4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Suunnitteletko velomobiilin tai polkuauton rakentamista? Täällä voit keskustella projektistasi ja hakea ratkaisua mahdollisiin ongelmiin.
Härski
Sisällöntuottaja
Viestit: 1730
Liittynyt: 01 Syys 2014, 17:36
Paikkakunta: "satakunta"

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Härski »

tm kirjoitti: 08 Helmi 2024, 22:41

Teleskooppiputkien väliin tulevan liukupalikan jyrsintä polyamidista (nylonista):
Kuva

Mitäs touhua tälläinen on! Eikös olisi muodinmukaista tämäkin tätänykyä nojafoorumilla pyöräyttää sorvissa! 😁

Loistavan videon tosiaan jori linkkasi kantikkaiden kappaleiden valmistamisesta sorvissa ja katsoin sitä haltioissani. Olisis hauska prokkis joskus joutavilla eläkepäivillä tehdä ittekkin sellainen laite.

Tätä kirjoittaessa tulikin mieleen konsti jolla sorvissa saisi vielä kantikkaisiin kappaleisiiin tehtyä kiertoakin, kuin itämaisissa pilvenpiirtäjissä konsanaan.

Toivottavasti tämän prokkiksen rattiakselista ei senrään sellaista tule. :D

jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13988
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Härski kirjoitti: 09 Helmi 2024, 10:28

Mitäs touhua tälläinen on! Eikös olisi muodinmukaista tämäkin tätänykyä nojafoorumilla pyöräyttää sorvissa! 😁

Loistavan videon tosiaan jori linkkasi kantikkaiden kappaleiden valmistamisesta sorvissa ja katsoin sitä haltioissani. Olisis hauska prokkis joskus joutavilla eläkepäivillä tehdä ittekkin sellainen laite.

Tätä kirjoittaessa tulikin mieleen konsti jolla sorvissa saisi vielä kantikkaisiin kappaleisiiin tehtyä kiertoakin, kuin itämaisissa pilvenpiirtäjissä konsanaan.

Toivottavasti tämän prokkiksen rattiakselista ei senrään sellaista tule. :D

Tässä Härskille lisää ihasteltavaa. Video havainnollistaa hienosti, miten nuo monikulmaiset muodot syntyvät. Tällä videolla apuakseli pyörii karan kanssa samaan suuntaan. Kun välityssuhdetta vaihdetaan ja vaihdellaan terien leikkuiden määriä, saadaan hienoja koristekuvioita, jotka voisivat syvempinä olla myös vääntöä välittäviä "spoorauksia", tai muita torxeja. :D

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei mennyt viikonloppu ihan nappiin tämän projektin osalta: 3d-tulostin alkoi renttuilemaan, jäi ohjauksen liukuosat tulostamatta.
No ohjausakselin yläosa/ohjainkannatin-yhdistelmä tuli kuitenkin valmiiksi. Hieman alumiinin hitsailuakin vaihteeksi.

Teleskooppi-ohjausakselin todellinen liikevara on vielä hämärän peitossa: jarruletkujen pituus tullee olemaan se ensimmäinen rajoittava tekijä.

Nyt kun saisi vielä ohjausakselin ulkoputken päähän tulevat liukuosat tehtyä, niin ohjaus olisi valmis.
Tämän jälkeen vuorossa jarrusatuloiden korvakkeet taka-akselille.
Sitten voimansiirron kimppuun, ensimmäisen koeajon siintäessä jo horisontissa tuon jälkeen.

1_ohjainkannatin_ennen_halkaisua.jpg
1_ohjainkannatin_ennen_halkaisua.jpg (180.56 KiB) Katsottu 1006 kertaa
2_ohjaustangon_kiinnitys.jpg
2_ohjaustangon_kiinnitys.jpg (156.63 KiB) Katsottu 1006 kertaa
3_etukuva.jpg
3_etukuva.jpg (117.81 KiB) Katsottu 1006 kertaa
4_sivukuva.jpg
4_sivukuva.jpg (168.44 KiB) Katsottu 1006 kertaa
5_ohjausakseli_lyhyenä.jpg
5_ohjausakseli_lyhyenä.jpg (281.24 KiB) Katsottu 1006 kertaa
6_ohjausakseli_pitkänä.jpg
6_ohjausakseli_pitkänä.jpg (279.11 KiB) Katsottu 1006 kertaa
jori
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 13988
Liittynyt: 15 Syys 2006, 19:00
Paikkakunta: Tampere, Petsamo

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja jori »

Tulipa siisti. Mistä löysit halkaisijaltaan ja seinämältään noin sopivat putket ja vielä noin nätit klemmarit.
Kuva

Jori

On se kumma hyypiö tämä ihminen.
Kun kerran omaksuu tietyn käsityksen ja asenteen jostain asiasta, tulee aivan kuuroksi ja sokeaksi todisteille, jotka kumoaisivat nuo käsitykset, ja varsinkin unohtaa ne. - Sakari Holma

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7261
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Tuo tangon kiinnitys on kyllä hieno. Pitää muistaa tämä tulevissa projekteissa.

Avatar
Wacky
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 3938
Liittynyt: 14 Heinä 2010, 12:38
Paikkakunta: Helsinki, Vesala

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Wacky »

Klemmarit on satulaputken pantoja. Niitä saa kolmea vakiohalkaisijaa

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Klemmarit tosiaan satulatolpan/putken pantoja, kuten Wacky sanoi. Putken joutui sorvaamaan pyörötangosta, ei ollut valmiina.

Polkumies
Treenaileva sisällöntuottaja
Viestit: 995
Liittynyt: 09 Helmi 2020, 21:40
Paikkakunta: Vantaa

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Polkumies »

Hyvä ratkaisu. Minulla on MBB:ssä samanlainen mutta rautakauppaversio:

ohjaustangon kiinnitys.jpg

halkaistu putki oli muistaakseni sisämitaltaan millin liian pientä, ja venytin sitä vasaralla. Ei tarvittu sorvia :)

Avatar
PW
KOM
Viestit: 17826
Liittynyt: 09 Touko 2009, 21:22
Paikkakunta: Imatra

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja PW »

Juu, ei millin takia kannata sorvii hommata 8)
Narusta lisä pisteet :mrgreen:

Petri

Nojapyöräfoorumi toimii hyvin, aina saa vastauksen vaikkei kysyiskään mitään.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Se on hyvä, että näitä toteutuksia löytyy erilaisia, ja ne tuodaan esille -> on vaihtoehtoja rakenteluideoita etsiville.

Saattoi olla Cruzbike, mistä alunperin itse apinoin tuon idean tai ajatuksen. Käytin tällaista samanlaista myös Mastodontissa.

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Loppui kärsivällisyys ja tein quick-and-dirty -ratkaisun: laitoin ohjausakselin ulkoputken ala/etupäähän pätkän 30x30x2 mm neliöputkea. Kiinteän päähän putkien väliin jämptit pelliliuskat ja vasaralla naputellen putkenpätkä paikalleen. Pysyy.

Liukupäähän leikkasin muovilevystä palaset liukupinnoiksi. Klappia jäi jonkun verran: jos häiritsee liikaa, niin pitää tunkea väliin vielä vähän täytettä, esim. suikaleita oluttölkistä.
Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Kuva

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Levyjarrukorvakkeiden muotoilu taka-akselille alkanut, materiaalina 40x4 mm teräslatta:

Kuva

Avatar
Vilijami
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 7261
Liittynyt: 27 Maalis 2014, 09:19
Paikkakunta: Oulu

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja Vilijami »

Mistä löytyy tuollainen maltti? Itse olisin jo käynyt jarruttomalla koeajolla :wink:

Avatar
tm
Pistosuojattu sisällöntuottaja
Viestit: 5166
Liittynyt: 05 Loka 2007, 03:00
Paikkakunta: Nokia

Re: 4Fat - pullearenkainen nelipyöräinen... eiku 3Fat-delta

Viesti Kirjoittaja tm »

Ei tuolla lumessa eteenpäin pääse polkematta, ellei sitten varta vasten lähde alamäkeä laskettelemaan, joka taas ei houkuta ilman minkäänlaista jarrua. Vauhtia pitää kuitenkin vähän saada, että ohjauksesta saa jonkinlaista tuntumaa.

Jarrukorvakkeet oli listalla seuraavana siksi, että niiden paikalleenhitsausta varten tarvii purkaa takapäästä kaikki irto-osat pois. Helpompi homma kun voimansiirron osia ei ole vielä ruuvaillut liikoja kiinni.

Voimansiirron kanssa ensimmäinen homma on takavaihtajan korvake: jos sopivaa teräskorvaketta ei nurkista löydy, niin tarvii väkerrellä sellainen.
Sitten ketjun taittopyörät runkoputkeen penkin alle.

Tämän jälkeen ollaankin sitten jo huomattavan lähellä koeajoa :-).

Vastaa Viestiin