Liikennepolitiikkaa

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?
Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://yle.fi/a/74-20026723
Traficomin asiantuntija haaveilee, tienpenkkojen "pehmentämisestä", jotta kännissä ylinopeutta ajavat selviäisivät hengissä ulosajoista :?
Siinä säästyis myös ratissa uneksijat, ei tartteis tärinäraitojakaan enää :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

https://docs.google.com/document/d/1QYX ... obilebasic
Pyöräliitto pyytää kommentteja euroopanlaajuiseen kyselyyn. 45km/h sähköpyöristä ja niiden paikasta liikenteessä sekä polkupyörien maksimi leveyksistä. Onko kellään näkemyksiä ja halua lausua? Mieluummin enkuksi pyytää liittomme ja tämön viikon keskiviikkoon mennessä, eli 31.5. -23.
Varsinainen lausunto löytyy tuon linkin auettua uudesta linkistä.
muok. En nyt oo varma saako tuonne kuka vaan kommentoida. En jaksa alkaa tavata enkkua.

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

Jos "polkupyörä " olisi kyseessä , niin pyörätiellä . Nyt kyseessä mopoon verrattava kuljin . Niin mielummin pois pyöräteiltä .
Lisäksi ilmeisesti kuljin joka vaatii vakuutuksen , sekä rekisteriin merkinnän . Niin miksi se kiinostaa , sen enenpää .
Eikö alan järjestöllä parempaa tekemistä . :twisted: :twisted:

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17771
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja PW »

Nojanalle kirjoitti: 29 Touko 2023, 16:44

Jos "polkupyörä " olisi kyseessä , niin pyörätiellä . Nyt kyseessä mopoon verrattava kuljin . Niin mielummin pois pyöräteiltä .
Lisäksi ilmeisesti kuljin joka vaatii vakuutuksen , sekä rekisteriin merkinnän . Niin miksi se kiinostaa , sen enenpää .
Eikö alan järjestöllä parempaa tekemistä . :twisted: :twisted:

Pyöräliitolta kysytty lausuntoa asiasta, olisiko parempi olla lausumatta?

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Nojanalle
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4802
Liittynyt: 09 Touko 2010, 07:33
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Nojanalle »

En itse vastais , enkä voi sitä muilta kieltää . Se mitä itse ajattelen pyöräliitosta on sit eriasia . :mrgreen: :mrgreen:

koiravahti
Viestit: 42
Liittynyt: 09 Elo 2021, 10:39
Paikkakunta: Joensuu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja koiravahti »

PW kirjoitti: 29 Touko 2023, 15:06

https://docs.google.com/document/d/1QYX ... obilebasic
Pyöräliitto pyytää kommentteja euroopanlaajuiseen kyselyyn. 45km/h sähköpyöristä ja niiden paikasta liikenteessä sekä polkupyörien maksimi leveyksistä.

En ehkä kerkeä kirjoittamaan tuonne kommentteja, mutta on tässä monta mielenkiintoista aihetta. Varsinkin leveydet. Nyt kaksipyöräinen 0,8m ja useampipyöräinen 1,25m. Lasketaanko kaksipyöräiseen miten mukaan sivuylitykset? Nyt moni retkipyöräilijä menee isojen sivulaukkujen kanssa rajoilla. Mihin perustuu se että useampipyöräinen saa olla leveämpi? Miksi 1,25m? Entäs jos haluaa rakentaa vaikkapa pienen nakkikioskin fillariin, leveämpi kuin 1,25m? Ja onko pyöräinfra edes nykyisten leveyksien mukainen? Mahtuuko kaikilla kaksisuuntaisilla pyöräteillä kaksi 1,25m leveätä pyörää kohtaamaan toisensa? Tai turvallisia edes vakuuttamattomien sähkökulkuneuvojen maksiminopeuksille (25 km/h)?

Tänä vuonna näyttää työsuhdepyörien lkm kasvu ylittävän työsuhdeautojen määrän. Huomataan että hyvällä pyörällä onkin kiva ja edullista ajella arkiajoa, mutta 95% pyöräliikenteelle tehdystä infrasta ja lainsäädännöstä ei vastaa tarpeita, niin se varmasti lisää julkista painetta käsitellä näitä asioita jatkossa.

Avatar
Pastori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7042
Liittynyt: 22 Joulu 2007, 16:07
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Pastori »

PW kirjoitti: 29 Touko 2023, 21:33
Nojanalle kirjoitti: 29 Touko 2023, 16:44

Jos "polkupyörä " olisi kyseessä , niin pyörätiellä . Nyt kyseessä mopoon verrattava kuljin . Niin mielummin pois pyöräteiltä .
Lisäksi ilmeisesti kuljin joka vaatii vakuutuksen , sekä rekisteriin merkinnän . Niin miksi se kiinostaa , sen enenpää .
Eikö alan järjestöllä parempaa tekemistä . :twisted: :twisted:

Pyöräliitolta kysytty lausuntoa asiasta, olisiko parempi olla lausumatta?

Kyllähän tässä nyt ollaan ihan lobbaamisen ytimessä. Kun kysytään mielipidettä, niin se kerrotaan.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

Olen ajanut Paseolla 72 kmh eikä se siitä mopoa tee. No ylipaino ja painovoima oli apuna silloin. :mrgreen:

Valitettavaa on, että tehokasta +1 kW sähköpyörää ei pysty itse rakentamalla saamaan lailliseksi. Sinne ajoradalle vakuutettuna ja rekisteröitynä. Nyt ne ovat kaikkialla muualla ja pirun tehokkaita. :(

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

janx kirjoitti: 31 Touko 2023, 08:26

Valitettavaa on, että tehokasta +1 kW sähköpyörää ei pysty itse rakentamalla saamaan lailliseksi. Sinne ajoradalle vakuutettuna ja rekisteröitynä.

No mistäs tämä info on peräisin?

Vuodesta 2017 lähtien on saanut moottoripyöränkin rakentaa itse, niin miksei tuo temppu nyt S-pedelecillä onnistuis?

Lisäys: Ja onhan sitä aina saanut -tehtaantekoisetkin on jonkun itse tekemiä-, mutta 2017 helpotettiin yksittäisvalmistettujen moottoripyörien tyyppihyväksyntää. Silloin byrokratia ja budjetti asettuivat edes jotenkin siedettävälle tasolle.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuossa itserakennuksessa on kaksi asian vaikeuttajaa. Jarrutustesti ja EMC radiohäirintätesti. Ne kun pitää olla virallisen tutkimuslaitoksen suorittamia. Onkohan vaikea saada itsensä tuohon virallisen testaajan asemaan?

Helpoin tapa rakentaa S-pedelec, on hommata mopo ja muutoskatsastaa se sähköllä toimivaksi. Jos vuosimalli on vanhempi kuin 2003, niin EMC testiä ei tarvitse tehdä. Valmiissa pelissä ei tarvi todistella jarrujen, renkaiden, jne kelpoisuutta. Muutenhan mopon ja moottoripyörän rakentelu runkomuutoksineen on aika helppoa. Polkimet on joissain mopoissa jo valmiina ja eihän se ole kummoinen homma niitä itsekään lisätä.

Nojamoottoripyöriä sanotaan ”feet forward” tyyppisiksi. Kuvasta näkee, että moottoripyörän/mopon saisi suht pienillä runkomuutoksilla nojapyörän ajoasentoiseksi.

Liitteet
IMG_1282.png
IMG_1282.png (723.31 KiB) Katsottu 1140 kertaa
Avatar
samuel
Sisällöntuottaja
Viestit: 1533
Liittynyt: 29 Syys 2012, 14:48
Paikkakunta: Tampesteri

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja samuel »

Teemu Saukkio kun rakensi ekan sähkömoottoripyöränsä, siihen lopulta riitti todistukset yksittäisten komponenttien häiriösuojauksesta, ei tarvinnut koko asennelman testausta teeettää.

Nykyäänhän Teemu tekee uutta pyörää merkillä Verge

- Henri -
Pyörinä omasta päästä muokatut Sascha -» Sascha Evo ->> Sascha eVo (sähkö), LSL ja PYSTY pyörä -» Nopsilla

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

No niinhän se pitäis riittää. Katsurista paljon kiinni, kun pykälissä riittää tulkinnanvaraa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja janx »

"Ei pysty" on väärä ilmaus. Ei ole mitään järkeä on ehkä parempi. Mä tarkoitan, että "rakennat pyörän ja viet sen leimalle" -tyypistä juttua. Maks. 100 e kulut byrokratiaan. Ei ole mahdollista. Ts. jatketaan ajamista laittomilla pyörillä sitten niin kauan kun joku kuolee. :|

Tyyppihyväksynnät ja EMC-testaukset maksavat mansikoita. Halvemmaksi tulee mennä taksilla tai lentäen joka paikkaan.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7090
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Ei kai pelkkä katsurin leima tee sähköpyörästä automaattisesti turvallista? :D

Rekisteröintikatsastus vois olla noin 250€. Jarrutus- ja käsittelytesti maksaa luokkaa 750€ ja jos EMC testi menee komponenttien hyväksynnällä, niin ei tuolla tonnilla paljon lentele tai aja taksilla?

Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1635
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: Liikennepolitiikkaa

Viesti Kirjoittaja Härski »

Toiset ne vaan kummasti tekee jotain mikä toiselle on mahdotonta.

Tässä kylälläkin pyörii itse tehty hävittäjäl3ntokoneen näköinen trike alumiini korilla ja harrikan koneella keulalla poikittain. Harmi kun ei löydy kuvaa mistään.

Tuskimpa on silläkään kaverilla varallisuutta liikkua kalliimmin kuin yksityiskoneella.

Eli siis.. Oikeinkin mahdollista nykyään. Toki.. Varmasti työlästä, mutta sitä kutsutaankin harrastamiseksi.

Vastaa Viestiin