Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Täällä nojapyöräilijät voivat keskustella pystypyöräilystä.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13275
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 10 Marras 2022, 19:22

Tuosta pitikin kysyä: myyjän sivuilla kerrotaan jotta "materiaali aluminoitu teräs".
TIG-hitsaus nyt on ronkeli vähän kaikelle "epäpuhtaudelle", mutta olisiko nämä kuitenkin helpompaa hitsattavaa kuin tavalliset sinkityt putket?
Ei tarvisi niin tarkkaan hioa pinnoitetta pois ennen hitsailua.
No kokeilemalla se selviää.

Kyllähän se valitettava totuus on, että sekä alumiini, että sinkki sulavat ja höyrystyvät ennen kuin teräs sulaa, joten kyllä ne tietenkin puhaltavat suojakaasua pois suojaamasta valokaarta. Alusinkki kuitenkin selvästi vähemmän kuin pelkkä sinkki.

Kannattanee kokeilla Pajamiehen (Youtube) kikkaa ja laittaa pölynimuri imemään alipaine putken sisälle hitsauksen ajaksi. Imu tasaa virtausta kiehuvan sinkin kohdalla ja estää ainakin kiehuvan öljyn haitat, kun hitsataan öljystä likaisia osia umpeen.

Hydraulisylinterin korjauksessa reiät ovat niin pieniä, että imurin voi panna täysille, mutta tavallisessa i-railossa voi imurin aiheuttama virtaus olla liian kova, jos putken tulppaa kokonaan vapaasta päästään umpeen. Imurin letkun päätä ei ainakaan Pajamies näytä tiivistelevän mitenkään. Kannattaa kokeilla imuritemppua. https://www.youtube.com/watch?v=0duxwCXe7gU&t=328s

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4540
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti:

...Kannattanee kokeilla Pajamiehen (Youtube) kikkaa ja laittaa pölynimuri imemään alipaine putken sisälle hitsauksen ajaksi. Imu tasaa virtausta kiehuvan sinkin kohdalla ja estää ainakin kiehuvan öljyn haitat, kun hitsataan öljystä likaisia osia umpeen...

Näppärältä kuulostava vinkki, kiitos tämän jakamisesta! Varmasti toimii hyvin umpeen hitsaamisessa, vaan vaikutus lähestynee nollaa, kun hitsattava putki on reilusti päästä/päistä auki.
Laitetaan niksi korvan taakse.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4723
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

jori kirjoitti: 10 Marras 2022, 18:50

Nimenomaan näistä en tiedä, mutta yleensä noissa pakoputkissa AluZink-pinnoitusta, joka mahdollistaa melko helpon hitsauksen.

Entä juottaminen , esim. fosvorikuparilla , tai jollain vastaavalla. Tässä Tepon pyörän rakentelun keskelle kyselen . :roll: :roll:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4540
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja tm »

Eikös se vähän niinkuin keskustelufoorumin idea olekin: kysely ja ajatusten vaihto ? Ei jokaisesta yksittäisestä viestistä ja kommentista uutta viestiketjua voi/kannata heti aloittaa, sellaisen voi pykätä pystyyn sitten jos aihe poikii enemmän keskustelua.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4540
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja tm »

"Väliprojektiksi" kaavailtu Jeti on jäänyt viime aikoina väliinputoajaksi, eli ei ole saanut aikaa osakseen... No tänä iltana sain nytkäytettyä tätä eteenpäin etuhaarukan kruunuputkien verran. Reikäsahalla putkien pätkäisy ja viimeistelyt viilalla.

01_reikäsahaus_30_asteen_kallistuksella.jpg
01_reikäsahaus_30_asteen_kallistuksella.jpg (163.28 KiB) Katsottu 858 kertaa
02_putken_pää.jpg
02_putken_pää.jpg (156.78 KiB) Katsottu 858 kertaa
03_etuhaarukan_putkia.jpg
03_etuhaarukan_putkia.jpg (162.38 KiB) Katsottu 858 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13275
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja jori »

Ladonovityyppinen etuhaarukka. :shock:

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4540
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:31

Ladonovityyppinen etuhaarukka. :shock:

Meinaatko jotta nitkahtaa/lommahtaa :) ?
Putkien päihin tulee kyllä tulppaus/vahvike.

Vai oliko puhtaasti muotoon ("rakennuksen pääty") liittyvä kommentti?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 6256
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuli mieleen, että pitäisikö tuohon tehdä rymppiholkki (punainen) johon haarukan putket hitsattaisiin kiinni ja itse holkki hitsattaisiin (vihreä) vain ruotoputken alapäästä. Tällöin ei hitsin karkenemarajasta alkaisi murtuma. Samalla saisi alemmalle ohjauslaakerille pedin. Tällainen rakennehan on sarjavalmisteisissa etuhaarukoissa.

Liitteet
D71F6A65-DD79-4D33-BA0C-86B25FDCEAB3.jpeg
D71F6A65-DD79-4D33-BA0C-86B25FDCEAB3.jpeg (136.72 KiB) Katsottu 740 kertaa
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4540
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja tm »

Joo tuo olisi varmasti se paras tapa. Aattelin kuitenkin toteuttaa tuon ohjainputken alapään vahvistamisen sisäpuolelta, vaikka se monimutkaisemmaksi tuleekin. Syynä se, että 40 mm putken sisälle tulee 28,6 mm putki. Paksumpi loppuu ennen ylempää ohjainlaakeria, ohuempi jatkuu ylös ohjainkannattimelle asti.

Eli alas kruunun päähän kun tarvii kuitenkin tehdä sisäpuolinen holkki sisä- ja ulkoputken väliin, niin en sitten erikseen ajatellut tehdä 40 mm putken päälle muuta kuin lyhyen rinkulan ohjainlaakerin alapediksi.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13275
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 09 Joulu 2022, 23:47
jori kirjoitti: 09 Joulu 2022, 19:31

Ladonovityyppinen etuhaarukka. :shock:

Meinaatko jotta nitkahtaa/lommahtaa :) ?
Putkien päihin tulee kyllä tulppaus/vahvike.

Vai oliko puhtaasti muotoon ("rakennuksen pääty") liittyvä kommentti?

Tarkoitin muodon herättämää mielikuvaa hartioista ja siitä vanhaa sanontaa: "Hartiat kuin ladon ovet -ei niin leveät, mutta yhtä lahot" :mrgreen: .

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 796
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja torneol »

Mitäs tälle projektille kuuluu?

(ex. HP Velotechnik Gekko Fx26, Optima Dragon, Nazca Gaucho 26", TW Bents Mustang, KMX Venom, Flevo trike)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4540
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Kun mikään ei riitä... eli vähän tuhdimpi läskipyörä Jeti

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei ole edennyt, eli tästä "väliprojektista" tulikin väliinputoajaprojekti...
1CV:n jatkokehittely tempaisi ajatukset sen verran vahvasti mukaansa, että läskipyörä jäi kakkoseksi eli odottamaan.
Jossain sopivissa väleissä jatkuu jälleen :) .

1CV Van:
viewtopic.php?p=157023#p157023

Vastaa Viestiin