Tikkurunkoinen talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 19 Tammi 2023, 12:04

talvipyörä.jpg
Kuva

Hieno kuva. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

vaijeri.jpg

Ulkokumista katkesi reunavaijeri. Yllättävän ohut ja ei kulkenut siinä, missä oletin vaan noin sentin päässä reunasta ohuessa kyljessä. Ihan reunassa on jotain muuta jäykistettä.

Rengas petti oudosti hiljalleen. Sisuri tursusi välillä ulos renkaan ja vanteen välistä, aina samalta puolelta. Lopulta rengas ei enää pysynyt ollenkaan vanteella. Epäilin vaijerin katkeamista, mutta kumin reuna tuntui ja tuntuu edelleen yhtä jäykältä katkenneestakin kohdasta.

Netistä lueskelin ja ilmeisesti Schwalbella on ollut jotain laatuongelmia reunavaijereiden kanssa. Ihan kuin tämä olisi alun perinkin valettu väärään kohtaan.

Millainen rakenne tässä renkaassa oikein on? Reunassa on jotain tuomassa jäykkyyttä, ja vaijerin osuus jäykkyydestä on olematon, mutta vaijeri oli silti välttämätön renkaan toiminnalle. Pitää leikata rengas auki ja tutkia.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Virheellinen rakenne. Joku tuotantovirhe kyseessä. Ei ole mitään järkeä panna mitään vaijeria muualle, kuin aivan vanteen reunaan koskettavaan renkaan jalkaan, koska se vaijeri on ainoa asia, joka estää rengaspainetta pullistamasta reunaa laajemmaksi ja pullauttamasta sisärengasta ulos vanteen ja renkaan välistä.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Kaapelipaketti päässyt levähtämään, erittäin tod.näk. jo valmistusvaiheessa. Langanpää päässyt karkaamaan tuonne sivupintaan. Kaapelityypistä riippuen noita voi tulla vastaan isommissakin renkaissa.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Siinä aurinkoisempi kuva:

talvipyörä2.jpg

Lokarit ovat nyt suht hyvät. Etuhaarukan etupuolella lokari ei kestä potkuja kantapäästä, mutta hyvin vähän siellä enää lentää kuraa. Haarukan takapuolinen on se tärkeä osa.

Vaihteisto päätti alkaa reistailemaan... Vaihdevaijerin palauttava jousi ei vain ole riittävän vahva vetämään vaihteet toiseen päähän luotettavasti, jos mekanismi likaantuu/jäätyy. Rohloff ja Pinion käyttävätkin kahta vaijeria yhden vaijerin ja jousen sijaan. Siinä voisi olla oma projektinsa: muokata vaihteisto toimimaan vaijerilla molempiin suuntiin.

Vielä paksummat kumit kelpaisivat, mutta kun edellytyksenä on paksu pistosuojaus sepelin vuoksi, vaihtoehdot jäävät vähiin. Nyt mennään näillä 50mm leveillä.

Ensi talveksi sitten sähköt. Ja vähintään yksi, mieluusti kaksi rengasta lisää, niin kaatumisen mahdollisuus ei pääse hidastamaan menoa. Kertaluokkaa isompi projekti sellainen :)

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Eihän tuo takalokari koske yhtään tuota takavaihteensiirrintä, koska jos se tekee niin vaihteet ei toimi kunnolla ihan sen takia. Jos näin suosittelen leikkaamaan hieman aukkoa sen siirrin varren ympäriltä niin että se pääsee olemaan ihan vapaana.
Lisäksi sitä mekaniikkaa ei pidä rasvata millään tapaa koska se kerää likaa itseensä silloin ja jumiutuu. Muovien välinen kitka on aivan riittävän pieni ihan ilman mitään liukasteita.
En ole juurikaan kohdannut tilannetta jossa jousi olisi liian heikko. Se on yllättävän voimakas nimittäin.
Suosittelen irroittamaan vaijerin ja kokeilemaan missä kohtaa vika on.
Usein paljastuu että vaijerissa reilusti liikaa kitkaa ja ilman vaijeria jousi palauttaa oikein kunnolla.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Miten tällaista vastaan voi puolustautua:

sepeli.jpg

Meni läpi paksuimmasta (7mm?) pistosuojauksesta. Reilut 1000km sain ajaa ilman puhkeamista. Siitä 100% sepelöidyillä reiteillä, tosin useimmiten lumi päällä suojana. Täysin sulalla kelillä ja sepelillä ei pääse siis pitkälle ilman puhkeamisia. On tämä silti parempi kuin perustason pistosuojaus, joka kokemukseni mukaan kestää keskimäärin 10-15km ajoa sepelillä per puhkeaminen.

Pitänee tutustua umpikumirenkaisiin :)

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

Polkumies kirjoitti: 17 Helmi 2023, 14:13

Miten tällaista vastaan voi puolustautua:
sepeli.jpg
Meni läpi paksuimmasta (7mm?) pistosuojauksesta. Reilut 1000km sain ajaa ilman puhkeamista. Siitä 100% sepelöidyillä reiteillä, tosin useimmiten lumi päällä suojana. Täysin sulalla kelillä ja sepelillä ei pääse siis pitkälle ilman puhkeamisia. On tämä silti parempi kuin perustason pistosuojaus, joka kokemukseni mukaan kestää keskimäärin 10-15km ajoa sepelillä per puhkeaminen.

Pitänee tutustua umpikumirenkaisiin :)

En muista, onko sinun aikanasi ollut puhetta paineen laskemisesta sepelikelin ajaksi. Täyskovilla paineilla ei tosiaan kestä sepelillä ajella pitkiä matkoja, mutta paineen puolittaminen tuntuu lopettavan sepelipuhkeamiset kokonaan. Minulla ei ole nyt ollut moneen vuoteen sepelipuhkeamisia, kun olen pannut alle mahdollisimman vanhat ja kovettuneet renkaat ja lakannut talvella pumppaamasta renkaita. Syksyllä ekoilla räntäkeleillä lakkaa pumppaamasta ja huhtikuussa sitten pumppaa taas. 8)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

jori kirjoitti: 17 Helmi 2023, 22:05

Minulla ei ole nyt ollut moneen vuoteen sepelipuhkeamisia, kun olen pannut alle mahdollisimman vanhat ja kovettuneet renkaat ja lakannut talvella pumppaamasta renkaita.

Hyvä idea.

Ajaisiko läskirenkaat saman asian, pintapaine laskisi?

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Läskirenkailla pintapaine on pieni, etenkin kun pitää rengaspaineet läskirenkaille tyypillisellä matalalla tasolla -> iso kosketuspinta-ala maata vasten -> pieni pintapaine.

En ole läskirenkailla ajanut arkiajoa sepelöidyillä reiteillä, ei ole kokemusperäistä tietoa kestosta.
Mutta teoriassa noin :D .

"Normaali"levyisillä renkailla (50 mm ja alle) rotvallit tahtoo kolista helposti vanteille pienillä paineilla. Jos "kolinaraja" on selvillä, niin siihen vaikka 0,5 - 1 bar lisää painetta, ei enempää. Ei ehkä rullaa kaikkein hehkeimmin, mutta mukavuus on taattu ja pistonkesto maksimoitu :D .

Tarvittava rengaspaine onkin sitten aina tapauskohtainen: esim. 1CV:llä omassa ajoympäristössäni ja ajotyylilläni "kolinaraja" oli kesärenkailla (koko 50-507) n. 1,5 baaria. Tuolloin sisärenkaaseen tuli kerran "käärmeenpurema"... Nastarenkaiden vaihdon yhteydessä pumppasin renkaisiin 2,5 baaria, ja nyt odottelen että se vajuuntuu 2 baariin. Lähellä ollaan jo, TPMS näytti osassa renkaita tänään 2,1 baaria. Sen jälkeen paineet jälleen 2,5 baariin jne.
Tulevalla kesärengaskaudella nostan tuon täyttöpaineen 2,5 baarista huimaan 3 baariin :D .

Mutta joo, 1CV on sähköajoneuvo. Luomupyörissä vierintävastuksen minimointi eli isommat rengaspaineet ovat ymmärrettäviä.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2003
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Polkumies kirjoitti: 17 Helmi 2023, 22:52

Ajaisiko läskirenkaat saman asian, pintapaine laskisi?

Ajaisi. Ja samalla vahvasti nappulakuvioiset renkaat, jolloin nappulat kantavat kuorman ja tappajasepeli ei ylety puhkomaan renkaita. Minulla on ollut talvipyörässä jo 12 vuoden ajan nastalliset nappulakuvioiset talvirenkaat eikä yhtäkään puhkeamista vielä. Kopkop...

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ehkä teenkin läskipyörän ensi talveksi, samanlaisen tikkurunkoisen. Ajoasentoa haluaisin tosin hieman viilata, siis lonkkakulmaa avoimemmaksi samalla nojakulmalla, eli polkimia alemmas.

LWB epäilyttää sen vaatiman etäohjauksen vuoksi ja ihan fyysisen pituuden takia, eli käytännössä polkimia pitäisi siirtää edemmäs, jolloin niitä saa myös alemmas kammen ja renkaan törmäämättä. Painon siirtymistä eturenkaalle voi kompensoida tuomalla takarengasta mukana. Kuinka lyhyt on liian lyhyt akseliväli?

läskiversio.jpg

Jaahas eipä tuo ole enää tikkurunkoinen :roll:
Ongelmaksi voi tulla myös kantapään osuminen eturenkaaseen entistä pienemmillä kääntökulmilla, mitä läskirenkaat entisestään pahentaisi. Lyhyt akseliväli kuitenkin tarkoittaisi, että eturengasta tarvitsee kääntää vähemmän saman kääntösäteen saavuttamiseksi.

Tällaiseen malliin voisi jopa onnistua suora alaohjaus.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Ajettavan alustan epätasaisuudet keinuttaa pyörää entistä enemmän. Mikan ja myöhemmin Teron keskipitkän akselivälin nojapyörällä ajaneena omien lyhytakselivälisten lisäksi sanoisin että pidempi akseliväli on parempi talvella, tosin odotan mielenkiinnolla tuloksia jos tuollaisen rakennat

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 18 Helmi 2023, 07:49

LWB epäilyttää sen vaatiman etäohjauksen vuoksi ja ihan fyysisen pituuden takia, eli käytännössä polkimia pitäisi siirtää edemmäs, jolloin niitä saa myös alemmas kammen ja renkaan törmäämättä.

Mikäs kirosana se etäohjaus oikein on?
Jos polkimet ovat tällä lailla etuhaarukan kohdalla, niin kantapäät eivät osu renkaaseen oikein millään.
Kuva

Kuva

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Vilijami kirjoitti: 18 Helmi 2023, 09:44

Mikäs kirosana se etäohjaus oikein on?
Jos polkimet ovat tällä lailla etuhaarukan kohdalla, niin kantapäät eivät osu renkaaseen oikein millään.

Se on taas yksi monimutkaistava rakenne, joka laskee projektin todennäköisyyttä toteutua :D ja mahdolliset välykset epäilyttävät hieman.

Noin muuten tuollainen (CLWB?) kyllä houkuttelee, juurikin polkimet emäputken seudulla, kuten tm:n pyörässä:
http://www.nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?f=3&t=3352
Kuva
Voisi jopa olla kiertyväketjuinen etuveto, jos laittaisi taakse sähköt. Vaatisi tosin kotitekoisen etuhaarukan läskin takanavan leveydellä.

Vastaa Viestiin