Autoilu

Onko elämässäsi muutakin kuin nojapyöräily?

Omistatko...

auton ja nojapyörän.

42
76%

vain auton.

0
Ei ääniä

vain nojapyörän.

13
24%

en kumpaakaan.

0
Ei ääniä
 
Ääniä yhteensä: 55

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

tm kirjoitti: 07 Tammi 2024, 23:56

Noissa kennoissa ei radikaalia eroa natriumin ja litiumin välillä kylmänkestossa.
Mainospuheiden konkretisoitumista odotellessa...

Vähän riippuu, mitä pitää radikaalina erona. Minusta tuossa sallitaan natriumakulle enemmän kuin kaksinkertainen kuormitus pakkasella.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5024
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja tm »

jori kirjoitti: 08 Tammi 2024, 19:54
tm kirjoitti: 07 Tammi 2024, 23:56

Noissa kennoissa ei radikaalia eroa natriumin ja litiumin välillä kylmänkestossa.
Mainospuheiden konkretisoitumista odotellessa...

Vähän riippuu, mitä pitää radikaalina erona. Minusta tuossa sallitaan natriumakulle enemmän kuin kaksinkertainen kuormitus pakkasella.

Harhauduin otsikosta eli autoilusta jo tuossa vaiheessa: ajattelin pientä n. 360 Wh (36 V 10 Ah) akkupakettia fillarikäyttöön, "päiväakkua".
Edellä mainituilla kennoilla se olisi tarkoittanut kolmea 3,5 Ah:n natriumkennoa rinnan, yhtä 10 Ah:n natriumkennoa, tai kahta 5 Ah litiumkennoa.
Speksien mukaiset purkuvirrat alla eri lämpötiloissa.

Akkuvertailu_360_Wh.png
Akkuvertailu_360_Wh.png (17.98 KiB) Katsottu 662 kertaa

Vaikka tuo isompi (10 Ah) natriumkenno tuossa hieman kahta muuta parempi onkin, niin matalalla tasolla mennään. Kuvittelin varmaan jotain isomman kertaluokan eroa näille...

Kun mennään isompiin akkupaketteihin ja natriumkennokokoihin, niin eroa alkaa tulla. Alla likimain tuplakoko edelliseen verrattuna, jolloin saadaan myös 18 Ah natriumkenno mukaan vertailuun:

Akkuvertailu_720_Wh.png
Akkuvertailu_720_Wh.png (22.49 KiB) Katsottu 662 kertaa

Vertailussa oleva litiumkenno (LG-INR21700-M50) on virranantokyvyltään sangen säyseä lajissaan, eli näitä pitää laittaa paljon rinnan, jopa fillarin akkuun.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Tässä Pajamies näyttää, mihin se sähköauton talvikulutus menee. Käy tuolla videolla hakemassa Tesla Y autonsa Oulusta ja ajaa sen Nilsiään. Yhteenvetona Tesla kuluttaa 12 asteen pakkasessa akun lämmittämiseen kolmanneksen kokonaiskulutuksesta. Hannu lähtee Oulusta ja laittaa Teslan navigoimaan kotiin Nilsiään. Tesla on sitä mieltä, että täytyy ladata Pyhäjärvellä, koska kulutus on yli 300 W/km. Hannu kuitenkin huijaa Teslaa ja laittaa navigaation pois, jolloin kulutus putoaa 200 W/km tasolle ja pääseekin ilman latausta kotiin saakka. Kiva video.

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 07 Tammi 2024, 12:57
Vilijami kirjoitti: 07 Tammi 2024, 11:55

Minun käsittääkseni akun lämmitys toimii vain kahdessa tilanteessa: Esilämityksenä roikassa ollessa ja jos navigoidaan pikalaturille, niin lämmitys menee päälle hetkeä ennen pikalaturille saapumista.

Itse ajon aikana ei tapahtuisi aktiivista lämmitystä, vaan akku lämpeää käytön johdosta.
Silloinhan pitkän matkan ajossa ero on hyvin pieni? Olen mielelläni väärässä, mutta tällainen käsitys on?

Kyllä ainakin Tesla lämmittää akkua ajossa, koska tehonsaanti on kiinni akun lämpötilasta. Eilen taisin kuunnella jotain sähköautotubettajaa, joka tätä mittaili.

Eli olin käsittänyt oikein? Ilmalämpöpumpun lisäksi menee sähkövastukset päälle ja varsin kovalla teholla, kun navigoidaan laturille. Pajamiehellä oli ilmalämpöpumppu just takuuremontissa. Eikä ole muuten läheskään ainut Tesla mistä ilppi hajoaa.

Avatar
janx
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 4626
Liittynyt: 24 Elo 2008, 11:33
Paikkakunta: Pohjois-Helsinki
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja janx »

janx kirjoitti: 11 Touko 2021, 20:53

Vaikuttaisi, että lambda tosiaan oli viallinen. Se ei enää mene yli 1,0 arvon. Tosin alta paljastui uusi vika. Nyt tekee selvemmin sitä, että tasakaasulla ajaessa tuntuu kuin joku vähän päästäisi kaasusta ja painaisi kaasua vuorotellen. Pitänee aloittaa kaasuläpän asentotunnistimen kalibroinnilla.

Hyvä näköjään hakea foorumilta, kun muisti ei toimi (taitaa merkintä olla huoltokirjassakin). Olinkin vaihtanut nykyiseen autooni kattia edellä olevan lambda-anturin. Nyt tilasin saman (eli väärän), mutta nykyisen auton uusin vikakoodi (P0421) oliki korjattu nykyistä edeltävästä autosta eikä nykyisestä. Ikä ei tule yksin. Mietinkin jo, että eikö Boschin anturit kestä kuin 45 tkm. :mrgreen:

Ps. Tuo nyhtäminen tasakaasulla johtuu siitä, kun ilmastointi on päällä, niin se haluaa välillä koneelta lisätehoa. Ärsyttävä ominaisuus.

"The haters gonna hate and the lovers gonna love. I just lean back and ride." -janx (Kotisivut)
CLWB2008c (09-12), Nazca ePaseo (06/12-), 20/26 SWB Fenix (08/17-) & Spectri (03/19-)
Keskustelukanavat - #recumbents:matrix.org ja #nojapyorat:matrix.org

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 11 Tammi 2024, 21:57
jori kirjoitti: 07 Tammi 2024, 12:57
Vilijami kirjoitti: 07 Tammi 2024, 11:55

Minun käsittääkseni akun lämmitys toimii vain kahdessa tilanteessa: Esilämityksenä roikassa ollessa ja jos navigoidaan pikalaturille, niin lämmitys menee päälle hetkeä ennen pikalaturille saapumista.

Itse ajon aikana ei tapahtuisi aktiivista lämmitystä, vaan akku lämpeää käytön johdosta.
Silloinhan pitkän matkan ajossa ero on hyvin pieni? Olen mielelläni väärässä, mutta tällainen käsitys on?

Kyllä ainakin Tesla lämmittää akkua ajossa, koska tehonsaanti on kiinni akun lämpötilasta. Eilen taisin kuunnella jotain sähköautotubettajaa, joka tätä mittaili.

Eli olin käsittänyt oikein? Ilmalämpöpumpun lisäksi menee sähkövastukset päälle ja varsin kovalla teholla, kun navigoidaan laturille. Pajamiehellä oli ilmalämpöpumppu just takuuremontissa. Eikä ole muuten läheskään ainut Tesla mistä ilppi hajoaa.

Tässä se videopari, josta mainitsin tuossa edellä. Teslan Y-mallissa ei ole sähkövastuksia, vaan se käyttää moottoreita vastuksina, jos tarvitsee nostaa lämpöä lämpöpumpun lisäksi.

Näissä Jarmon EV kanavan videoissa vertaillaan esilämmittämättömän ja esilämmitetyn Tesla Y:n kulutusta.
Esilämmittämätön (lähes) https://www.youtube.com/watch?v=KdxlJtwAq_I
Esilämmitetty https://www.youtube.com/watch?v=cG_x6q8dh6Q

Tesla Y esilämmityksen vaikutus.png
Tesla Y esilämmityksen vaikutus.png (429.19 KiB) Katsottu 533 kertaa

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

jori kirjoitti: 13 Tammi 2024, 10:18

Teslan Y-mallissa ei ole sähkövastuksia, vaan se käyttää moottoreita vastuksina, jos tarvitsee nostaa lämpöä lämpöpumpun lisäksi.

Ei kai se käytä moottoreita varsinaisesti vastuksina (muuten kuin liikkumiseen käytettävän tehon verran), vaan nestekiertolla hyödynnetään moottorien hukkalämpöä?

Eli talvisähköpyörässä pitäis olla ketjumoottori ja akku samassa kotelossa, finnfoamilla eristettynä ulkoilmasta.

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13804
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja jori »

Vilijami kirjoitti: 13 Tammi 2024, 16:05
jori kirjoitti: 13 Tammi 2024, 10:18

Teslan Y-mallissa ei ole sähkövastuksia, vaan se käyttää moottoreita vastuksina, jos tarvitsee nostaa lämpöä lämpöpumpun lisäksi.

Ei kai se käytä moottoreita varsinaisesti vastuksina (muuten kuin liikkumiseen käytettävän tehon verran), vaan nestekiertolla hyödynnetään moottorien hukkalämpöä?

Eli talvisähköpyörässä pitäis olla ketjumoottori ja akku samassa kotelossa, finnfoamilla eristettynä ulkoilmasta.

Kyllä se todellakin tuottaa lämpöä ajamalla moottoreita huonolla hyötysuhteella ristiin. Videolla tuo Jarmo lukee mittareista, että auto ajaa takamoottorilla ja etumoottori toimii samalla jarruna, jolloin syntyy lämpöä, jota lämpöpumppu pumppaa akkuun. Näin minä nuo puheet käsitin. :?

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Saattaa se ollakin noin. Niinhän se kyllä videossa esitti.

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tästä voi katsella keskusta-asujan sähköautoilun hienoutta.

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Ei ole dieselistinkään arki talvella aina auvoista. Lisälämppäri ei toiminut ja käytin huollossa. Ei kuulemma ollut Eberille tarvittavaa vikakoodinlukuohjelmaa eli ei tehty mitään. No hain auton pois. Seuraavana päivänä kun pääsin kotiin auton alla savusi niin että ensin luulin sen olevan tulessa. Kohinasta päättelin että eberi on kuitenkin käynnissä mutta ilmeisesti poltto ei kunnolla toimi? Riittääköhän toimintatonni että saa sen kuntoon?


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Kuinka vanha Eberi on kyseessä?
Oletko ympäri vuoden säännöllisesti sitä käynnistellyt parin viikon välein?

Jarcco
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 2029
Liittynyt: 05 Syys 2006, 17:06
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Jarcco »

Vilijami kirjoitti: 14 Tammi 2024, 22:04

Kuinka vanha Eberi on kyseessä?
Oletko ympäri vuoden säännöllisesti sitä käynnistellyt parin viikon välein?

Auto on Focus vm-13 ja lämmitin ollut vakiona. Auto ollut mulla alle vuoden eikä tullut ostotilanteessa puheeksi että moinen varuste on... Veikkaan ettei ole ennenkään säännöllisesti käynnistelty, eli karstaa siellä varmaan on. Ehkä korjaantuis puhdistuksella ja uudella tiivistesatsilla.


Omat pyörät:
Feenix , Jive , Kruiseri , CrankForward-pystäri

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7091
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Vaihdoin autoa syksyllä. Ajan hengen vastaisesti diesel-Mersu tottakai :D
Kyllä on taas mukava ajaa autolla jossa voi kulutukseen vaikuttaa paljon omalla ajotyylillä ja muutenkin kulutus on joka tilanteessa ainakin 2 litraa pienempi kuin bensamoottorissa vaikka auton koko kasvoi. Entinen 2008 C-malli ja nyt 2014 E-malli.
Nykyisessä autossa on Webasto ensimmäistä kertaa elämässäni. Muuten loistava ja hyvin toimiva diesellämppäri, mutta samaa problematiikkaa jatkaa, mikä on hyvinvointilänkkärin ehdottomasti suurin arkipäivän ongelma: akku tahtoo tyhjentyä ja joutuu latailemaan ulkoisella laturilla.
Heti piti perehtyä, niin pääsin Mersun Star diagnostiikkatesterillä tutkimaan myös (alkuperäisvaruste) Webaston sielunelämää. Näkee kaikki mittausarvot ja pystyy tutkimaan eri osien toimintaa. Häiriön tullessa hakuammuntaa ei tarvitse suorittaa.

Kyllä se niin on, että kotiasentajalla on oltava toimiva ja mielellään merkkikohtainen testeri. Useita tapauksia on ollut vuosien varrella, ettei korjaamoiden kalleilla yleismallin laatutestereillä ei pääse käsiksi läheskään kaikkeen dataan, mitä autosta on saatavilla.
Jarcon Eberiinkin saisi varmaan kiinantesterin kympeillä?

torneol
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 851
Liittynyt: 28 Marras 2018, 07:13
Paikkakunta: Sipoo

Re: Autoilu

Viesti Kirjoittaja torneol »

Ebereistä en tiedä, mutta ainakin Webasto menee muutaman epäonnistuneen käynnistymisen jälkeen lukkoon. Testerillä lukko auki ja taas lämpiää. Joissain vanhoissa Webastoissa oli tuntilaskuri. 800 tunnin tultua täyteen Webastosta tuli mykkä. Osaava kaveri ja Weba narun päähän; laskurin nollaus ja taas lämpiää.

Vekkuleita vehkeitä.

Viljamin huomioon akun tyhjentymisestä jotkut ovat saaneet apuja akkulämmittimestä. Esim tuommoisesta:

https://arcticheat.fi/products/arctic-b ... gm-akuille

Noita saa lyijyakuille ja AGM / EFB akuille. Myös larutisarjalla. Eli kun laittaa plugin seinään, niin akkulämmitin käynnistyy samalla, jolloin lämmin akku ottaa paremmin virtaa sisuksiinsa. Ilman laturia olevat mallit ottavat virran suoraan auton akusta, mutta reunaehtojen saattelemana. Saattaa olla ihan hyvä ratkaisu tuokin.

Itse vaihdatin akun uuteen, kun oli vanhalla ikää 7 vuotta. EFB malli sinne meni, minkä käsikirja tuommoiselle start/stop autolle ehdotti.

Nazca Fuego

Vastaa Viestiin