Teppoën 1CV Van

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

1CV:llä on tullut ajeltua nyt prototyyppitestauksen minimiaika eli vuoden ympäri, ja ajatukset seuraavan version suhteen ovat jo sen verran selkiytyneet, että sille voi avata oman rakenteluketjun.

Aiempaa höpöttelyä aiheesta ja sen vierestä löytyy näistä viestiketjuista:
1CV:n rakenteluketju: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 7ae562d34d
1CV:n jatkoajatuksia: http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopi ... 7ae562d34d

Yksi nykyversion huonoista puolista on ollut se, että tavarankuljetuskyky on rajallinen. Tavaratilaan sopii toki pari kassia, mutta vähänkään isomman tavaran kuljettamisessa on tarvinnut turvautua autoon. Sääli, koska mitään muuta syytä auton käyttöön noissa lyhyen ajomatkan tapauksissa harvemmin on ollut.
Siitä se ajatus sitten lähti, eli paku-versio 1CV:stä.
Tai itse asiassa ajatus kulki lavapakun kautta umpipakuun, kun sopiva esikuva osui silmiin, eli 2CV Fourgonnette:

Kuva
https://www.flickr.com/photos/93207294@N04/48638467703

https://www.citroenorigins.co.uk/en/cars/2cv-mini-van
https://en.wikipedia.org/wiki/Citro%C3% ... urgonnette

Alla yksi "haavekuva" tulevasta kulkupelistä.
Eri asia sitten tuleeko lopputulos muistuttamaan tuota :D :

1CV_Van.jpg
1CV_Van.jpg (52.17 KiB) Katsottu 2332 kertaa

Sen voin luvata jo tässä vaiheessa, että tästä(kään) ei ole tulossa mikään "viikossa/kuukaudessa valmiiksi" -projekti. Välillä tulee olemaan intensiivisemmän tekemisen kausia, ja välillä taukoja.
Mutta toivottavasti kuitenkin ajallisesti vähän lyhyempi kokonaisuus kuin alkuperäisen 1CV:n tapauksessa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämän hetken hahmotelmaa rungosta:

  • materiaalina teräs, ohutseinäputkea
  • pääosin neliö/suorakaideputkia
  • keskiputki 40x40x1,5 mm
  • tavaratilan alakehikko 40x20x1,5 mm
  • "turva"kaari ja tavaratilan ylemmät reunaputket 20x20x1,5 mm

Koska halusin tähän vekottimeen 3-vaihteisen takanavan sähkömoottorin ja vetävien takapyörien väliin, niin erillisiä ketjuja on tulossa kolmet: ensimmäinen poljinkeskiöltä moottorille (tässä osassa ketjuvaihteet, 7 vaihdetta), toinen ketju moottorilta 3-vaihdenavalle, ja kolmas ketju vaihdenavalta taka-akselille.

1CV_Van_runko_sivu.jpg
1CV_Van_runko_sivu.jpg (47.33 KiB) Katsottu 2246 kertaa
Liitteet
1CV_Van_runko.jpg
1CV_Van_runko.jpg (86.93 KiB) Katsottu 2244 kertaa
Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Pari seikkaa mietitytti hahmotelmassa: Miksi haluat 3-vaihdenavan moottorin jälkeen? Eikö se ennen moottoria olisi pienemmällä rasituksella ja korvaisi ohjainrullan? Ensiöketjun pituus myös lyhenisi. Rungon keskiputki on tuolla jännevälillä melkoisen joustava. Varmaankin runkoon tulee vielä lisää kantavaa tukirankaa?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihdenapa tulee moottorin jälkeen sen takia, että näin vaihteet saa moottorin avuksi ylämäissä (alennusvaihteet). Kolmosvaihde vastaa normaalia suoraa välitystä, ja kakkonen ja ykkönen ovat lyhyempiä.

Runkoon ei ole tulossa lisää jäykistystä. Etupää joutaa olla joustavampi. Keskiöön tulee vain yksi iso 52-hampainen ratas (ketjupyörä), jolloin runkoa taivuttava ketjuvoima jää pienemmäksi kuin se olisi pienempikokoisilla rattailla. Lisäksi kammet on lyhyet (127 milliset lastenkammet), joilla ei synny yhtä kovaa vääntöä kuin perinteisillä 170-175 millisillä.

Nykyinen 1CV on vaneriammerungon osalta tod.näk. paljon tuota vetelämpi, ja sen kanssakin on tullut toimeen. Sähkömoottori on ollut ensisijainen voimanlähde, jota kuski on avustanut.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 24 Tammi 2023, 07:35

Sähkömoottori on ollut ensisijainen voimanlähde, jota kuski on avustanut.

Tuosta tuli mieleen tuttavan kommentti, kun sanoin ”Ostit sähköavusteisen läskipyörän.” Hän vastasi ”Ei vaan läskiavusteisen sähköpyörän” :D

eemeli
Sisällöntuottaja
Viestit: 1110
Liittynyt: 03 Elo 2007, 22:36
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja eemeli »

Tämä on rungoltaan aikalailla samanlainen mistä itse olen haaveillut. Koppaa ei tule ja ehkä vähän lyhyempi tavaratila. On se hyvä, että joku piirtää mun puolesta :D . Osat olisi aikalailla hankittu. Enään olisi tekemistä vailla...

-Janne-

Heijaa heijaa heijaa kerho :D ...

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

Selvästi aihe kiinnostaa mun ja Vilijamin lisäksi muitakin :) .

Sulla on eemeli projekti jo hyvällä mallilla, kun osatkin alkaa olla kasassa.
Toivottavasti tämä mun projekti sytyttää rakentelukipinän myös sulla.
Ellei sitten satu käymään niin, että suuritöisyydellään vaan masentaa, jos vielä vuoden päästä mun touhut on alkuvaiheessa eikä valmistumisesta tietoakaan... :lol:

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja janx »

Toiset keventää ajoneuvojaan. Toiset tekee mitä haluavat. :mrgreen:

Selvästi (tai hieman päihtyen) pitää järjestää talvileirikoulu tms., jossa motivoidaan tekijöitä tekemään asioita... :)

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

Osaa alkaa pikkuhiljaa saapua kaukaa idästä... tällaiset vapaarattaat tarttui ostoskoriin Aliexpressistä.
Näitä tulee taka-akselille 2 kpl. Toiset kaksi jää varalle tuleviin rakennelmiin.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

Vaihdenavan kanssa oli ensin ajatuksena haalia jostain romupyörä, josta ottaa napa ja oheiskilkkeet talteen. Homma kääntyi kuitenkin uuden navan hankinnaksi, kun silmiin osui Nexuksen vähän kestävämmäksi mainostettu versio SG-3R75-B, jossa kolmosvaihteessa suora välitys, ja kaksi muuta tätä pienempiä alennusvaihteita:
https://bike.shimano.com/en-EU/product/ ... R75-B.html

Tavallisessa 3-vaihteisessa kakkosvaihde on suora ja kolmosvaihde tätä nopeampi. Koska 1CV Vanissa tuo isoin vaihde tulisi olemaan pääasiallinen ajovaihde (ja kaksi pienempää lähinnä ylämäkiin), niin suora välitys ilman tavallisen navan naksuttelevaa ylivaihdetta houkutteli.
Valitun napamallin miinuspuoliin kuuluu hieman pienempi välitysala kuin normi-Nexus 3:ssa (158% vrs. 186%).

Kammiksi valikoitui 127-milliset lastenkammet. Kammessa kiinni 36-hampainen ratas, jonka kylkeen tulee ruuvein/hitsaten kiinni 52-hampainen.Tätäkään settiä en lähtenyt metsästämään romulavalta, vaan tyydyin klikkailemaan ostoskoriin netistä -> laiskaa touhua...

Nexus-napa:
https://cnc-bike.de/shimano-nexus-gang- ... 18454.html
Navan kilkkeet:
https://cnc-bike.de/shimano-nexus-gang- ... 18446.html
Eturatas:
https://cnc-bike.de/kettenblattset-basi ... 20688.html
Kammet:
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... 7-mm-musta

01_Shimano_Nexus_SG-3R75-B_rattaan_puoli.jpg
01_Shimano_Nexus_SG-3R75-B_rattaan_puoli.jpg (147.11 KiB) Katsottu 1944 kertaa
02_Shimano_Nexus_SG-3R75-B_jarrun_puoli.jpg
02_Shimano_Nexus_SG-3R75-B_jarrun_puoli.jpg (139.69 KiB) Katsottu 1944 kertaa
03_kammet_127mm.jpg
03_kammet_127mm.jpg (142.91 KiB) Katsottu 1944 kertaa
04_kammet_ja_52-hampainen_ratas_BCD110mm.jpg
04_kammet_ja_52-hampainen_ratas_BCD110mm.jpg (169.92 KiB) Katsottu 1944 kertaa
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 25 Tammi 2023, 23:44

…Nexuksen vähän kestävämmäksi mainostettu versio SG-3R75-B, jossa kolmosvaihteessa suora välitys, ja kaksi muuta tätä pienempiä alennusvaihteita…

No nyt on löytynyt hyvä napavaihde!

MM
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 302
Liittynyt: 05 Helmi 2012, 17:11

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja MM »

Onko noissa tilaamissasi vapaarattaissa oikealta ja vasemmalta vetävät suunnat ja käyvätkö niissä olevat kiinnitysreiät valmiiksi aikaisempiin kilkkeisiin tai esim. levyjarrun kiinnityslaippaan. Akselinpääpoorit joutunee jyrsimään?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

Identtiset ovat keskenään nuo vapaarattaat, eli noihin ruuvattavat napaosat eivät voi olla suoraan toistensa peilikuvia. Mutta tuo ei ole ongelma.

Kiinnitysreiät eivät tod.näk. istu riittävän hyvin yhteen taka-akselille ajatellun ketjupyörän kanssa, jää nähtäväksi.
Jarrulevyt eivät ole tulossa kiinni vapaarattaisiin, eikä pulttijakokaan täsmäisi niiden kanssa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5020
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja tm »

Vapaarattaiden ja vetoakselien välille tuollaiset: Kuva

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Teppoën 1CV Van

Viesti Kirjoittaja samuel »

Uroshylsyn kun vielä sorvissa pyöräyttää pallopäiseksi niin sallii muutaman asteen murtokulman.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Vastaa Viestiin