Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Käytätkö nojapyörää silloin tällöin työmatkoilla vai poljetko kenties kaikki ajosi nojapyörällä? Täällä voit keskustella aiheesta.
Talvikuski
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Maalis 2023, 18:49
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Viesti Kirjoittaja Talvikuski »

Olen kiinnostunut ostamaan HP Scorpion FS 26 Shimano-moottorilla erityisesti talvikäyttöön, koska sellaisella pyörällä ei voi kaatua liukkaalla ja lumisella tiellä. Olen kuitenkin huolissa, miten hyvä takapyörän pito on esim. nousussa talvisessa olosuhteessa. Löytyisikö vastaavan pyörän omistaja Pääkaupunkiseudun läheisyydessä, joka sallisi koeajon, kun talvi on parhaillaan päällä?

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 805
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Tuollaisessa tadpole-mallisessa trikessä on aika iso osa painosta etupyörillä. Ylämäki tietysti siirtää pyörän geometriasta riippuen enemmän tai vähemmän painoa vetävälle takapyörälle, mutta pelkäänpä, että liukkaalla vetopito loppuu kuitenkin. Yliohjautuminen voi myös olla ongelma.

Ehkä delta-mallinen molemmilla takapyörillä vetävä trike toimisi paremmin talvella?

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17765
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Viesti Kirjoittaja PW »

Polkumies kirjoitti: 20 Maalis 2023, 08:00

Tuollaisessa tadpole-mallisessa trikessä on aika iso osa painosta etupyörillä. Ylämäki tietysti siirtää pyörän geometriasta riippuen enemmän tai vähemmän painoa vetävälle takapyörälle, mutta pelkäänpä, että liukkaalla vetopito loppuu kuitenkin. Yliohjautuminen voi myös olla ongelma.

Ehkä delta-mallinen molemmilla takapyörillä vetävä trike toimisi paremmin talvella?

Niin, luultavasti tuosta syystä tähän ei oo tullu koeajotarjouksia, nuijapäät on vielä tallin perukoilla kevättä oottelemassa.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 843
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Viesti Kirjoittaja torneol »

Olihan tämä tiedossa, vaikkei HP Velotechnic olekaan?

https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?t=7105

Vaihtoehtoisesti HP ilman sähköä, tosin ei 26 vaan 20:

https://nojapyorafoorumi.fi/viewtopic.php?t=7197

Juuri kysytynlaista voi olla vaikea löytää ainakaan käytettynä. Sanoisin, että nyt on jo aika hyvä tarjonta :D.

Nazca Fuego

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Viesti Kirjoittaja sv »

Minun pyörääni voi tulla koeajamaan koska vaan tänne Hämeenlinnaan
Olen kotona tavoitettavissa ja pyörä katoksessa ajovalmiina
Terveisin Seppo

sv
Viestit: 112
Liittynyt: 14 Heinä 2013, 20:10

Re: Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Viesti Kirjoittaja sv »

Kaivoin pyörän peitteiden alta jonka olin syyskuussa -22 laittanut, renkaissa täydet paineet ei muuta kuin akku paikalleen ja koeajolle
josta tulikin odotettua pidempi 35km :shock: tosin sähköapulaista tuli käytettyä tavallista enemmän :D
Taisin saada elämän virikettä takaisin kun uskalsin lähtee kokeilemaan pyörää pehfani alla :roll:
Koeajoon kyselijöitä ei ole ollut, ehkä Hämeenlinna on vähän sivussa :wink:

Seppo

Eeva-Kaarina
Viestit: 1
Liittynyt: 01 Helmi 2023, 18:38

Re: Kolmipyöräisen nojapyörän koeajo

Viesti Kirjoittaja Eeva-Kaarina »

Vasta 5 kertaa tänä vuonna itse ajanut nojapyörällä. Ollut mukamas niin kiire kasvimaa- yms hommissa. Sähköistytin Gekkon Jyväskylässä. Hyvä tuli. Työmatka suuntaansa 30km, pystyy nyt ajamaan tuntiin, mikä oli tavoitekin. Täällä Savossa on eniten ylämäkiä :D Jatkan ajamista niin usein kuin velvollisuuksiltani pystyn. Kylillä kyselevät, mikä se tuon härvelin nimi on, millä ajelen :D

Vastaa Viestiin