Tikkurunkoinen talvipyörä

Rakennatko omaa nojapyörää? Täältä voit saada vinkkejä projektiisi.
Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Polkumies kirjoitti: 07 Maalis 2023, 18:52

Tämän pyörän vanteet taitavat olla sisäleveydeltään 21mm. Nykyiset 50mm leveät kumitkin epäilyttivät hieman näin kapealla vanteella. 70mm on ehkä liikaa?

Wacky kirjoitti: 07 Maalis 2023, 07:01

Schwalbe G-One allround 70-584

Riittääkö pito jäällä? Onko tullut sepeli läpi?

Ainoastaan todella sileää jäätä täytyy varoa. Muualla pitia riittää hyvin kun nappulaa on aika tiheästi. Sepeli ei ole kauheasti kiusannut, mutta kyllä ne läpi menee jos huono tuuri käy, mutta tubeless litkut hoitaa lähes kaikki ongelmat

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Aika hyvin oon pärjänny bigappleilla monet talvet 55-60mm - mbb-tandemillani, ei kauheest vikuroinu.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13787
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja jori »

PW kirjoitti: 07 Maalis 2023, 20:36

Aika hyvin oon pärjänny bigappleilla monet talvet 55-60mm - mbb-tandemillani, ei kauheest vikuroinu.

Sama täällä. En vaan jaksa jankata, kun kukaan ei PW lukuun ottamatta usko, että pitkärunkoinen MBB n. 60 mm renkailla on hyvä talvipyörä. :|

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Polkumies kirjoitti: 08 Maalis 2023, 08:25

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.

Täällä Imatralla ei sepeli oo kovin iso ongelma ollu vaikka on toki renkaita sen takia puhjennutkin.
Pitoakin miusta on ihan hyvin mm. kaikki mäet on noussu talvikelilläkin vaikka mbb.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

PW kirjoitti: 08 Maalis 2023, 09:12
Polkumies kirjoitti: 08 Maalis 2023, 08:25

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.

Täällä Imatralla ei sepeli oo kovin iso ongelma ollu vaikka on toki renkaita sen takia puhjennutkin.
Pitoakin miusta on ihan hyvin mm. kaikki mäet on noussu talvikelilläkin vaikka mbb.

Tässä täytyy ottaa huomioon ettei PW ajele työmatkoja säästä riippumatta vaan pikemmin pyöräillään hyvällä talvikelillä

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Wacky kirjoitti: 08 Maalis 2023, 09:55
PW kirjoitti: 08 Maalis 2023, 09:12
Polkumies kirjoitti: 08 Maalis 2023, 08:25

Pitääkö Big Applet lumella? Ovat aika sileäkuvioiset. Näiden Marathon Winterien ongelma on kitkakuvio, jonka väliin sepeli tarttuu ja sitten hiljalleen matkustaa kumin läpi. Riittävän karkea nappulakuvio tai sileä kuvio ei keräisi sepeliä.

Täällä Imatralla ei sepeli oo kovin iso ongelma ollu vaikka on toki renkaita sen takia puhjennutkin.
Pitoakin miusta on ihan hyvin mm. kaikki mäet on noussu talvikelilläkin vaikka mbb.

Tässä täytyy ottaa huomioon ettei PW ajele työmatkoja säästä riippumatta vaan pikemmin pyöräillään hyvällä talvikelillä

No joo en toki ajele kellon mukaan mutta on kuitenkin tullu ajettua monenlaisessa kelissä noillakin renkailla. Ja kun en paremmasta tiijä, ni sitten ajellu noilla tai Rikun vanhoilla läskirenkailla :mrgreen: Kiitos niistä - vieläkin pelittää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja PW »

Sanotaan nyt vielä varmuuden vuoksi, etten missään tapauksessa suosittele big appleja talvirenkaiksi, enkä mbb:tä talvipyöräksi tai muutenkaan :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

120 asteen lonkkakulma ei enää tunnu isolta ongelmalta. Alussa se tuntui tiukalta, koska yritin ylläpitää samoja polkutehoja kuin syksyllä, ja niillä tehoilla ja tällä lonkkakulmalla tuntui, ettei veri kierrä optimaalisesti jalkoihin. Piti vain hyväksyä se, että talvella ajallisesti pidempää matkaa ei tarvitse polkea yhtä kovalla teholla.

Lumien lähdettyä voi sitten laskea nojakulmaa. Samalla pitää tehdä uusi ohjainkannatin ja ehkä ohjaustankokin. Nykyiset tulevat pahasti näkökenttään, jos kuskin pää laskee alemmas.

Tästä voisi ottaa mallia ohjaustankoon:

pelso-racer.png
Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Ajelin lähemmäs pari tuntia kuivilla reilusti sepelöidyillä reiteillä ja sepelin aiheuttama tärinä sai varpaat tunnottomiksi. Sepelistä on moneksi...

Auttaako paksumpi rengas tuollaiseen tärinään? Renkaan ilmatila ei juurikaan vaimenna, eli pitäisi ensisijaisesti olla enemmän kumia tienpinnan ja kuskin välissä?

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7072
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Polkumies kirjoitti: 16 Maalis 2023, 17:02

Renkaan ilmatila ei juurikaan vaimenna…

Haluaisin perustelut tälle väitteelle!
Todellakin ilmatila vaimentaa. Mahdollisimman suuri-ilmatilaiset renkaat, mitkä vaan haarukoihin mahtuu, niin voi ajaa pienemmillä paineilla = pehmeämpi kyyti.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Polkumies kirjoitti:

... Auttaako paksumpi rengas tuollaiseen tärinään? Renkaan ilmatila ei juurikaan vaimenna, eli pitäisi ensisijaisesti olla enemmän kumia tienpinnan ja kuskin välissä?

Nyt en ole ihan varma, mitä tässä tarkoitat tuolla "paksummalla": paksumpaa kuminvahvuutta renkaan kulutuspinnassa, vaiko paksumpaa=leveämpää rengasta?

Ja tuo renkaan ilmatilan vaimentamattomuus ihmetyttää, sehän se pääasiallinen jousi renkaassa on... ellei sitten ole pumpattu kivikovaksi.

Leveämpi rengas sallii matalammat rengaspaineet,ja sitä kautta suodattaa paremmin tärinät.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Paksummalla meinaan ilmatilaltaan isompaa. Eikös ilma kuitenkin palauta paljon suuremman osan siihen pumpatusta energiasta takaisin kuin kumi? Ilmajousi vaatii erillisen iskunvaimentimen, mutta kumijousi ei. Ilmatäytteinen ja ohutseinäinen rengas rullaa hyvin, umpikuminen huonosti. Ilma jousittaa ja kumi vaimentaa, näin olen ajatellut.

Jos haluaa suodattaa tärinää, onko tärkeämpää lisätä ilmaa vai kumia?

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3839
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Sun pitää vaan laskea rengaspaineita ihan reilusti ja leveämmät renkaat rulla alemmalla paineella kevyemmin jos renkaat on muuten samanlaiset.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5021
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Tikkurunkoinen talvipyörä

Viesti Kirjoittaja tm »

Pienen tärinän suodatuksessa ei ylimääräistä vaimennusta tarvita/kaivata. Riittävän pieni jousivakio (matala rengaspaine) riittää. Ja koska matala rengaspaine yhdistettynä kapeaan renkaaseen tuottaa helposti rengasrikkoja (isommat möykyt lyö läpi vanteelle asti), niin leveämpi (korkeampi) rengas parempi.

Minkä kokoiset renkaat sulla olikaan käytössä? Ja paljonko niissä painetta?

Täälläkin foorumilla jutusteltiin taannoin sopivasta painumasta, eli että paljonko renkaan olisi syytä painua kasaan, kun kuski pyörän päällä. Joku noudatti 15 prosentin "sääntöä", joku jotain muuta...

Vastaa Viestiin