Tikkurunkoinen talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13275
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 19 Tammi 2023, 12:04

talvipyörä.jpg
Kuva

Hieno kuva. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 480
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

vaijeri.jpg

Ulkokumista katkesi reunavaijeri. Yllättävän ohut ja ei kulkenut siinä, missä oletin vaan noin sentin päässä reunasta ohuessa kyljessä. Ihan reunassa on jotain muuta jäykistettä.

Rengas petti oudosti hiljalleen. Sisuri tursusi välillä ulos renkaan ja vanteen välistä, aina samalta puolelta. Lopulta rengas ei enää pysynyt ollenkaan vanteella. Epäilin vaijerin katkeamista, mutta kumin reuna tuntui ja tuntuu edelleen yhtä jäykältä katkenneestakin kohdasta.

Netistä lueskelin ja ilmeisesti Schwalbella on ollut jotain laatuongelmia reunavaijereiden kanssa. Ihan kuin tämä olisi alun perinkin valettu väärään kohtaan.

Millainen rakenne tässä renkaassa oikein on? Reunassa on jotain tuomassa jäykkyyttä, ja vaijerin osuus jäykkyydestä on olematon, mutta vaijeri oli silti välttämätön renkaan toiminnalle. Pitää leikata rengas auki ja tutkia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13275
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Virheellinen rakenne. Joku tuotantovirhe kyseessä. Ei ole mitään järkeä panna mitään vaijeria muualle, kuin aivan vanteen reunaan koskettavaan renkaan jalkaan, koska se vaijeri on ainoa asia, joka estää rengaspainetta pullistamasta reunaa laajemmaksi ja pullauttamasta sisärengasta ulos vanteen ja renkaan välistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4540
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaapelipaketti päässyt levähtämään, erittäin tod.näk. jo valmistusvaiheessa. Langanpää päässyt karkaamaan tuonne sivupintaan. Kaapelityypistä riippuen noita voi tulla vastaan isommissakin renkaissa.

Polkumies
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 480
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Siinä aurinkoisempi kuva:

talvipyörä2.jpg

Lokarit ovat nyt suht hyvät. Etuhaarukan etupuolella lokari ei kestä potkuja kantapäästä, mutta hyvin vähän siellä enää lentää kuraa. Haarukan takapuolinen on se tärkeä osa.

Vaihteisto päätti alkaa reistailemaan... Vaihdevaijerin palauttava jousi ei vain ole riittävän vahva vetämään vaihteet toiseen päähän luotettavasti, jos mekanismi likaantuu/jäätyy. Rohloff ja Pinion käyttävätkin kahta vaijeria yhden vaijerin ja jousen sijaan. Siinä voisi olla oma projektinsa: muokata vaihteisto toimimaan vaijerilla molempiin suuntiin.

Vielä paksummat kumit kelpaisivat, mutta kun edellytyksenä on paksu pistosuojaus sepelin vuoksi, vaihtoehdot jäävät vähiin. Nyt mennään näillä 50mm leveillä.

Ensi talveksi sitten sähköt. Ja vähintään yksi, mieluusti kaksi rengasta lisää, niin kaatumisen mahdollisuus ei pääse hidastamaan menoa. Kertaluokkaa isompi projekti sellainen :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3726
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Eihän tuo takalokari koske yhtään tuota takavaihteensiirrintä, koska jos se tekee niin vaihteet ei toimi kunnolla ihan sen takia. Jos näin suosittelen leikkaamaan hieman aukkoa sen siirrin varren ympäriltä niin että se pääsee olemaan ihan vapaana.
Lisäksi sitä mekaniikkaa ei pidä rasvata millään tapaa koska se kerää likaa itseensä silloin ja jumiutuu. Muovien välinen kitka on aivan riittävän pieni ihan ilman mitään liukasteita.
En ole juurikaan kohdannut tilannetta jossa jousi olisi liian heikko. Se on yllättävän voimakas nimittäin.
Suosittelen irroittamaan vaijerin ja kokeilemaan missä kohtaa vika on.
Usein paljastuu että vaijerissa reilusti liikaa kitkaa ja ilman vaijeria jousi palauttaa oikein kunnolla.

Vastaa Viestiin