Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Nebulus kirjoitti: 26 Tammi 2023, 09:11
Vilijami kirjoitti: 22 Tammi 2023, 22:02

Onhan se jo sähköpyörässä havaittavissa, että talvi nostaa kulutuksen helposti tuplaksi.
Paljon enemmän olosuhteet vaikuttaa sähköllä, kuin polttomoottorilla ajamiseen.
Mutta miksi? Itse olen päätellyt, että kun sähköisen voimalinjan hyötysuhde (80%) on hyvä ja ottomoottorivoimalinjan surkea (20%), niin sähköisessä on 60% enemmän varaa tippua optimiolosuhteista.

Auton sisätilojen lämmitys toimii polttomoottoriautossa moottorin jätelämmöllä, kun taas sähköautossa lämmitysenergia otetaan akusta. Akutkin joutuu lämmittämään, että niistä saa kunnolla energiaa pihalle; kapasiteetti putoaa n. 30% lämpötilan pudotessa +20 C -> -15C. Siksi akkujen pitäisi olla lämpimiä ennen kuormittamista. Siihen päälle vierintävastuksen kasvaminen yms.

Mihin se kapasiteetti katoaa. Onko kylmän akun hyötysuhde huonompi, vai onko sittenkin kyse vain kylmän akun nopeammasta jännitteenlaskusta, jolloin tuo sama energia olisi tuolla akussa kuitenkin olemassa, muttei tule ulos ilman akun lämmittämistä.

Tässä mielessä akkuja voisi vallan hyvin lämmitellä alkumatkasta ajon aikana, jolloin ne koko ajan nostaisivat alinta jännitettään ja siis kapasiteettiaan sitä mukaa kun lämpötila nousisi.

Noin minä tuon käsitän. Ymmärrän kyllä myös esilämmittämisen, koska kovemmin kuormitettaessa kylmemmät kennot jäisivät jännitteessä jälkeen ja kuormittuisivat vähemmän ja siis vielä entisestään jäisivät jälkeen lämpötilannousussa.

Autoissa varmaan on akkujen lämmitys-/jäähdytysjärjestelmä, joten tuollainen kylmien kennojen jälkeenjääminen on mahdollista minimoida. Tuskin tuossa oikeasti on kyse niin suurista energiamääristä, etteikö noita kennoja voisi lämmitellä kennokohtaisesti niin, ettei mikään niistä jää porukasta jälkeen. Ja sitten jatkaa lämmittämistä niin, että akusta lähtee edes kohtuudella se kapasiteetinmukainen määrä energiaa ulos. Eristeet pitäisi olla paremmat, ettei sähköä kulu akkujen lämpimänäpitämiseen kohtuuttomia määriä. :?


Lasketaan, kun ei muuten saa tolkkua. Sähköauton akulle voisi arvata energiatiheyden 100 Wh/kg. Tämä tarkoittaisi esim. 60 kWh akun painona 600 kg. Arvataan akulle kokonaisuudessaan ominaiskämpökapasiteetti 2kJ/kgK. Tuollaisen möykyn lämmittäminen -20 asteesta parhaaseen käyttölämpötilaansa +20 asteeseen vaatii siis arviolta 600 x 2 x 40 J energiaa, mikä on 13,3 KWh, joka taas on tuosta 60 kWh kapasiteetista 22%. :shock:

Talvella tuo ei vielä riitä, vaan akku pitää vielä pitää lämpimänä ja matkustamo myös. Ei mikään ihme, että huonon vierintävastuksen ja tiheämmän, kylmän ilman vastuksen aikana kapasiteetin vähäinen riittävyys yllättää.

Minusta alkaa näyttää siltä, että akkukoteloiden eristykseen pitää alkaa kiinnittää huomiota enemmän ja sähköautoihin pitää asentaa ilmalämpöpumput lämmittämään akkuja ja matkustamoa. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4618
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja janx »

Ainakin Volkkarin ID-sarjassa ilmalämpöpumppu on vakiovaruste.
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id3.html

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

janx kirjoitti: 26 Tammi 2023, 20:19

Ainakin Volkkarin ID-sarjassa ilmalämpöpumppu on vakiovaruste.
https://www.volkswagen.fi/fi/mallit/id3.html

Tiedä en, mutta arvaan, ettei tuolla kuitenkaan lämmitetä akkua, vaan vain matkustamoa. Lisäksi tuollaisen lämpöpumpun pitäisi olla käytettävissä pihalla juuri ennen lähtöä, kun auto on ladattavana kaapelissa.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Yksi sähköauton omistaja sanoi että muutaman asteen pakkanen on paras, kun ei tarvi jäähdyttää akkua. Akun sisäisen vastuksen takia sitä ei normaalisti tarvitse erikseen lämmittää, vaan lämpiäminen on ongelma, koska akut on niin huonoja... Pyörän akunkin saa lämpiämään, jos käyttää isoja tehoja. Pyörän akku mulla on toiminut ihan hyvin ainakin jotain -8 asteen lämmössä. Toisaalta akkua ei kuulemma saa ladata pakkasessa.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

ukram2 kirjoitti: 27 Tammi 2023, 23:07

Yksi sähköauton omistaja sanoi että muutaman asteen pakkanen on paras, kun ei tarvi jäähdyttää akkua. Akun sisäisen vastuksen takia sitä ei normaalisti tarvitse erikseen lämmittää, vaan lämpiäminen on ongelma, koska akut on niin huonoja... Pyörän akunkin saa lämpiämään, jos käyttää isoja tehoja. Pyörän akku mulla on toiminut ihan hyvin ainakin jotain -8 asteen lämmössä. Toisaalta akkua ei kuulemma saa ladata pakkasessa.

Milläs se sähkäauton omistaja sitä akkua jäähdyttää? Ne on käsittääkseni lattian alla ahtaissa koteloissa.

Löysin LiFePO4-akuille mittausarvoja.

Lifepo kapasiteetti-lämpötila.jpg
Lifepo kapasiteetti-lämpötila.jpg (24.77 KiB) Katsottu 1719 kertaa
LifepojännitelämpötilaSOC.jpg
LifepojännitelämpötilaSOC.jpg (29.46 KiB) Katsottu 1719 kertaa

Noista näkee hyvin, miten kapasiteetti riippuu lämpötilasta. Alaraja on jännitteellä tunnistettu raja, joka kylmässä tulee vastaan nopeammin kuin akun oikea SOC15%. (TUo soc on akun varaustila prosentteina State Of Charge)

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Nestejäähdytys, sama periaate kuin hiiliauton moottorissa.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2023
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Hiukan kesti tajuta että tarkoitit hiiliautolla polttomoottoriautoa. Sähköautoissa on muuten yleistynyt akun esilämmitys, joka alkaa tarpeen vaatiessa kun laitetaan navigaattoriin latauspiste. Joissakin saa sen päälle napista.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1626
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Härski »

Niin.. Tulee hiilimoottorista mielikuva koksilämmitteisestä höyrymoottorista. 🙄

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja samuel »

Päivitys tuttavan paluureissusta Rukalta.

Viidellä latauspysähdyksellä, ajat suunnilleen.
2* 10min, 2* 20 min ja 1* 50min.

Sivuhuomatuksena, pika/ teholataus ei kytkeydy jos akussa kapasiteettia tietyn rajan yli, eli latauspaikan lähestyessä ajoivat ikkunat auki ja lämmöt täysillä että varaus putosi riittävän alas. :D

Jotkut Teslan laturit taas kieltäytyivät lataamasta.
Kokonais ajoaika ruka -tre 12 tuntia. Maps näyttää oulun kautta 710 km ja 9 tuntia.

Ei ihan mahdoton aika, omalla pesueella menee Kuopioon 310km neljä tuntia ajoa + tunnin syömätauko. Pidemmällä matkalla kuiteskin pidetään jalkojen oikomistaukoja kahvikupin kanssa.
Jos vaan on suurteholaturi saatavana ja auto sallii sen niin mielestäni tuo on siedettävissä.

samuel kirjoitti: 22 Tammi 2023, 17:05

Tuttavalla on Skoda Enyaq 60kWh akulla.
Kesällä on mennyt 16kWh/100km eli n. 370km matkan.
Tänään lähtivät pohjoiseen, lastina 2 akuista, 3 teiniä, kattoboksi täynnä laskettelukamoja ja peräkontti kattoa myöten täynnä monoja ja vaatteita.
Pääsivät Hirvaskankaalle 190km ja 2% akkua jäljellä, eli ~ 32kWh/100km.
Telsan latausasema ei hyväksynyt autoa laturiin, Lidlin laturi rikki mutta Teboililla hidas laturi toimi. Siellä latasivat 50km ajoon virtaa rttä pääsivät teholaturille.

Eikä ole tämän kovempi pakkanen, se kun syö kantamaa vielä lisää niin saa toden teolla katsoa latausasemia että pääsee rukalle.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
ukram2
Sisällöntuottajakokelas
Viestit: 462
Liittynyt: 25 Heinä 2014, 15:33
Paikkakunta: Espoo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja ukram2 »

Joo vitsailin tuolla hiiliautolla. Hiiliauton voisi konvertoida sähköautoksi tuottamalla sähköllä höyryä, joka pyörittää moottoria?

Tuli mieleen siitä kun ostin kananmunankeittokoneen, joka toimii höyrystämällä noin 1 dl vesiastiaa. Säästää sähköä?

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja jori »

Vastasin tuohon ukram2 viestiin paremmin ruokaketjuun sopivalla tekstillä. Siirsin sinne.
viewtopic.php?p=157329#p157329

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja samuel »

Omat ajatukseni sähköautoiluun.

15 vuotta palvellut VW Touran vaihtui 2016 VW Passat GTE hybridiin.
Autossa 1,4L 156 hv polttomoottori sekä 115 hv sähkömoottori 9 kWh akustolla.
Yhteisteholla 218hv on oikein mukava kiihdytellä niskalihaksia koitellen. :D

Viimeisimmän tankkauksen jälkeen olen ajanut 900km. Polttoainetta kulunut 2,3L / 100 km ja sähköä 9,7kW / 100km. Tankissa vielä 5/8 bensaa.
Täydellä akulla mittari näyttää 42km rangea sähköllä, käytännössä 16km edestakainen työmatka motaria pitkin tyhjentää akun melkein tyhjäksi.
Juuri työmatkan ajo sähköllä oli tavoitteena.

Olen joka viikko ajanut moottorin ainakin kerran kunnolla lämpöiseksi ettei netistä lukemani kauhukuva ruostuneesta venttiilikoneistosta toteutuisi.

Touranin diesel kulutus työmatkassa n. 95€ / kk, käyttövero n. 60€ / kk.
Passatin lataus +siirtohinta n. 40€ / kk, käyttövero 8,5€ / kk
Säästöä siis 105€/ kk, ei sillä velkaa kokonaan lyhennetä mutta kuitenkin.

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

samuel kirjoitti: 28 Heinä 2023, 14:34

Olen joka viikko ajanut moottorin ainakin kerran kunnolla lämpöiseksi ettei netistä lukemani kauhukuva ruostuneesta venttiilikoneistosta toteutuisi.

Hiukan on urbaanilegendan makua nuissa venttiilikoneisto ruosteesta pilalla jutuissa. Olen näitä huvittuneena seurannut. Parikymppisenä olen saanut ihmisiltä ilmaiseksi pikkuisen vajaa 10 tallin taakse hylättyä autoa, jotka ovat seisseet käyttämättä useita vuosia. Minkäänlaista venttiilikoneiston pilaantumisongelmaa ei ole esiintynyt. Ne kauhukuvatkin mitä on esitelty, kuvastavat vain hyvin kevyttä irtopintaruostetta, mikä lähtee kinttaalla pyyhkäisten pois. Ihan kuin märästä pannunpohjasta jää ruostetta rosteritiskipöytään, mikäli se jätetään yöksi siihen hautumaan.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Harraste/museoautoilla ajetaan yleensä kaksi viikkoa vuodesta. Eikä edes joka vuosi. Ikinä en näissä ole ruostuneista venttiilikoneistoista kuullut. Ruosteesta pilalla olleita venttiilikoneistoja olen kyllä nähnyt, kun irtomoottori ilman venttiilikoppaa laitetaan liiterin räystään kohdalle, niin että siihen valuu sadevesi 20 vuotta.

Sähkömoottoriko se ruostuttaa hybridien polttomoottorit?
Vai tehdäänkö niihin erikseen tosi helposti ruostuvasta materiaalista osat?

Niitäkin juttuja totena kerrotaan, miten hybridien männänrenkaat ovat ruostuneet sylinterin seinämiin kiinni. :mrgreen:

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7040
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Sähköajoneuvot ja siihen liittyvä pohdinta

Viesti Kirjoittaja Pastori »

samuel kirjoitti: 28 Heinä 2023, 14:34

15 vuotta palvellut VW Touran vaihtui 2016 VW Passat GTE hybridiin.

Lahtarit ajaa noin uusilla autoilla!

Ja tämä oli huumoria, mikäli jollain lahtarilla alkoi siellä hermo kiristymään.

Vastaa Viestiin