Ei aivan suoraan nojapyöriin liittyvää asiaa, mutta peräkärryjä monet käyttävät pyöriensä perässä ja ennen kaikkea pyöriänsä kuljettavat peräkärryissä autojensa perässä. Youtuben jumala tuuppasi minulle erinomaisen havainnollisen videon peräkärryn lastauksen vaikutuksesta ajoneuvoyhdistelmän stabiliteettiin varsinkin nopeuden kasvaessa. Joten panen tuon videon tänne säästöön, jottei katoa löytymättömiin. Ensimmäisessä videossa eritisen kovaääninen ja typerä tausta-"musiikki". Kuulokkeet pois, kun käynnistätte.
Lyhyt, ja erityisen selkeä, versio edellisestä: https://twitter.com/i/status/1716084896043766169
Tässä vielä toinen video samasta aiheesta. Siinä näytetään, miten herkkä asuntoperävaunuyhdistelmä on takapainolle ja erityisesti perävaunun takapuolelle ripustetuille polkupyörille.
Jori
On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma
Mä sain silloin kerran kokeilla miltä tuntuu kun kuorma on liian takapainoinen pyörän peräkärryssä, kun kokeilin sitä yksipyöräistä lastattuna. Voin sanoa että todella huteraa oli, ei kiva ajettava. Kaksipyöräisissä kärryissä huolehdin aina että aisalla on painoa eikä kaikki paino perässä akselin toisella puolella.
HP Velotechnik Scorpion 2009-, Optima Cheetah 2014-, Charge Cooker maxi 2 2016- ja VeloMotion Sequoia 2017.