia seisomassa normikammen päässä. Moottori pyörittää tietysti tasaisemmin kuin ihminen, eli vastaavia kuormituspiikkejä ei tule, mutta napavaihteen kanssa varoitellaan ihan luomunakin polkemasta runttaamalla kovalla voimalla.

Napavaihde ????? hyvä kysymys . Shimanolla on joitakin tähän tarkoitukseen tehtyjä napoja. Esim. Shimano 5v. SG5R30 , jollaisen laitan itselle kaupunki MBB:hen . Siittä myöhemmin . Itse en lähtis kokeileen "Srammin" napaan . Voipi olla että laneettavaihteisto ei kestä max. kuormitusta.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17770
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja PW »

Kyllä kokeilisin, sittenhän saadaan tietää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Aika pieni vaiva olisi vaihteiston hajottua vaihtaa tilalle pelkkä ketjuvaihde, vaikka jollain suurella 11-52-pakalla... mutta suurimmat välitykset jäävät puuttumaan ilman napavaihdetta. Ellei keskiömoottoriin sitten sovita jättikokoista eturatasta.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7089
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuinka nopeasta laitteesta on kyse? Jos lainpuitteissa mennään, ni 25km/h on saavutettavissa aika maltillisella eturattaalla.

Paikallinen pyöräkorjaaja Laihiainen kertoi Nexus 3 napavaihteen menevän rikki, kun täysillä polkaisee ja vaihtaa vaihdetta yhtäaikaa. Oli kuulemma testimielessä särkenyt pari kpl. Muuten kun vaihteenvaihdon yhteydessä ei ole saanut rikki.

Luottosorvarillani on Nexus 3 sarvitraktorissa (6,5hp moottori), jossa on tukkikärry perässä. Ajelee metsästä satojen kilojen tukkikuormia. Kuorman kanssa ajaa 1. vaihteella ja tyhjänä 3. vaihteella. Aiempi Torpedo 3 kesti yli 10 vuotta ja Nexus 3 ollut nyt muutaman vuoden. Kummatkin vaihteistot on haettu roskalavoilta.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja tm »

Pitäisköhän tuollainen 3-vaihteinen Nexus haalia jostain 1CV:n seuraajaan, ihan vaan kokeilumielessä? Mua on jo pitempään houkuttanut kokeilla 2-vaihteista systeemiä apumoottorin kanssa: eli olisi normaalin vaihteen lisäksi lyhyempi välitys ylämäkiin. Keskiömoottorin kanssa vaihteet toki tulevat automaattisesti kuvaan mukaan kuin Manulle illallinen, mutta seuraavaksi kaavailuissa sijoittaa apumoottori väliakselille. Ennen moottoria luomuvedolle on omat vaihteet, ja moottorin jälkeen voisi laittaa toisen vaihteiston, joka palvelisi samalla sekä luomu- että sähköpuolta. Tulee toki monimutkainen systeemi (hyötysuhde laskee), mutta kiinnostaisi tällaista testihaluista rakentelijaihmistä :lol: .

Shimanon nettisivujen mukaan Nexus Inter-3:n välityssuhteet ovat:
1-vaihde: 0.733
2-vaihde: 1.00
3-vaihde: 1.364
Kokonaisvälitysala siis 186%.

Jos välitykset valitsee siten, että 3-vaihteella sähköapua riittäisi 25 km/h:iin asti (myös vähän tyhjemmälläkin akulla eli matalammalla jännitteellä), niin noilla kahdella pienemmällä vaihteella saisi kivasti lisävääntöä ylämäkiin.

1CV:ssähän oli alkuun apumoottori, jossa oli sisäänrakennettuna kaksi vaihdetta, mutta siitä huolimatta puhti loppui kesken raskaan ruuhen kanssa. No se olikin nimellisteholtaan vain joku 250-350 watin moottori, alimittainen 1CV:hen...

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 822
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

tm kirjoitti: 22 Joulu 2022, 17:49

Ennen moottoria luomuvedolle on omat vaihteet, ja moottorin jälkeen voisi laittaa toisen vaihteiston, joka palvelisi samalla sekä luomu- että sähköpuolta.

Mielenkiintoista. Taitaa vaatia yhteensä kaksi väliakselia, ellei napavaihde ole pyörännavassa, mikä taas tarkoittaisi kaksipuoleisesti tuettua pyörää jne jne. Moottori kyllä tykkäisi vaihteistosta.

Entäs jos vetävälle akselille (tai 2. väliakselille) tulisi vapaarattailla erilliset ketjut moottorilta ja polkimilta? Voisi olla kevyempi polkea, vaikka ilman sähköä tarvittaessa. Mutta miten toteuttaa tasauspyörästö ja vetoakselille tulevien kaksien ketjujen vapaarattaat :? Pony4:n/Jouta Quadin tapainen "tasauspyörästö"?

erilliset ketjut moottorille ja kuskille.jpg
erilliset ketjut moottorille ja kuskille.jpg (71.33 KiB) Katsottu 1766 kertaa

Moottori punaisella, moottorin ja vetoakselin välillä väliakseli, jolla napavaihde. Näiden sijainti voi olla sitten missä haluaa. Kuvassa vain idea. Tämä jättää taas vaihtajan häkin roikkumaan lähelle maata.

Nexus 3:n löytää helposti romupyörästä, ja saattavat olla yllättävän siistissä kunnossa sisältä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5023
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Napavaihteet ja sähköapu

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo, mitä enempi haalii palikoita voimalinjaan, niin sitä enempi erilaisia kombinaatioita niistä saa koottua :lol:.

Mun mielestä hyviä nuo sun periaatekuvat. Tapauskohtaisesti voi sitten kukin hyödyntää tai ei. Esim. penkki osuu yleensä ketjulinjalle, jos ei kovin korkealla satu sijaitsemaan. Tarkoittaa ylimääräisiä taitto/ohjuripyöriä tms.

Voimansiirrolle käytettävissä oleva tila on ajokkikohtainen juttu,ja rakentajan mieltymyksethän valinnan aina lopulta ratkaisee :).

Vastaa Viestiin