4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7139
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 08 Elo 2022, 18:43

Itsellä pahana tapana "pöytälaatikkorunoilu" eli mielessä pyörivien MUIDEN kuin kesken olevien projektien fundeeraus ja luonnostelu. Sen ajan kun käyttäisi kesken olevien prokkisten parissa, niin saisi välillä jotain konkreettista valmistakin aikaiseksi... :roll:.
Levoton mieli, tällä hetkellä mielessä päällimmäisenä pyörii 1CV:n jatkokehitelmät...

No sepä se ja itselläni ei kestä tehdä liiankaan tarkkoja suunnitelmia, muuten kyllästyn helposti projektiin joka ei ole vielä alkanutkaan :D

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5036
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Tämä(kin) projekti jäänyt keskeneräisenä keräämään pölyä... Sen verran alkanut ketuttaa tuon himmelin osuminen aina silmiin tallissa käydessä, että jotain tarvi keksiä: joko rälläkällä palasiksi tai vaikka väkisin loppuun.

Miksi 4Fat sitten jäi "vaiheeseen"? Aina voi selitellä väliin tunkeneilla muilla asioilla, mutta pohjimmiltaan tuo oman mittapuun mukaan sangen reilu kokonaisleveys (94 cm) yhdistettynä kankeaan kääntymiseen alkoi ajatuksena tökkiä koko ajan enemmän. Viimeinen niitti oli päätös siirtyä 1CV:n seuraajassa 406-vannekoon läskirenkaisiin, eli änkeäminen 4Fatin leveärenkais-reviirille.

Kun joku keskeneräinen asia alkaa ottaa riittävästi päähän, niin se alkaa pyöriä yhä enemmän mielessä: lopputulos voi olla tuon keskeneräisen asian loppuun saattaminen hammasta purren alkuperäisen suunnitelman mukaisesti, tai koko homman kuoppaaminen ja romuttaminen. Joskus jumiutuneet ajatukset saa nitkahtamaan uusille urille, ja syntyy jatkokehitelmä, joka tuntuu alkuperäistä paremmalta.

1CV:n valmistumisen jälkeen olen liki fanaattisesti kehunut nelipyöräisen ylivertaisuutta kolmipyöräisiin verrattuna.
Ja itsepäisesti ja sokeasti olen tuota neljän pyörän mantraa hokenut itsellenikin uusia luonnoksia tehdessäni.
Nyt kun sekä tämä 4Fat että 1CV:n seuraaja ovat jotenkin jumiutuneet tilanahtauteen etuakseliston+kampikeskiön alueella, niin oli aika ottaa lusikka kauniisti käteen ja miettiä mikä on oleellista ja tarpeellista: tarvitsenko ehdottomasti kaksi kääntyvää etupyörää arkiajossa, normaalissa ajoympäristössäni? No en välttämättä, delta-trike yhdellä kääntyvällä etupyörällä voisi olla ihan "riittävän" hyvä ratkaisu, ainakin tuollaisena läskirenkaisena -> ei iske kuopat läpi niin pahasti kuin kapeilla renkailla. Ja eiköhän sähköapu auttaisi sietämään kolmen renkaanjäljen piirtymisen lumihankeen. Deltasta saisi ketteränkin: etupyörän voi laittaa kääntymään vaikka poikittain, jolloin kääntösäde on pienimmillään liki ajokin akselivälin luokkaa.

Siispä uusi suunnitelma 4Fatin suhteen on 3Fat :lol: !
Takapään raideleveyttä voisi samalla kaventaakin nykyisestä, kun ei tarvi enää yrittää sovittaa samaksi kuin etupää (josta oli tulossa kahdella kääntyvällä etupyörällä turhan leveä). Mutta siihen en kuitenkaan lähde tässä vaiheessa, kokeilen ensin tuolla jo rakennetulla. Voi olla trikeen ihan sopivakin raideleveys, ei ainakaan kippaa niin helposti.

Ja nyt hahmottelemaan uutta "yksinkertaistettua" etupäätä tähän kulkupeliin. Keep it simple :) .

Erityiskiitoksen haluan lausua Vilijamille: väsymätön kommentointisi täällä foorumilla sai jotenkin ajatukseni uusille urille. Taisi lähteä jostain kommentistasi jättää jousitus pois tällaisesta läskirenkaisesta pyörästä. Siitä se ajatus sitten lähti, yksinkertaistaa rakennelmaa muutenkin. Toiseen ohjenuoraasi eli liiallisen suunnittelun välttämiseen ja nopeaan protoiluun ei taida tällainen paatunut suunnittelija vielä ketterästi taipua, mutta yksinkertaistuvan rakenteen myötä homma joka tapauksessa nopeutuu. Nyt kun sain jälleen toivonkipinän tämän projektin mielekkyydestä.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5036
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja tm »

Entä miten käy 1CV:n seuraajan, korvaako uudistunut 3Fat sen?
Vastauksen siihen saa vain rakentamalla 3Fat ajokuntoon...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7139
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo asioiden yksinkertaistaminen auttaa paljon kaikessa. 15 vuotiaana olin kesän omakotitalon rakennustyömaalla töissä. Taloon tuli yksi erkkeri 45° kulmilla. Se vaikeutti paljon asioita aina sokkelin muoteista ränniasennukseen asti. Varmasti 1kk tuli rakennusaikaa yhteensä lisää yhden erkkerin takia ja siten myös hintaa lisää

Itse suunnittelemassani talossamme on 4 nurkkaa ja autotalli on saamassa rakennuksessa. Eihän tuossa vielä mitään ihmeellistä ollut, mutta kun talomme on kaksikerroksinen, kahden auton tallilla ja yksi makuuhuone sekä sauna puolen autotallin päällä. Yksinkertaistin niin paljon kuin pystyin ja puun kaadosta sisällemuuttoon meni 4kk kahdella timpurilla ja normaaleilla 8h työpäivillä. Arkkitehdit kauhistuisivat tätä suoraviivaisen ylitehokasta tilankäyttöä. Aulatiloja ja huonekasvien purkin paikkoja ei oikein liiaksi ole.

Viimeksi muokannut Vilijami, 19 Syys 2023, 01:21. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7139
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Liiallisen suunnittelun välttämisestäkin tuli esimerkki mieleen. Joskus kun alan tekemään ruokaa, vaimoni kysyy mitä ruokaa teen?
Hellalla on nyt jo kattilassa vesi kiehumassa, paistinpannu kuumenemassa ja sipuli leikattuna, kun vastaan "En vielä tiedä. Koitan keksiä tässä tehdessä." :D
Välillä lopputulos on vaatimaton ja välillä huippuhyvä. Vaatimattomat ja hieman pieleen menneet kokkailut eivät ole kuitenkaan turhia. Niistä oppii enemmän kuin kerralla onnistuneista nappisuorituksista.

ajarmala
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2009
Liittynyt: 10 Heinä 2009, 00:17
Paikkakunta: Nummela, Vihti
Viesti:

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen

Viesti Kirjoittaja ajarmala »

Vilijami kirjoitti: 19 Syys 2023, 01:08

vaimoni kysyy mitä ruokaa teen?
Hellalla on nyt jo kattilassa vesi kiehumassa, paistinpannu kuumenemassa ja sipuli leikattuna,

Hyvä lähtökohta. Ensin silputaan sipulia ja sen jälkeen on hyvää aikaa pohtia, mitähän ruokaa oikeasti rupeaisi tekemään.

--
T. Ari
Helkama Kulkuri 14 (1990), Performer Agenda (2009), Insera Reflex (2010), Milan SL (2012), Yosemite 20" Folding (2014), Rossano cyclocross (2018)

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5036
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Jos jotain tämmöistä:

4Fat_to_3Fat.png

Pätkä pois nykyisestä keskiputkesta ja yläviistoon uusi, jonka päähän emäputki etuhaarukkaa varten.
Keskiö varmaan tarvii laittaa roikkumaan tuolleen runkoputken alle, että keskiömoottori mahtuu mukaan.
Helpompi olisi vaan surauttaa reikäsahalla läpi tuosta runkoputken keskeltä -> tarvii vielä tsekata tuo.

Etuvanteen halkaisijaksi 406 mm, takavanteet nyt ja jatkossa 559 mm.
Ohjauskulmaksi hiharavistuksella 55 astetta, ja etuhaarukan taivutus riittävän isoksi, että jäton saa pieneksi.
Sitä en sitten tiedä, että onko tuo noin 55 mm sopiva lukema jätöksi läskirenkaan ja tuollaisen sangen takakenon ohjausgeometrian kanssa...

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7139
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuleeko tuohon hurja metrin tilleri? :shock:

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7139
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Joni Peura teki väritysehdotuksenkin sotien jälkeen. :wink:

Liitteet
IMG_1317.jpeg
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5036
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Tuleeko tuohon hurja metrin tilleri? :shock:

Ei sentään, ristinivel tuohon etuhaarukan ohjainputken päähän tulee.

Kuva

Viimeksi muokannut tm, 19 Syys 2023, 21:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5036
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Vilijami kirjoitti:

Joni Peura teki väritysehdotuksenkin sotien jälkeen. :wink:

Noh, vihreä ei erotu liikenteessä yhtä hyvin kuin esim. keltainen tai oranssi. Tuohon rakvaattoriin sopii kyllä hyvin Kuva.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7139
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

tm kirjoitti: 19 Syys 2023, 18:44

Sitä en sitten tiedä, että onko tuo noin 55 mm sopiva lukema jätöksi läskirenkaan ja tuollaisen sangen takakenon ohjausgeometrian kanssa...

Takapainoinen pyörä ja läskirengas niin tuo 55mm on kyllä hyvä arvaus.
Koska:
Flevossa oli alunperin 45 astetta ja 75mm joka oli ihan liikaa, lopulta hyvä oli 45 astetta ja nollajättö, mutta siinä ohjaus varsin etupainoinen.
Cruiser Easyssä oli 60 astetta, nollajättö ja takapainoinen pyörä. Ei keskittänyt yhtään, mutta ei tehnyt mitään omituistakaan. Ihan helppo oli ajaa. Ehkä olisin toivonut aavistuksen enemmän jättöä.
Papan Jopo deltatrikessä oli 40 astetta ja 45 milliä joka oli ihan liikaa.

Viimeksi muokannut Vilijami, 19 Syys 2023, 21:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13828
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Miten valiutui 55 astetta ja 55 mm jättö. Kivasti ruudukkoa apuna käyttäen näkee, että 45 astetta ja 0-jättö puolittaisi tillerin, tai jos laitat nivelen, loiventaisi kulman niin pieneksi, että välyksetön letkunivel riittäisi. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7139
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Totta tuo jorin kommentti. Sitten pärjäis ilman niveltä. 45 asteella ja nollajätöllä ohjauksesta tulee niin etupainoinen, ettei jäljelle jäävä tilleri haittaa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5036
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 19 Syys 2023, 21:47

Miten valiutui 55 astetta ja 55 mm jättö. Kivasti ruudukkoa apuna käyttäen näkee, että 45 astetta ja 0-jättö puolittaisi tillerin, tai jos laitat nivelen, loiventaisi kulman niin pieneksi, että välyksetön letkunivel riittäisi. :?

55 astetta ja 55 mm jättö, silkkaa sattumaa että sattuivat samaksi. Huomasin vasta kun mainitsit. Ohjauskulma oli hiharavistus tutummasta (perinteisemmästä) päästä, ja suuruusluokaltaan noin 50 mm jättö samoin.

Jos etupään kääntää vielä takakenompaan eli tuohon 45 astetta ja nollajättö, niin näyttää tältä:

4Fat_to_3Fat_ver2.png

Tilleri ei kelpaa tähän vielä tuollakaan ohjausgeometrialla, kun olisi aikomus laittaa kate: ohjaustangolla ei ole tilaa heilua kuin heinämies puolelta toiselle.

Letkunivel ehkä mahdollinen, ohjaustuntumasta tosin saattaa tulla sellaisen kanssa erikoinen. Jupetin (?) taannoinen pyörä on ainoa, missä tuollaista on päässyt kokeilemaan. Vähän oli äkkiseltään "nahkea" ohjaustuntuma, mutta ehkä tottumiskysymys. Toki valitun letkun "notkeus" vaikuttaa tähän, saattoi siinä koeajetussa olla vähän jäykempää hydrauliletkua? Vai oliko vaan kumiletku? En nyt muista tarkemmin. Triken kanssa ohjauksen herkkyys ei ole onneksi niin tarkkaa kuin 2-pyöräisessä.

Keskiön luo tarvii jättää tilaa keskiömoottorille, pitänee mittailla ja hahmotella mukaan.

Vastaa Viestiin